/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lyd fra mekanisk balanceret rumventilati~
Fra : ossie
Vist : 470 gange
50 point
Dato : 05-01-04 15:22

Hej alle!

Vi er netop flyttet ind i en to-etages leje-bolig, som er udstyret med mekanisk balanceret rumventilation.

Selve anlægget står under i rummet under vinkeltrappen mellem etagerne, "indkapslet" af tynde krydsfiner plader. Rummet er næsten helt fyldt ud af anlægget og relativt sværttilgængeligt. Vores stue er lige på den anden side af de tynde "vægge" ind til anlægget.

Problemet er som nogen sikkert har gættet at lyden fra anlægget er ganske irriterende. Det er ikke så meget den almindelige lyd af strømmende luft - snarere den "syngen" der kommer fra ventilatoren/propellen/?

Findes der en ekspert derude som kan komme med forslag til lydisolering af det irregulære rum eller andre tiltag som kan lette min smerte.

På forhånd tak for hjælpen

Jesper

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-01-04 16:31

Bedste lyddæmpning er afstand, men det kan du i sagens natur ikke få.

Dernæst kommer vægt. En fornuftig løsning kan være påklistring af blygummi (ligesom i biler) på såvel maskinellet som skillevæggen. Ligeledes kan et ekstra lag gips på væggen hjælpe ikke så lidt. Du kan forsøge dig frem med diverse absorbenter - eksempelvis rockwool støbebat til at beklæde maskinrummet med - det virker også lidt.

Problematikken er antagelig den sædvanlige med at man har knoklet tingene sammen på for lidt plads og derfor ikke overholder de anbefalede tilslutningsmetoder. En bøjning der sidder på ventilatorenstrykside og "vender galt" genererer et såkaldt systemtryktab, hvorfor blæseren er nødt til at køre unødvendigt for hurtigt.

Du siger ventilatoren synger. Gider du lige se på kasserne derude i skunken hvad de hedder. Det kan være der er noget elektrisk der kan gøres.

PS Selvfølgelig er anlægget rengjort og vedligeholdt, ikk'?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-01-04 16:38

Det slår mig lige - det er garanteret en Exhausto VEX 1,5 eller VEX 2,5. Netop disse anlæg "lider" af en let syngen. Den er uhyrlig ond at komme af med. Muligvis kan du komme lidt ud af problemet ved forsøgsvis at koble den elektrisk således at du har fast spænding (230V) på kondensator/driftvikling og kun kører reguleret spænding på arbejdsviklingen - (tre-leder regulering). Det er bare normalt ikke særlig godt på en VEX at lave det nummer, idet de anvendte ventilatorer kan blive ustabile af skidtet

Beklæd maskinrummet med rockwool - lyt.

Blygummi på væggen + ekstra lag gips ovenpå - lyt.

Nu kommer lyden ikke gennem anemostaterne/kontrolventilerne, vel? For så har vi et helt andet problem.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-01-04 17:59

Blygummi...kan sikkert bruges, men hvorfor gøre det besværligt når det kan gøres nemt!

Var det ikke en ide at forsøge sig med f.eks selvklæbende lyddæmpningsmateriale indvendigt i "maskinhuset":
eksempelvis: http://vaa-gram.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=983

Jeg benytter den slags lyddæmpende materialer i dagligdagen/maskinkonstruktion til dæmpning af maskiner i produktionsmiljøer.

Check også lige at alle skruer er strammet, og at rørene ikke står og "klaprer" mod hinanden - det kan også give en højfrekvent støj der kan give en pip....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-01-04 08:22

Sangen fra en vex dæmper du ikke på den måde og iøvrigt har Vex'en dæmpning påklæbet på lågen i form af en eller anden gummi. En ren absorbent som den du nævner er mest effektiv mod høje frekvenser. Skal du dæmpe dybere er vægt løsningen, dvs blygummi. Dette er iøvrigt ikke svært at håndtere. Du klistrer det ganske simpelt hen på fladerne. Du kender tydeligvis ikke anlægstyperne der bruges til småhusventilation berpox. Der er ganske simpelt ingen plads inde i sådan nogen, hvilket faktisk også er en af grundene til de støjer mere end nødvendigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-01-04 08:25
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-01-04 20:41

3773> Jeg er enig med dig i at vægt absolut er godt til dæmpning af vibrationer, og ja, der er ikke meget plads i en vex som du angiver. Jeg har ej heller praktisk erfaring med dæmpning af rumventilationsstøj, men har erfaring indenfor dæmpning af maskinstøj, herunder både høj- og lavfrekvente støjkilder.

Jeg regnede nu heller ikke med at proppe noget ind i vex'en men i det lille rum under trappen hvor spørgeren skriver ventilationssystemet er monteret.

Fordel ved at beklæde rummet indvendigt med en absorbent fremfor at beklæde den med en dæmpende belægning af blygummi (bitumen/polymer) er, at vex'en / ventilatoren ikke bliver uhyrlig tung at få bakset ud ved f.eks. reparation eller udskiftning. Desuden er rummet allerede lydisoleret også hvis man skifter til en ny vex ell. lign.

Sandwichkonstruktioner af glas er en fantastisk god støjdæmper da den både fungerer som absorbent og er tung og dermed vibrationsdæmpende. Men er nok ikke særligt praktisk i et lille rum under trappen....

Ossie beskriver lyden som syngende, og derfor antager jeg at det er et "højfrekvent" støjproblem.

Jeg vil anbefale spørgeren (ossie) at se bl.a. på denne hjemmeside:
http://www.nordisk-akustik.dk

Ring evt. til firmaet og få nogle gode råd.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-04 08:20

Allerførst ville det være rart at vide hvad det er vi har med at gøre ossie! Ellers kan vi gætte fra nu af til nytår.

Kommentar
Fra : ossie

Dato : 07-01-04 12:52

Hej venner!

Først og fremmest tak for jeres interesse og svar. Desværre kan jeg ikke komme til at se hvad anlægget består af - det er i et utilgængeligt rum og de synlige dele er indkapslede af (blygummi?). Jeg vil forsøge at kikke i vores boligmappe når jeg kommer hjem fra arbejde.

Rummet er særdeles svært at isolere idet rummet jo udgøres af pladsen under en vinkeltrappe - dvs en masse små flader som kun en pygmæ kan komme i nærheden af.

Anlægget er over 7 år gammelt - måske nyere anlæg er mere støjssvage?

Er der nogen af jer som evt. kunne tænke sig at være min "sværdfører" i en potentiel disput med udlejer?

VH Ossie

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-04 12:55

Hvor er vi henne i landet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-04 12:56

Er du forresten sikker på det er balanceret ventilation?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-04 12:57

Iøvrigt skal anlægget overholde BR95 - det er helt entydigt, også mht lyd.

Kommentar
Fra : ossie

Dato : 07-01-04 13:57

Lidt mere info:

Anlægget kaldes i boligmappen for et "Luftvarme anlæg"

I kælderen under blokken befinder sig et fællesanlæg med ventilator, filtre og varmevekslere. Under de enkelte boligers trapper benfinder sig cirkulationsventilator, filtre og to varmeflader. Varmefladerne styres af termostater i stue og på 1. sal.

Anlægget skal "levere tilstrækkeligt med varme, luftskifte og genvinde varme fra udeluft"

Anlægget er sandsynligvis leveret af "Cenergia", http://www.cenergia.dk/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-04 14:34

Jeg kan have en anelse om at problamtikken hedder anvendelse af en scirocco-ventilator i recirkulationsdelen under trappen. Dette er en lille ventilator med fremadkrummede skovle antagelig af italiensk oprindelse. Monteret i et for ringe kabinet, måske ikke belastet således at ligger i nærheden af sin idealkurve. Kommer sådan en for højt op på kurven, vil den i nogen tilfælde pendle, således ventilatorhastigheden kører op og ned (ved 230V motorer). Efter syv år kan lejerne også godt være lidt trætte i sådan en ka'l. Et godt gæt til en løsning kan hedde en ny frisk blæser (almindeligvis er det for dyrt at lave ret meget ved sådan nogle kontra prisen på en ny. Ved den lejlighed kan søge at finde en lidt bedre model. Når skidtet alligevel er adskilt skal varmeflader mv renses. Kanalsystem bør ligeledes renses.

Hvor i vi henne i landet ossie? Kolding?

Kommentar
Fra : ossie

Dato : 07-01-04 15:35

Vores bebyggelse hedder Egebjerggård og ligger i Ballerup

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-04 15:51

Laaaangt væk, ossie! (er jyde)

Er dog af og til på øen. Har faktisk et andet lille "kandu" projekt der ovre hos JKO. Regner med at skulle besøge ham snarest.

Meeen, har man da ikke ikke en eller anden form for vicevært eller seriøst firma der passer og vedligeholder installationerne?

Kommentar
Fra : ossie

Dato : 07-01-04 16:03

Jo, jo - og jeg kan sagtens selv tage en dialog med boligselskabet og viceværten. Især nu hvor jeg har en række relevante ledetråde at forholde mig til. Især den omtalte ventilator, anlæggets alder og vedligeholdelsesstand vil være fokusområder i den forestående dialog.

Tak for hjælpen så langt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-04 16:15

Specielt scirocco ventilatorer (små fremadkrummede skovle) er skrækkelig følsomme for snavs. Normalt er ventilatorlejer beregnet for 50000 timer (ca 5,5 år), derfor er slidt ventilator en mulighed. Hvis filtret er sådan noget hvidt "klipppe-ud vat" er rengøring og rens noget der klart er nødvendigt.

For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, tror jeg klart at kabinettet må kunne forbedres lidt, når man nu alligevel skal skille ad og servicere.

Kig iøvrigt på http://www.rockwool.dk/tekniskservice/bygbib/br_95/Tillaeg5_br_1995.pdf afsnittet om lyd fra tekniske installationer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-04 16:29

Rart at kunne hjælpe ossie!

Skriv endelig igen, hvis du mangler flere hint's!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 10:09

Er svarene tilstrækkelige kunne det være rart om du accepterede en af kommentarerne som svar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-04 16:17

???????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-04 09:12

Hvad så ossie, fandt du ud af noget?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-10-04 16:15

Fan.... for ringe, at man ikke gider lukke den her af....

mvh Berpox