/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
loftmaling
Fra : hansenbo
Vist : 3751 gange
20 point
Dato : 06-01-04 22:36

Hvordan kan jeg fjerne loftmaling på et alm. pudset loft, jeg tror der er kalk under plastmalingen.

mvh.
Bjørn Bo Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-04 22:39

Hvis der er kalk under kan du skrabe det af Mvh SUNE

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-04 22:50

Og hvis du skal til at skrabe det af er en af de store brede tapetspartler ideel

Kommentar
Fra : hansenbo

Dato : 06-01-04 23:05

Jeg har prøvet at skrabe det af med en spartel, men mange steder sidder det fast.

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 06-01-04 23:22

En god ide er lave en tyk tapet-klister og male hele loftet godt til. Herefter skal du sætte plastik-baner på tapet-klistren, så det dækker hele loftet. Luk vinduer og døre og lad det stå natten over.

Tapet-klisteren tilfører kalken fugtighed og dagen efter falder det enten ned af sig selv eller det er lige til at skrabe af som smør.

Metoden sviner noget - men den er effektiv.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-01-04 00:18

Jeg tror bare ikke rigtigt det virker hvis det er malet med plasticmaling??Sune

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 07-01-04 09:17

Petedane har fuldstændig ret. Jeg har selv fjernet plastikmaling fra stuk og princippet er det sammen. Enten smørre du det hele til med havregrød eller tapetklister. Lægger plastik over (så det er helt lufttæt) Dagen efter kan du se at meget af malingen er faldet af af sig selv og resten er let at skrabe af. (PS: Det kan dog andbefales at bruge tapetklister fremfor havregrød, da det sviner mindre)

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 07-01-04 09:20

Petedane har fuldstændig ret. Jeg har selv fjernet plastikmaling fra stuk og princippet er det sammen. Enten smørre du det hele til med havregrød eller tapetklister. Lægger plastik over (så det er helt lufttæt) Dagen efter kan du se at meget af malingen er faldet af af sig selv og resten er let at skrabe af. (PS: Det kan dog andbefales at bruge tapetklister fremfor havregrød, da det sviner mindre)

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 07-01-04 09:20

Petedane har fuldstændig ret. Jeg har selv fjernet plastikmaling fra stuk og princippet er det sammen. Enten smørre du det hele til med havregrød eller tapetklister. Lægger plastik over (så det er helt lufttæt) Dagen efter kan du se at meget af malingen er faldet af af sig selv og resten er let at skrabe af. (PS: Det kan dog andbefales at bruge tapetklister fremfor havregrød, da det sviner mindre)

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 07-01-04 09:20

Petedane har fuldstændig ret. Jeg har selv fjernet plastikmaling fra stuk og princippet er det sammen. Enten smørre du det hele til med havregrød eller tapetklister. Lægger plastik over (så det er helt lufttæt) Dagen efter kan du se at meget af malingen er faldet af af sig selv og resten er let at skrabe af. (PS: Det kan dog andbefales at bruge tapetklister fremfor havregrød, da det sviner mindre)

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 07-01-04 09:20

Petedane har fuldstændig ret. Jeg har selv fjernet plastikmaling fra stuk og princippet er det sammen. Enten smørre du det hele til med havregrød eller tapetklister. Lægger plastik over (så det er helt lufttæt) Dagen efter kan du se at meget af malingen er faldet af af sig selv og resten er let at skrabe af. (PS: Det kan dog andbefales at bruge tapetklister fremfor havregrød, da det sviner mindre)

Accepteret svar
Fra : Rascha

Modtaget 20 point
Dato : 07-01-04 10:52

Hej Bjørn

Jeg har også prøvet og hørt det meste i min tid som farvefandler i et stort malerfirma.
Du kan ikke undgå at det kommer til at svine, men det kan også gøres let.
Ryd stuen og dæk HELE gulvet til først, med plastik.(så kan det pakkes sammen til sidst)

Hvis du er SIKKER på at det er plastikmaling? kan du låne/leje en tapetafdamper hos din farvehandler el. byggemarkede.
Jeg havde selv samme problem i mine stuer og har prøvet div. metoder, til min far (25 år som maler) sage at en damper er god til netop plastikmaling, den varmer (100 grader) malingen så den bliver blød og er lige til at skrabe ned (med spartel el. en tapet stripper= proff. værktøj), hvis der så er kalk el. kridt under? er det lige til at vaske ned.
hvis du ikke gider det kan du også smører en grundingsolie til træ, (bemærk: det er KUN til udendørs brug, det trænger meget dybt ind, og binder det) spartle revner, slibe og så sætte filt op el. male.

Håber det giver blod på tanden og du får et godt resultat.
Ellers kan du prøve at tage ud eller ringe til

Malermestergruppen Farveudsalg
Kildebakkegårds Alle 121
2860 Søborg
Tlf. 39 67 20 27

De bringer vare ud i hele storkøbenhavn.
Og der er proff. maling (Sadolin) (de bruger det selv i malerfirmaet) (Malermestergruppen)
de giver -20% på vejl. udsalgspriser.
du kan låne/leje proff. maler/specialværktøj.
du kan også lade en maler om det GROVE, og selv lave det SJOVE.

(Bedere service skal der ledes LÆNGE efter)

God arbejdslyst.

Rascha

Godkendelse af svar
Fra : hansenbo

Dato : 07-01-04 23:17

Tak for svaret Rascha.