/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Database til nytårsquiz
Fra : UlrikSan
Vist : 521 gange
200 point
Dato : 28-12-03 16:07

Hej eksperter

Her et problem, der kræver en hurtig løsning – formentligt med noget database eller lignende:

Jeg arbejder på en radiostation, der holder en populær tradition i hævt: Nytårsquizen!

Først på året spørger vi lytterne, hvad de tror, der sker i løbet det næste år. Hidtil har de skullet ind på vores hjemmeside og krydse ”ja” eller ”nej” ved 10 spørgsmål. En formularrobot har så sendt deres svar, Navn og telefonnummer til os som mail.

Problemet er bare, at det tager os ret lang tid manuelt at se alle de mails igennem. Vi vil altså gerne have en løsning, hvor svarerne bliver gemt i en slags database med deres navn. Når året så er omme, og vi ved, hvad der er sket, kan vi så taste facit ind og skulle gerne få spyttet en vinder eller svarerne sorteret ud.

Hvad skal jeg gøre? Jeg er computernørd, kan noget HTML, men har aldrig beskæftiget mig med databaser.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 28-12-03 16:19

Først skal du lige finde ud af, hvad jeres hjemmeside udbyder understøtter.

f.eks: Kan jeres hjemmeside klare PHP/mySQL

hvis den kan, så kan jeg (og andre) nok hjælpe dig...

Kristian

Kommentar
Fra : UlrikSan

Dato : 28-12-03 17:03

Jeg er rigtig glad for optimismen!

Vi har ingen PHP, men ASP og mySQL.

Ulrik

Accepteret svar
Fra : Interkriller

Modtaget 210 point
Dato : 28-12-03 17:07

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<?
$connectdb = mysql_connect("database url","brugernavn","password");

// hvis forbindelse til databasen mysqlykkedes
if (!$connectdb)
{
die ("Fejl i forespørgsel: $connectdb. " . mysql_error());
   };
    mysql_select_db(databasens navn);

else if ($skema == "")
{
?>
<body>
<form name="form1" method="post" action="<?$_server['PHP_SELF']?>">
<input type="radio" name="spg1" value="yes">
<input type="radio" name="spg1" value="no">
<p>
<input type="radio" name="spg2" value="yes">
<input type="radio" name="spg2" value="no">
</p>
<p>
<input type="radio" name="spg3" value="yes">
<input type="radio" name="spg3" value="no">
</p>
<p>
<input type="radio" name="spg4" value="yes">
<input type="radio" name="spg4" value="no">
</p>
<p>
<input type="radio" name="spg5" value="yes">
<input type="radio" name="spg5" value="no">
</p>
<p>
<input type="radio" name="spg6" value="yes">
<input type="radio" name="spg6" value="no">
</p>
<p>
<input type="radio" name="spg7" value="yes">
<input type="radio" name="spg7" value="no">
</p>
<p>
<input type="radio" name="spg8" value="yes">
<input type="radio" name="spg8" value="no">
</p>
<p>
<input type="radio" name="spg9" value="yes">
<input type="radio" name="spg9" value="no">
</p>
<p>
<input type="radio" name="spg10" value="yes">
<input type="radio" name="spg10" value="no">
</p>
<p>
<input type="text" name="navn">
</p>
<p>
<input type="text" name="email">
</p>
<p>
<input type="submit" name="submit" value="Send svar">
   <input type="hidden" name="skema" value="udfyldt">
</p>
</form>
<?
}
else if ($skema == "udfyldt")
{
$query_pers = "INSERT INTO databasetabellens navn (spg1, spg2, spg3, spg4, spg5, spg6, spg7, spg8, spg9, spg10, navn, email) VALUES ('".$spg1."', '".$spg2."', '".$spg3."', '".$spg4."', '".$spg5."', '".$spg6."', '".$spg7."', '".$spg8."', '".$spg9."', '".$spg10."', '".$navn."', '".$email."')";
$result_pers = mysql_query($query_pers);'
echo "dine svar er blevet registret";
}
?>
</body>
</html>

Det her er et utestet php script jeg lige har skrevet, det kan du jo kigge lidt på....

Hvis du har mySQL har du så ikke også nærmest per definition adgang til PHP....tilgiv min uvidenhed, men er også relativ ny i database sammenhæng

Kristian

Godkendelse af svar
Fra : UlrikSan

Dato : 29-12-03 21:32

Hej Kristian. Tak for dit hurtige svar. Du rykker!
Den er ikke helt på plads endnu, men det er finjusteringer!!!

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 29-12-03 23:52

Det er jeg glad for, at høre, held og lykke med det...

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 29-12-03 23:53

Det er jeg glad for, at høre, held og lykke med det...