/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Philips Vs. Eltax - ugens tilbud..?
Fra : xirb
Vist : 819 gange
70 point
Dato : 05-01-04 13:33

Hvilket er det bedste køb af følgende to konkrete produkter:

Tilbud i Bilka / A-Z:
Philips Home cinema sæt model LX3600D
http://62.100.130.237/imagebank/pdf/46.pdf
Afspiller: DVD, DVD-R/RW, VCD, SVCD, CD, MP3, CD-R/RW, JPG
LYD: DTS, DOLBY DIGITAL 5.1, DOLBY PRO LOGIC II
6x50W RMS, FM-tuner med 20 kanaler, scart + s-video udgang.
- Pris: 2179,- (påstået besparelse: 520,-)

Tilbud i Føtex:
Eltax HomeCinama model Spirit
http://tinyurl.com/2pew7
Afspiller: DVD, CD, VCD, SVCD, CD-R, CD-RW, MP3, HDCD, JPEG
Lyd: DTS, Dolby Digital (AC-3)
5 x 50W + 1 x 80W (i flg. hjemmeside, men da jeg tidligere så sættet fysisk stod der kun 35W bag på højttaleren..), RDS, FM-tuner med 30 kanaler, scart + s-video udgang.
- Pris: 1399,- (påstået besparelse: 300,-)

Ikke den store forskel på papiret så vidt jeg kan se. (Eltax mangler dog måske Dolby pro Logic II og afspilning af brændte DVD-skiver, men det kan de vel alle sammen alligevel når det kommer til stykket..?)

- Philips er for menigmand som mig tegn på højere kvalitet, men jeg MENER at have hørt nævnt Eltax i HiFi-sammenhænge = måske god kvalitet lydmæssigt..?
Kender du noget til de to mærker - og især de to specifikke systemer?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 13:36

Sådan lige på stående fod ville jeg nok vælge Philips, da det er noget man kender, og ved at det er kvalitet. Men udover det så lyder de begge 2 som noget udemærket isenkram

Kommentar
Fra : kjho

Dato : 05-01-04 15:06

Jeg vil foreslå den Eltax, det er sikkeret de samme komponenter der sidder i maskinen.
Det hele er sikkeret "made in taiwan".
Mine erfaringer viser at de apperater man køber ofte er lige gode, uanset prisen. Hvis man ser forbruger programmer i tv, viser det sig ofte at de billige er ligeså gode som de dyre. Så hvorfor betale en bondegård, hvis du ikke ligefrem skal bruge det til andet end i hjemmet. Jeg købte en dvd (der også kan det hele ) i føtex til 600 kr. og den fungere fint. Men hvis du vil have perfekt lyd og billed er du nok nød til at gå i hi-fi klubben.
KH.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 05-01-04 18:45

Jeg vil også (ligesom Zerg911) vælge phillips maskinen... Eltax er altså noget bras, og nej kjho, det er bestemt ikke de samme ting der sidder i... Jeg købte engang nogle eltax højttalere, som lød til at være meget gode (på papiret)... Men bassen klikkede, og diskanten brændte af efter 5 dage... Og mine svigerforældre har lige smidt deres eltax dvd afspiller tilbage til forhandleren pga. fejl... så mit råd er helt klart Philips...

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 05-01-04 18:54

eltax er et "gummistempelfirma" = find det billigste bras i korea/taiwan, køb nok af det og du dem til at lave et gummistempel der kan skrive "eltax" på forpladen. Sælg dem hurtigt til isenkræmmere og lavpris supermarkeder og løb ned i banken med pengene.

Philips er grundlæggende hollandsk og ønsker ikke at rokke ved folks opfattelse af kvalitet, herunder også mulighed for support og service.

Kan du lave konklusionen?

Accepteret svar
Fra : Kaffka

Modtaget 70 point
Dato : 08-01-04 13:49

Jeg købt ovenstående Eltax "tilbud" i føtex. På papiret ser det hele fint ud. Indbygget dekoder/forstærker samt tuner. Problemet opstår når du tænder for anlægget - lyden er mildest talt elendig - som en forkølet tenorsanger på en grå efterårsdag. Desuden er betjeningen af dvd-afspilleren underlig - nogle funktioner virker ikke efter hensigten og reaktionstiden er langsom. En anden underlig feature: Når du efter en strømafbrydelse tænder for strømmen igen går hele molivitten igang hvis den sidste indstilling har været tuner eller der sidder en dvd-skive i maskinen, selvom den var i standby mode inden.
DVD-afspilleren er desuden kolossal gigaenorm i omfang. Hvor fanden placerer man en afspiller som er over en halv meter i dybden?
Jeg har taget konsekvensen og købt en lille lækker slimlinesag fra Philips (model 625) til 869 kr. Det er en helt anden kvalitetsfornemmelse. Surroundsound på komme senere.

Godkendelse af svar
Fra : xirb

Dato : 08-01-04 15:53

I skal alle have mange tak for jeres svar!

- Så vidt jeg kan se, kan man dog kun acceptere ét indlægene som som svar, og det blev så Kaffkas, selvom det ikke hjalp mig, da jeg har købt nogle dage tidligere. Men andre læsere vil nok have stor gavn af det, idet der er tale om helt konkrete erfaringer fremfor holdninger/formodninger.

Jeg købte (heldigvis) Philips' tilbud, selvom det var en del dyrere. Det så nemlig ud til at være ret god kvalitet, og jeg må sige, at jeg i hvert fald er meget tilfreds med lyden, når jeg spiller CD'er (har endnu ikke set en film ).. (Det skal siges, at jeg ikke er HiFi-entautiast, så rigtige kendere vil muligvis sige, at de har hørt bedre - men til mit niveau synes jeg det er god value-for-money..)

Så der er nok noget om, at man faktisk få _nogenlunde_ det, man betaler for. ;)

Kommentar
Fra : xirb

Dato : 09-01-04 08:35

Nu har jeg så set lidt af Ringenes Herre på DVD, og jeg kan berette, at jeg stadig er godt tilfreds - i mine ører lyder Philips-anlæget rigtig godt, uanset om man spiller på lav eller høj styrke.

Kommentar
Fra : xirb

Dato : 09-01-04 08:43

I øvrigt kan jeg fortælle, at Dolby Prologic II (som netop er med i Philips-anlæget) vist bruges i TV-udsendelser og på VHS - så man kan få en eller anden form for surround på den slags udsendelser også.. (Eller i hvert fald god stereo eller sådan noget). Så selvom jeg kun lige kan se muligheden for at slutte video'en til (ikke tv'et) er det jo også fedt nok at have med, nu når man har købt et anlæg..

Generelt har det derfor styrket min tro på mærkevarer og "du får hvad du betaler for", mens KajKagearm, ostemanden og Kaffkas indlæg om Eltax generelt har svækket min tro på billigvarerne som United, Kennex, Eltax osv..
(Man skal selvfølgelig ikke glemme, at KAN være andre typer produkter, hvorde giver mere for pengene.. Fx indenfor STORE højttalere er Eltax _vist nok_ kendt for at give god værdi for pengene, og indenfor fritstående DVD-afspillere kan det være, at man er mindre krævende mht. detaljer/kvaliteten..)