/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
foged.
Fra : babuhep
Vist : 546 gange
40 point
Dato : 19-03-02 23:43

Kan min samlever smide mig ud af huset ved hjælp af fogeden efter 12 års samliv
Kun den ene står som ejer.

Accepteret svar
Fra : yttepigen

Modtaget 40 point
Dato : 20-03-02 06:40

Hvis der ikke er tale om vold og politianmeldelser, og du har været registreret på adressen i adskillige år, så får din samlever svært ved at smide dig ud med fogedens hjælp uden en forudgående retssag.
Hvis I ikke kan finde ud af at skilles i mindelighed, så kan man jo gå rettens vej. Hvis I begge står på lejekontrakten eller begge er ejere af boligen, så kan man ikke umiddelbart smide hinanden ud, undtagen hvis der er tale om vold.
Hvis din samlever står som ejer/lejer alene, så er det dig, der kommer til at flytte, men ikke fra den ene dag til den anden. Du vil få en rimelig frist til at finde en anden bopæl. Hvis I samtidig har børn, så vil du stå betydeligt stærkere, også selvom det er din samlever, der alene er ejer/lejer.
Mit råd til dig er; at du bør kontakte en advokat. I alle større byer findes der gratis advokatvagter, hvor jura-studerende og jurister er behjælpelig med rådgivning. De kan ikke føre sager for dig gratis, men de kan fortælle dig om dine rettigheder og fortælle dig, hvordan du skal gribe det videre forløb i sagen an.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 20-03-02 09:05

Hej babuhep

NEJ!!

Jeg mener helt bestemt, at hvis man har boet sammen i mere end (jeg merner det er mere end 5 år), så betragtes det som et "ægteskab". Og jeg er også næsten helt sikker på, at alt, incl. huset, skal deles ligeligt, selv om kun den ene står som ejer, da I jo begge har været med til at betale til udgifterne. Med mindre at din samlever har særeje, for så er der ikke noget at gøre.

Meeeen, helt sikker er jeg altså ikke, så jeg vil, ligesom yttepigen, råde dig til at kontakte advokatvagten. Nu skriver yttepigen at det er jura-studerende. Det kan godt være at det er forskelligt fra sted til sted, men her hvor jeg bor, er det uddannede advokater, der er til rådighed. Jeg har selv benyttet dem engang, i forbindelse med salg af en lejlighed. Men som som sagt, så er det KUN rådgivning.

Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Hekla

Dato : 19-08-02 01:12

Ja der skal papir til bevise at du ejer noget, og det er utrolig slidende for psyken at gå rettens vej, pak dine ting og sørg for at få det hele med som du kan gøre krav på og skab dig et godt liv.
mvh Hekla

Kommentar
Fra : sephia

Dato : 13-12-02 22:32

Man bliver aldrig ligestillet med ægtefolk og får fælleseje ad bagvejen. Heller ikke selvom man bor sammen i en årrække, end ikke 25 år eller 50 år.

Det er en rigtig dum gammel misforståelse.

mvh sephia