/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Startfil...
Fra : rinarina
Vist : 367 gange
20 point
Dato : 04-01-04 23:48

Hejsa.

Jeg har nogle html-filer, som jeg gerne vil kunne vise offline på andre computere; derfor skal de over på en cd-rom. I den forbindelse vil jeg gerne have lavet en fil (en exe. fil, tror jeg det hedder), der starter index.html op når cd'en sættes i. så vidt jeg husker er det en simpel kode på nogle få tegn. Men sltså, hvordan er det den lyder. Og skal den placeres i en mappe for sig på cd'rommen eller?
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Rina.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 23:55
Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-01-04 00:06

Hej Rina,

det er Autorun du så har brug for... men det virker kun hvis det pågældende CD-rom drev hvor CD'en bliver puttet i har slået Autorun til...

men her er et par sider omkring emnet...

"Sådan åbner du automatisk en webside på en cd-rom"... -->
http://www.html.dk/artikler/00035/
"Selvstartende CD-ROM'er" fra Karbo's guide... -->
http://www.mkdata.dk/pctutor/software/autorun.htm
"Brænd CD med Autorun"... -->
http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/autorun-cd/braend-en-cd-med-autorun.htm

du ka’ gøre som de skriver her (tast selv service…)-->
http://www.davidbartosik.com/tips_autorun.htm
Åben Notepad og skriv følgende ned i filen…
Citat
[autorun]
open=start.exe /yourfilename.html

og så gem den som Autorun.inf, jeg har tilføjet ”/” da nogle computere åbenbart har brug for, af en eller anden underlig årsag, for at ha’ et ”/” foran… men du ka’ jo prøve dig frem hvis du vælger denne metode…

de eneste filer du umiddelbart har behov for i roden af din CD, er din Autorun.inf og Hjemmeside filen der ønskes åbnet automatisk, (I det Start.exe er en del af Windows, men hvis den ikke vil starte eller aktivere Start.exe, så kopier den og put den på CD’en ligeså)...

Du ka evt. også bruge dette freeware program… -->
http://www.karenware.com/powertools/ptautorun.asp
i text feltet til ”Program/File/URL” ska’ du så bare la’ den pege på din startside…

Den sidste ting jeg vil komme med, er dette eksempel til at downloade… -->
http://www.burzurq.com/forum/autorun_txt.html
hvis du vælger at bruge det eksempel der er med, ska’ du bare ændre whatever.txt i Autorun.inf til navnet på din hjemmeside fil.
Og derefter placere Autorun.inf, shellexe.exe og din start hjemmeside fil, i roden af CD’en…

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 00:21

Hvis du bliver overvældet af Strarups mange forslag så klikker du bare på det link jeg lagde på og der finder du en freeware utility som kan bruges ved at man indtaster sine filoplysninger og så kan den lave din autorun fil som du så kopierer på cd-rom'en - enkelt og du lærer undervejs og god fornøjelse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 00:21

Hvis du bliver overvældet af Strarups mange forslag så klikker du bare på det link jeg lagde på og der finder du en freeware utility som kan bruges ved at man indtaster sine filoplysninger og så kan den lave din autorun fil som du så kopierer på cd-rom'en - enkelt og du lærer undervejs og god fornøjelse

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 05-01-04 09:53

Der er jo også flere brænder programmer som kan lave menuer / autorun, så tjek dit brænder program for det...