/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
retouchering
Fra : HPKristensen
Vist : 524 gange
100 point
Dato : 23-12-03 16:10

Hej alle,
jeg har surfet lidt rundt her i "photoshop-spørge-gruppen" på kandu, for at hitte ud af hvordan jeg nemmest og flottest retoucherer billeder af mennesker, og jeg er stødt på mange fede links og masser af gode tips til alt muligt andet end lige det. Men det ER jo en jungle, ligesom programmet i sig selv, så det kan være det er derfor jeg ikke har fået øje på lige netop DETtip eller DET link jeg har brug for.
Så nu spørger jeg lige igen, hvis altså der er nogle der har spurgt om det før: Er der nogle der ved -eller har et godt link til hvor man kan få ad vide- hvordan man bedst og flottest retoucherer fotografier af mennesker? Hvordan får man modellen til at ligne en på forsiden af Woman eller Vougue? Hvordan får de den der fine nærmest glasagtige hud?
Jeg ved godt hvordan man lige fjerne en rød knop eller noget andet, men det der med at huden ser hel fin, glat og engleagtig ud, hvordan gør man lige det?

KH HPKristensen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-12-03 16:28

Kort og godt, jeg kan lære dig alt (læs alt som næsten) i photoshop og corel photopaint, meeennn. Hvis jeg skal beskrive alt her på kandu, ville serveren gå ned Corel Photopaint, er forøvrigt bedre til mange ting end Adobe.
Det er meget omfattende programmer vi taler om, med så mange muligheder og kombinationer, at selvom man har brugt programmerne mange år, finder man stadig nye muligheder. Ellers kommer der lige en ny version, der bare kan lidt mere. Prøv at skulle beskrive: hvad kan windows????
Mir bedste råd er, gå i gang, prøv dig frem, førsøg med diverse muligheder, og du vil blive overrasket over hvad disse programmer kan. Anvend hjælpefunktionerne i programmerne, de er meget gode. Du kan alt i disse programmer. Start stille, evt men at fritlægge nogle emner, og kombiner disse emner ind i andre fotos. Lav evt. et eksempel, hvor du trykker en kendt person i hånden. Det er faktisk ikke så svært. Vi arbejder med begge programmer daglig her i huset.
Held og lykke

mvh
jms
nb. et lille vink kan være: effects her har du defaults opsætninger, men kan tilpasse dine egne.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 23-12-03 17:49

healing brush, airbrush, sponge-tool, smudge-tool, clone-stamp o.s.v. o.s.v.......

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 24-12-03 15:17

JMS: Okay... Jeg er ked af det, men dét fik jeg VIRKELIG ikke ret meget ud af. Det der med at prøve mig frem, det har jeg ikke lige tålmodighed til, og jeg gider ikke isdde og eksperimentere med at manipulere billeder og placerer sjove ting i andre billeder, for det er jo slet ikke det jeg har brug for og det var heller slet ikke det jeg efterlyste.
CATBODY: Okay.... heller ikke her græder jeg af lykke over de fantastiske råd. Du nævner i flæng en masse værktøjer som jeg udmærket ved eksisterer, men du siger ikke noget om hvordan jeg evt skal bruge dem, og hvilke et af dem der er god til rødspængt hud og hvilke et af dem der er god til at dække en blank næse osv.

Er der dog slet ikke nogle der kender en der arbejder som grafiker på et dameblad eller lignende som ku komme med et par brugbare råd eller et link til et godt toturial til lige netop dette???

KH HPKristensen

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 24-12-03 16:14

Det kommer helt an på det enkelte billede som skal manipuleres.
Der er ikke et "facit"

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-12-03 09:53

HPKristensen
Jeg vil give catbody helt ret. Om så du sad ved siden af mig, og jeg guidede dig igennem en fotobehandling, kan du ikke bruge samme til et andet foto. Og jeg er sikker på, at du ikke engang ville kunne huske alle kommandoer.
Programmerne er så komplekse, at det eneste rigtige er at arbejde med dem, og så stille og rolig lære hvordan.
Det er absolut mit bedste råd. En mekaniker kan heller ikke give dig et svar på fire linier, som så virker hver gang der er problemer med din bil.

mvh
jms

Kommentar
Fra : hemse

Dato : 26-12-03 21:35

HpKristensen
Et godt råd der koster en lille 100 kr. er at købe et EDB hæfte fra forlaget IDG - der hedder Adobe photoshop lær det selv - det ligger i flere udgaver alt efter hvilken version af programmet du har - det giver en meget god fornemmelse af hvordan de enkelte ting virker.

MVH
Hemse

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 28-12-03 13:49

Hej Hemse,
Har den allerede. Der står lidt på s. 39 om at fjerne en distraherende rød klat på en kind. Den slags ved jeg allerede hvordan man gør. Har også Globes's "Tips & Tricks til Adobe Photoshop." Den kan jeg heller ikke bruge til noget. Den er mere weborienteret og behandler ting som effekter med, i og på tekst, skygger, kanter, knapper osv. Dét har heller ingen interesse.
Kender du andre bøger der evt KUN har med billedbandling i PS at gøre?
Du kan evt kigge på min hjemmeside www.hannesfoto.dk så kan du måske får et indtryk af hvad jeg kan og ikke kan og dermed hvad jeg søger.
KH HPKristensen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 06-01-04 19:39

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Accepteret svar
Fra : henrik_wingaa

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-04 14:17

Kære Hanne

Som du sikkert kan se ud fra alle de svar du har fået er det ikke muligt at give et enkelt svar på dit sprørgsmål om fjernelse af rødvinsnæser mm. men her kan du finde et hav af tutorials der måske kan hjælpe:
http://www.good-tutorials.com/tutorials/9

Og mht. at du ikke gider sidde og lege med programmet, vil jeg sige at hvis du ikke gider det, blir du aldrig god til det. Rembrandt blev heller ikke mester den første dag han satte sig med en pensel.

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 15-01-04 16:47

Hej henrik_wingaa,
Der var nogle RIGTIG gode ting inde på det link du kom med der. Det var netop sådanne ting jeg ledte efter. Og jo, jeg gider skam godt og sidde og lege med det jeg gider bare ikke at suidde og lege med alt mulig jeg ikke har brug for. Hvorfor skulle jeg sidde og lege med billedmanipulation hvis ikke det er det jeg skal bruge!? Desuden er jeg skam ganske skrap til rigtig mange ting i Photoshop.
Men tak for linket, jeg lukker hermed spørgsmålet.
KH Hanne

Godkendelse af svar
Fra : HPKristensen

Dato : 15-01-04 16:48

Tak for svaret henrik_wingaa.