/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Miljøregler for hestehold
Fra : JensT
Vist : 5246 gange
300 point
Dato : 24-12-03 12:33

Søger information / link om hvilke miljøregler der er for mindre hestehold - 4-8 heste.
Krav til mødding, ajle, rapportering, staldafløb... m.m.m.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-12-03 13:09
Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-12-03 13:39

Nej, tror jeg ikke - der er ikke tale om produktion.
Jeg påtænker at udleje en stald og et areal 3Ha til en, der holder 4-8 heste.

Accepteret svar
Fra : RasesII

Modtaget 310 point
Dato : 24-12-03 13:59

Det kommer an på størrelsen, og det kan godt betyde at 4-8 heste vil blive betragtet som erhverv og derfor skal godkendes.
En hver i landzonen må holde 9 dyreenheder og store heste er 1,9 dyreenheder. En ko er en dyreenhed, blot til sammenligning.
Så hestenes vægt er meget vigtig i det her, før man kan tage stilling til, hvor mange af netop disse heste der må være på en grund før der skal søges tilladelse hos kommunen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-12-03 14:57

Jeg er i landzone. Vil det så sige at hvis man holder sig under hvad der svarer til 9 køer, så er der ingen specielle miljøkrav?
Og at jeg så kan jeg lave en lejeaftale, der forudsætter at lejer overholder det, og dermed være risikofri m.h.t. evt miljøkrav til behandling af gødning og ajle.?

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 24-12-03 15:16

Det var en mulighed. Men hvis lejer brydder aftalen er det ejer der idømmes bøde. Så lav i lejeaftalen en aftale om, at lejer skal dække denne type afgifter.

mvh og glædelig jul.
Lars

Kommentar
Fra : vovse

Dato : 25-12-03 01:03

Jeg ved ikke hvad du har af jord men jeg har ca.2 tl og jeg må have højst 4 heste ,4 hunde .3o høns ,2 søer med små gris 2 kalve ....men kontakt din kommune

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-01-04 11:12

Vovse.. er det uden nogen specielle retningslinier for mødding og afledning?

Kommentar
Fra : vovse

Dato : 22-01-04 01:25

Hej jensT
Jeg blev anmeldt af min nabo ang hunde jeg har 4 der boer i et hus (hønsehus) som kommer fra en kennel så de ved ikke bedre vel? nå men de har det fint .men i den forbindelse får jeg så alt det der at vide om hvor mange dyr jeg måtte have det var jeg ikke klar over den gang ,men ja det har noget med det at gøre (møddings affald) og om hvor meget jord du har ....men hvis du ikke har en tosset nabo så er der ikke andet at gøre end at ringe på teknisk forvaltning
Hilsen Vovse PS.jeg må kun have 4 og det er ponyer

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 22-01-04 19:05

Kære Jens.

Reglerne for mødding er forskellig fra kommune til kommune. Nogle forlanger alt i container uanset antal heste - andre stiller ingen krav hvis du holder dig til max 4 heste, men mødding med fast bund hvis du har over 4.
Så du kommer ikke uden om at spørge din kommune hvad netop deres regler er.

MVH
KSGP

Godkendelse af svar
Fra : JensT

Dato : 22-01-04 20:23

Tak for svaret RasesII.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-01-04 20:25

Tak for deltagelsen.. Det skorter åbenbart på generelle entydige regler, der er til at forstå for lægmand.
Points gik til den der først sagde "Spørg hos kommunen"

Kommentar
Fra : per1706

Dato : 14-03-06 16:31

Citat
Jeg mangler at få at vide vilke miljøkrav der er for opførsel af nye hesteboxe og afløb fra disse hvis der er miljøkrav om dette.
hilsen per 1706