/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Ipod reklamation i nyt lys efter Kontant
Fra : Partytarm
Vist : 982 gange
20 point
Dato : 06-01-04 23:29

Hej jeg har netop set kontant, hvilket har sat nogle ting i perspektiv:

For det første har jeg en 5 gig. Ipod. den er pt. 14 mdr. Batteri-levetid: 1/2 time. dvs den er ubrugelig som mp3-afspiller. Jeg kan stadig bruge den som ekstern harddisk men altså ikke det jeg købte den til. Jeg har hele vejen igennem passet godt på den. Jeg har brugt den ofte men slet ikke dagligt. Det dårlige batteri mener jeg ikke kan betragtes som overdreven slitage

For en måned siden. Kontaktede jeg sælger pga naturlig utilfredshed med ipod. Det kan ikke være rigtig at man betaler 3300 kroner for en vare og 13 mdr. senere er den ubrugelig som mp3-afspiller. sælger henviste til producenten Apple, som jeg derefter kontaktede. De afviste min reklamation med henvisning til at det var over et år siden jeg købte varen.

Nu er det så, jeg så Kontant her til aften, hvor jeg bemærkede følgende:

1. For det første kan sælger ikke henvise til producent. Reklamation er mellem sælger og køber.

2. Man har samme rettigheder efter 8 mdr. som efter 15 mdr.

3. Sælger bør vise god købmandsskab - dvs gå i dialog med køber vedr. reklamation og ikke afvise sag på forhånd med henvisning til, at der er gået over et år.

4. Det er køber som skal bevise at den defekt, som køber har registreret ved sin vare også var en defekt ved køb af vare. Dette punkt er tricky helt afgjort, men det betyder ikke at køber ikke har rettigheder. Næh det betyder, at sælger må gå ind på en konkret vurdering af købers reklamation. Hvis man har behandlet vare ordentligt og i øvrigt brugt det rigtigt, må man som udgangspunkt se nuanceret på kundens problem med vare og - synes jeg - gå ud fra, at kunden har en pointe.

Jeg vil lige citere forbrugerklagenævnet fra dr.kontant.dk:

"- Reklamationsretten består i, at man har krav på at få varen byttet, få et afslag i købesummen eller få købesummen tilbage, hvis varen er mangelfuld.

I de første seks måneder betragtes fejl og mangler i udgangspunktet som en fabrikationsfejl og varen skal byttes eller forsøges repareret, hvis det er muligt. I de sidste atten måneder, som reklamationsretten varer, bør butikken tage den defekte vare retur og sende den på værksted for at få vurderet om fejlen stammer fra produktionen eller om den er kommet til senere."

Jeg mener altså jeg har grund til at mene at fejl/mangel stammer fra produktionen og ikke fra mine omstændigheder senere - ikke mindst fordi hundredevis af andre ipod-brugere har gjort samme ærgelige erfaring med deres Ipod (se appleturns.com)
Jeg har prøvet tip på appleturns.
Desværre uden hjælp

med andre ord synes jeg, at det er berettiget at mene at det er urimeligt at betale 3300 for en vare, som 13 mdr. er ubruglig. Med andre ord: jeg har krav på en reperation. Det mener jeg ihvertfald. Har jeg ikke ikke krav på at sælger sender den til reperation for at vurdere, hvorfra mangel på vare stammer.

Hvad mener I?

Accepteret svar
Fra : kipros

Modtaget 30 point
Dato : 06-01-04 23:36

Jeg så også indslaget, og er enig med dig!
Hvis du har brug for mere support, formidler jeg evt. kontakt til MacBruger, som jeg selv er medlem af - altid godt med lidt potentielt pres på forhandleren
Mvh Jens

Kommentar
Fra : Charles

Dato : 07-01-04 11:49

Du skal bare kunne bevise at det er en fabriksfejl (efter 6 mnd skifter bevisbyrden over på køberen)... men det er korrekt at forhandleren skal hjælpe dig med reklamationen

Mvh

Charles

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 07-01-04 12:07

Jeg er i det store hele også enig med dig og kan tilføje følgende: Ifølge Apple gælder garantien ikke, hvis du taber din iPod! Jeg tabte min to gange fra en meters højde cirka, og anden gang gik det galt - harddisken røg sig en tur, og den skulle til reparation - hos Apple i Holland! Heldigvis slap jeg for at betale, da jeg teede mig åndssvagt, men det er alligevel utrolig let, sådan en dyr satan kan gå i stykker!

Kommentar
Fra : Partytarm

Dato : 07-01-04 12:49

Godt nyt venner. jeg har i formiddags været i dialog med både forhandler, producent og forbrugerklagenævn. ifølge forbrugerklagenævnet er min sag god. Jeg snakkede med forhandler over tlf. og de henviste igen til, at Apple varetog evt. reklamation. Jeg ringede til Apple og brokkede mig. De sagde at garantien var udløbet. Jeg sagde, at der var to års reklamationsret, hvis man har fået en vare, som er mangelfuld. Han snakkede med sin boss i fem minuter. og sagde derefter, at jeg kunne sende ipod ind til rep. det holdte hårdt men det lykkedes!!

Hurra! - vores rettigheder har sejret.

Godkendelse af svar
Fra : Partytarm

Dato : 07-01-04 12:50

Tak for svaret kipros.