/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Tipo DTG - meget hurtigt varm
Fra : neznerol
Vist : 343 gange
20 point
Dato : 08-01-04 17:21

Termostaten er lige blevet udskiftet og det virkede perfekt i ca 3 mdr.
Nu suser temperaturen op på 90 grader efter ca. 4 km og fortsætter derefter op på ca 120-130 grader!
MEN (nu kommer det mærkelige synes jeg) jeg kan styre temperaturen på bilen. Hvis jeg tænder elruden, blæseren, lyset eller noget andet der bruger strøm stiger den og hvis jeg slukker alt elektronisk udtryr falder den igen.
Hvis jeg holder stille, slukker for alt der bruger strøm og giver lidt gas, så kommer temperaturen ned på ca 90 grader igen.

Der er elektronisk instrumentpanel i bilen, så der er noget der tyder på at fejlen skal findes i det elektriske.
Nogen der har oplevet det samme/ har en løsning.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 08-01-04 19:14

Hej.
Mon ikke det er spændingstabilisatoren der er def.
Det må dreje sig om en gl type stabilisator, da de nye enten virker eller ikke.
Den sidder nok bagved instrument panelet.
kan også være en stelforbindelse fejl

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-01-04 19:28

kan være at termostaten ikke åbner ordenligt?
prøv at kigge op i låget til olie påfyldningen (se efter om der MEGET "snot" i) ? kan skyldes def. top skykke
bruger den relativ meget vand?

Kommentar
Fra : neznerol

Dato : 09-01-04 16:33

Jeg synes ikke den bruger meget vand. Har fyldt ca 1,5 liter på i løbet af et 1 år.
Der er heller ikke noget "snot" :) at se i topstykket.

Er en spændingsstabilisator noget der er kendt for at gå i stykker ?

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-04 19:54

dårlig stel forbindelse

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 13-01-04 22:35

Hvis det er tale om den gl. type spændings stabilisator så kan den blive slidt.
Der burde dog muligvis også være noget galt med nogle af de andre instrumenter
evt tankmåler der virker ukorrekt
Fiat kan dog også have problemer med stelforbindelsen bagved instrument panelet
Stabilisatoren skal holde spændingen konstant på 12 volt ,ellers ville instrument visningen jo kører op og ned.
Ved ladning stiger sp. på batteri op til ca 14,8 volt, ved tomgang med lys og alt tændt
falde til måske 9,7 volt

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 13-01-04 22:39

hej igen.
Kan ikke huske om det nu er 12 volt eller 9,5 volt regulatoren er på
det er en del år siden jeg arbejdede som mek

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 10-03-04 14:09

Jeg ved ikke om du har fået løst dit problem, men hvis ikke, så er der kun to fejlmuligheder da du ikke beskriver om bilens motor rent faktisk koger, hvad jeg ikke tror den gør.. Der er fejl i enten føleren på motoren eller den mest sandsynlige nemlig fejl i DGT instumetbordet. Velkommen til Fiat dgt mit driller også, det slukker bare helt. Dårlige forbindelser er det mest sandsynlige problem

Kommentar
Fra : neznerol

Dato : 10-03-04 20:20

Jeg er rimelig sikker på at det er dårlig forbindelse. Hvis vejret er godt (tørvejr og plus grader) og bilen har kørt et stykke tid så lader det til at visningen af temperaturen virker fint.
Også ved at slukke for lys, varmeblæser og give lidt gas, viser den at temperaturen er 90 grader i stedet for 110 grader.
Jeg tror ikke at benzinmåleren har samme problem.

/Jan

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 10-03-04 20:26

Falder den hurtigt ned fra de 110 Grader eller kommer det mere jævnt??? Jeg tror ikke på at det har noget at gøre med om du slukker for øvrige elektriske dele, men jeg har et andet forslag når du beskriver det på denne måde og det er en dårlig køler.. se om den mangler køleelementer (de små fine riller i køleren)

Tempra

(Tempra henviser til den fiat jeg har nu)

Kommentar
Fra : neznerol

Dato : 11-03-04 12:06

Hvis temperaturen er 120 grader og jeg slukker for alt elektrisk, så falder den i løbet af 3-6 sek. til 90 grader.
Jeg vil lige tjekke køleren i løbet af weekenden.

/Jan