/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
hjælp søges
Fra : tronddk
Vist : 704 gange
23 point
Dato : 08-01-04 20:57

hej kan man køre windows xp spil og programmer i lunux ??
hvis man kan det hvor kan man så download lunux (kærnen + noget andet jeg ikke kan huske hva hedder vel ha den der er nemest for nybegynder )
og er det nem og sætte ind ?

Accepteret svar
Fra : DeZZa

Modtaget 33 point
Dato : 08-01-04 21:34

Nej, er nok det mest almindelige svar. Du kan i visse omfang, og der er en del programmer der hjælper dig med at køre programmerne, men der vil være en MASSE du ikke kan køre, og spillene vil formentlig først blive supported af disse windows-emuleringsprogrammer flere måneder senere.

De mest populære er:

www.transgaming.com (WineX, bruges til at spille DirectX-spil på Linux)
www.wine.org (Bagmanden bag alle de andre Wine og CrossOver programmer, og gratis. Men de andre fokusere på bestemte punkter)
www.codeweavers.com (CrossOver Office's officiele hjemmeside, CrossOver Office er et program til at køre MS Office på Linux og Adobe Photoshop og mange andre)

Det kan være at der er nogle programmer udenfor disse programmers support links der virker, men det vil ikke være ofte at det virker helt optimalt og fejlfrit.

Jeg ville anbefale Mandrake for en nybegynder, det er iøvrigt den mest populære distro i øjeblikket (En distro er en version af Linux, der findes mange forskellige) ..

Du kan sammenligne de forskellige versioner på www.distrowatch.com under Vigtige Distrubtioner.

Hvis du vil igang med Linux er en rigtig god side www.linuxbog.dk .. Hvor du selv kan vælge emnet du vil lære mere om.

Håber du kan bruge det her til noget :)

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 09-01-04 13:51

FIK AF VIDE IGÅRAT MAN KU FÅ EN AF DE SPIL OG PROGRAMER MAN HAR PÅ SIN COM HVIS DE ER PÅ EN CD ER DET RIGTIG ???

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 09-01-04 14:54

Nej det passer ikke, gå hen og fortæl ham han er uviden på Linux.

Det er ligemeget, spillet er jo stadig lavet til Windows, man skal altid bruge et ekstra program for at køre det.

Er dit spørgsmål blevet besvaret nu?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 10-01-04 00:03

nej

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 11-01-04 20:47

Hvad vil du så vide mere?

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 11-01-04 23:32

Jeg vil ikke anbefale Linux som spilplatform. Nogle spilproducenter er dog begyndt at porte deres spil til linux men det er stadig en meget lille håndfuld af dem der gør det.
Du bør nok stille dig selv spørgsmålet: Hvorfor vil jeg køre linux? før du installerer det.
Hvis du skal bruge en god programmerings/udviklingsplatform vil jeg helt sikkert anbefale linux til dig

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 12-01-04 14:30

ZeroX: Nemlig, det er det jeg har prøvet at fortælle ham

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 09-07-04 00:21

Tak for svaret DeZZa.