/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Piratfisk
Fra : martingade
Vist : 1462 gange
20 point
Dato : 07-01-04 13:23

Jeg har overvejet at anskaffe mig piratfisk, men vil egentlig gerne høre om nogle af jer har nogle anbefalinger inden jeg kaster mig ud i det. Jeg har lige nu et akvarie på 54 liter med alm. fisk i, så jeg ved lidt om det at have et akvarie. Jeg har et akvarie mere, på 85 liter, som jeg havde tænkt mig at have dem i. Men hvordan skal man passe dem? Skal de have de samme planter som alm. fisk?
Kort sagt vil jeg gerne bare have nogle råd.

Mvh og på forhånd tak

Martin Gade

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 07-01-04 15:12

Var det ikke nemmere at ringe eller tage ned i en dyreforretning og spørge der?? der er du jo sikker på de ved det..

Kommentar
Fra : martingade

Dato : 07-01-04 15:55

Jo det kan du da godt have ret i, men det er nu en gang rart at høre fra andre akvarister. Desuden er der vel en mening med et forum eller hvad?
De fleste af trådene kunne jo slettes herinde, hvis vi alle bare gik ned i en butik og spurgte.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 07-01-04 15:56

Men i de fleste af trådene for de også af vide at de kan kontakte den og den person/butik

Kommentar
Fra : martingade

Dato : 07-01-04 16:19

Du må have andre øjne end jeg har.....
Du kan vel egentlig også være ligeglad, no offense, men der er ingen der tvinger dig til at svare, ej heller læse min posts.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-04 16:35

Du kan altid tilmelde dig og spørge her : http://aquaforum.dk/start/ De har stor expertise.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-04 16:39

...eller her : http://www.akvarieudstyr.dk/

Så er der altid akvarieleks for nybegyndere : http://www.akvarieleks.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : martingade

Dato : 09-01-04 15:45

Tak for hjælpen.
Dog vil jeg stadig gerne høre fra nogle herinde, som har erfaring med piratfisk.(please ;) )

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-04 15:53

martingade -> Ingen hast. Du venter bare og ser om der skulle komme nogen forbi. Det er helt iorden. En gang imellem, f.eks en gang om ugen, kan du så evt. forhøje pointene med 20. Så kommer der atter mail til dem der abonnere på FISK.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : martingade

Dato : 09-01-04 16:50

Jeg ANER ikke hvad det pointsystem går ud på!!!!!!
Jeg er lige blevet oprettet, og læste faktisk ikke nærmere om hvad tingene bestod af herinde.
Måske du kan forklare mig det med point? - Er det derfor fok ikke svarer, fordi de ikke får point eller hvad?

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-04 16:55

Nej, det er ikke pga. af pointerne, som du iøvrigt kan læse om her : http://kandu.dk/dk/pointrulez.asp

Når du forhøjer point antallet, vil alle der kommenterer på dit spørgmål og alle der abonnere på kategorien FISK få en email og dit spørgmål vil igen ryger øverst på listen her : http://kandu.dk/dk/emne/20704

Du står øverst nu, men om en uge vil du helt sikkert være røget 'ned' af listen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : martingade

Dato : 09-01-04 17:40

Ok, men hvad menes der med at man 'abonnere' på FISK?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-04 17:49

Du kan abonnere på de kategorier af spørgmål der interesserer dig ved at klikke på : "Dine abonneringer' i det blå felt til venstre øverst som nr 3 menupunkt.

Derved vil du få en mail hver gang nogen stiller et spørgsmål i en af disse eller hver gang der kommer en kommentar til et spørgmål du deltager i.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-04 17:51

øhh... menupunkt 4 er det vist

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 16-01-04 21:05

hej Martin. håber du kan lide dette forum. jeg er selv meget glad for det, og bruger det tit, da man kan finde svar på næsten alt herinde. ang dine piratfisk bør du nok vente til du får en størrere tank. PF er flokdyr og lever i et stærkt hiraki hvor der altid vil blive "hakket" på en af de svage. Er det altid den samme fisk der bliver hakket på af den største vil din 85 L tank hurtig løbe tør for fisk. er der flere fisk vil der være flere at hakke på derfor bør du have en flok på 6-12 fisk og det kræver et akvarie på 500-1000 L. desuden er de MEGET VOLDSOMME når de fodres ( Har selv 10 stk i 1100 L ) de tager 2 hele kalvehjerter på 30 sek. under fodringen ryger der ofte en bid af en eller anden tilfældig hale der lige kom i vejen. men det kan ikke undgåes. jeg kan stærkt anbefale "www.akvaforum.dk". selvom der evt. skal betales lidt får man fuld valuta for pengene. held og lykke med dine fisk.

Kommentar
Fra : pcjokke

Dato : 21-01-04 18:09

det er godt at fodre dem med regnorme

Accepteret svar
Fra : rexmus

Modtaget 20 point
Dato : 16-02-04 19:09

Hej Martin, ro på....... Jeg har haft Piratfisk i næsten 15 år, jeg hart fået dem til at yngle flere gange med stort held, og har fået mange salgsbare unger, haft mange slags fisk sammen med dem ( Der er forsvundet et par stykker )..... Jeg har lige nu et 720 L akvarie med 6 Piratfisk, ( 2 hanner og 4 hunner ) 2 Oscar Cichlider der også yngler !!! 3 Rødstrubet Cichlider der også yngler,i hvert fald de 2 af dem !!!! og ca. 15 maller af forskellige slags, hvor en slags, ( Ancistrus Dolichopterus) yngler !!!... Det Sinius siger er rigtigt, men de første Piratfisk jeg havde, gik i et 85 L akvarie med et godt filter. Jeg startede med at købe 2, så skulle jeg på vinterferie, og satte derfor nogle Guppyer ned til de to Piratfisk....... da jeg kom hjem, havde jeg ingen Guppyer, og kun en hel Piratfisk tilbage... og hovedet fra nr. 2.....!!!! Jeg havde så kun en tilbage, men den havde det godt, og da den var ca et år gammel satte jeg en ny lille Piratfisk ned til den og det gik over al forventning..... den overlevede, og efter et års tid fik de to, 325 L vand og unger....... Jeg håber din mor giver dig et 200 L akvarie for så kan du uden problemer ha´op til tre Piratfisk. Du spørger om planter..... og til det kan jeg kun sige; Dem kan du ikke få for mange af.... slagsen er underordnet.
Husk også kraftig filtrering, det sviner når de spiser, og har du ikke pumper der kan klare at holde vandet rent, får du store problemer med alger. ( Dem hjælper planterne også med at holde nede.

Men prøv, hvis de spiser hinanden, siger du bare til mor at det er deres natur..... : ) Vælger du kun at få en vil den heller ikke være så sky.
Held, lykke og venlig hilsen Magnus

Godkendelse af svar
Fra : martingade

Dato : 16-02-04 20:44

Tak for svaret rexmus.

Jeg havde helt glemt jeg havde oprettet tråden, da jeg var gået lidt fra det igen.
Hehe, jeg tror ikke min mor giver mig et akvarie, jeg er 25 år gammel;)
Men jeg er lige nu ved at undersøge mulighederne for at få et 200 liters akvarie, så hvis jeg får fingre i det, skulle jeg måske overvejer piratfisk igen.
Tak for dit fyldestgørende svar.

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 21:10

Godt du kom i tanke om tråden igen martingade

Ingen Piratfisk til min kommende bestand af Rød Tetra, Rød Gurami og Lilla/blå kampfisk (..uden finne rødt! ) i 350 L.

>»))){*<

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rexmus

Dato : 16-02-04 22:20

Undskyld Martin !!!!!! Det er sku ikke godt, du er jo ældre end mig ( 020680 )( 23år ) ..... pinligt...... Nå men, hvis du vender tilbage til ideen om Piratfisk, vil jeg hellere end gerne være behjælpelig. Mange tror at Piratfisk bare er blodtørstige dræbere, men det er ikke tilfældet, de har givet mig mange " hyggestunder " foran akvariet, for det er virkelige fisk med et rigt adfærsmønster, og de kan nemt underholde, måde mig og mine venner i timer ad gangen... Og så er de tilmed pisse flotte, og selt ikke så svære at passe som mange siger. Nå men endnu en gang Undskyld.....

Magnus

Kommentar
Fra : martingade

Dato : 16-02-04 23:43

Hej Rex
Hvad fodrer du dine piratfisk med, og hvor store er de?

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : rexmus

Dato : 23-02-04 23:56

Hej Martin, nu er jeg så "heldig" at jeg arbejder på et dambrug, så jeg har fri adgang til små ørder, som mine Piratfisk "nyder" i vildskab....... Men de er også vilde med.... rejer, muslinger, hjerte og ørdefodder.... De seks fisk er mellem 20 og 25 cm, hannerne er mindst , ( de spiser ikke så meget når de passer æg og unger....