/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Moment NM
Fra : Hovler
Vist : 278 gange
85 point
Dato : 08-01-04 20:16

Hej,

jeg sidder ofte og læser bil-brochure, og forstår det hele med Hestekfater, Brændstofforbrug osv. Men forstår ikke når der står f.eks. står at bilen har:

Drejningsmoment: 180 Nm v 4500 omdr.....?? Hva betyder det helt præcist???

Håber på et grundigt svar

mvh Thomas

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-01-04 20:31

Det betyder, at når motoren drejer med 4500 o/min så vil man i en radius på 1 meter fra udgangsakslen på motoren kunne måle en kraft på 180N - (svarende til kraften fra omtrent 18kg vægt)

Så det er et udtryk for motorens evne til at dreje hjulene rundt via gearkassen. Jo større moment, jo større læs kan bilen trække.

Momentet dannes som bekendt i motoren ved at brændstoffet "futtes af" og dermed udvider sig og trykker på stemplerne. Trykket/Stempelareal giver kraften. Kraften * afstanden til omdrejningsaksen for motoren giver momentet - svarende til når du træder i pedalerne på cyklen. Når pedalen er vandret kan du med din vægt yder det maksimale moment.

Ved 4500 o/min arbejder motoren optimalt i dette tilfælde mht. drejningsmoment, dvs. forholdet mellem indsugning/indsprøjtningstidspunkt, tændingstidspunkt, ekspansionshastighed, køling m.v. er alle optimale.

Er det præcist nok?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Hovler

Dato : 09-01-04 12:14

Ja, mange tak nu blir det sjovere at læse bilblade!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-04 20:03

Kære hovler - så må der uddeles point

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-03-04 18:56

Kuk kuk - hovler....er du så fordybet i bilbladene at du helt har glemt at lukke tråden ?