/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Loppeplage
Fra : stine1978
Vist : 4135 gange
50 point
Dato : 22-12-03 15:06

Hejsa!
Vi har haft passet en hund, som desværre viste sig at have lopper. Vi mærkede først noget til det, EFTER hunden var taget afsted... I 3 uger har vi været jaget vildt og selvom vi har støvsuget, sprøjtet, frosset/vasket tøj osv. er de der stadig!!!
Jeg ved, lopper ikke kan leve på mennesker ret længe... men HVOR længe præcist???? Og findes der præparater, mennesker kan tage, så lopperne enten ikke bider eller dør bagefter, (ligesom til hunde?)
Jeg har hørt om et middel, der hedder Vapona. Jeg ved godt, det ikke er uskadeligt og at det ikke kan købes mere, men der skulle vel ikke være nogen, der alligevel har noget liggende? Jeg/vi er efterhånden helt desperate!!!!!!!!!

Tak!

Venlig hilsen Stine

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 15:17

Lopper kan ikke lide hvidløg.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-12-03 15:57

Vaparone må ikke bruges i private boliger.
Jeg har prøvet og det er MEGET effektivt, selv fluer klarer ikke mosten.
Det kunne fås hos dyrlæger og hos nogle af de små købmænd på landet, men om det stadig kan fås ved jeg ikke.
En affugter er også effektiv, da loppeæg ikke kan klække ved meget lav fugtighed.
Glædelig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-03 15:58

Er I sikre på, at det er hunde/kattelopper??? De kan ikke formere sig alene ved menneskeblod. Så de burde være afgået ved en naturlig død. Har I set nogen af rovdyrene? I kunne prøve at fange en, og sætte den mellem to lag tape. Så kan man studere den i ro og mag. Der er sikkert et sted på nettet, hvor der er billeder af den slags småkryb. -----I har vel ikke kat???

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-12-03 16:47

I Danmark findes der omkring 50 slags lopper så man skal være noget af en ekspert for at afgøre hvilken bandit der bider hvor
Hvis det er et stort problem så prøv lige dette link
http://www.123skadedyr.dk/
Fortsat god

Kommentar
Fra : stine1978

Dato : 22-12-03 21:23

Hejsa!
Vi har ikke kat eller andre dyr, men jeg er 100% sikker på, det er kattelopper, vi har!! Hvidløg spiser vi alle her i hytten, så vores lopper er åbenbart ligeglade....

Men tak for svarene, so far!

Venlig hilsen Stine

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 22-12-03 21:52

Hej stine.
Efterfølgende er med Statens skadedyr laboratorium som kilde, håber det kan hjælpe dig:

Hvordan Hundelopper ser ud
Hundelopper er én ud af ca. 800 loppearter. Den er mørk brun i farven, bliver typisk 1,5 – 5,5 mm lang og har en kropsform som er sammentrykt på højkant. Loppens bagben er kraftige springben, som den kan hoppe op til 30 cm med.

Hvordan Hundelopper lever
Hundelopper lever det meste af deres liv på pelsklædte dyr – katte og hunde! Deres ernæringsvej er at suge blod fra dem, ligesom de formerer sig og lægger æg på dem. De lægger i snit 10-20 æg om dagen, og disse klækkes efter ca. 1 uge, hvorefter en larve er født! Efter ca. 2 uger vil larven forpuppe sig, dv.s. at den spinder en kokon omkring sig. Den vil typisk bryde ud efter en uges tid, og hele processen fra æg til loppe tager ca. 3 uger.

Hvilke skader Hundelopper forårsager
Hvis Hundelopper ikke har andre muligheder d.v.s., hvis der ikke er dyr med pels i nærheden, kan de godt angribe mennesker og suge blod fra dem. Det er ubehageligt, idet sådanne bid klør og irriterer huden. De kan dog ikke formere sig på mennesker, så angrebet vil naturligt dø ud efter en tid.

Hvordan man får bugt med Hundelopper
Det er højsæson for lopper i efteråret og vinteren, så i denne periode er det ekstra vigtigt at være opmærksom på sine husdyr. Gå dem efter med tættekam og forebyg med forskellige midler, som både kan behandle omgivelserne og dyrene. Der findes en lang række behandlingsformer: Diverse spraymidler, som fungerer som insektudviklingshæmmere, shampoo, pudder og loppehalsbånd. Der kan også behandles med tabletter, og det er muligt at give katten en indsprøjtning hos dyrlægen, som varer ca. 1/2 år. Det er også vigtigt at huske at behandle stederne, hvor husdyrene færdes generelt samt ryste de klæder, kurve o.a., de benytter.

Sløset og overdreven brug af bekæmpelsesmidlerne kan afstedkomme unødvendige gener og løser ikke problemet. Det er derfor altid vigtigt at overholde brugsanvisningen på de forskellige midler, og opstår der tvivl, er det en god ide at kontakte et apotek eller en dyrlæge for at være sikker på, at man gør det rigtigt. Det er også vigtigt at få checket, om katten har loppeallergi, idet der så er visse produkter, det ikke er nogen god ide at bruge.

Man skal være opmærksom på, at larver kan blive i deres kokon i lang tid, hvis forholdene udenfor ikke er gunstige for dem, og når de er på dette stadie, er de meget vanskelige at bekæmpe. De kan ligge rundt omkring i sprækker og revner i beboelsen og blive udklækket efterhånden. Derfor kan det tage lang tid at få bugt med et loppeangreb, og derfor kan det være nødvendigt at behandle omgivelserne ad flere gange – både forebygge og efterbehandle!

Held og lykke med udrydelsen Rudi

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 23-12-03 16:55

I skal sprøjte hele huset med ABSOLUT D. Gulvtæpper, møbler, paneler osv. Lukke vinduer og døre og gå en tur i en times tid, luft ud når I kommer hjem. Så er alle levende lopper døde.

Absolut D fås bla. hos Matas og på apoteket.

Vapona Strip er faktisk nervegas meget meget giftigt, I kan blive meget syge af det.

Held og lykke og glædelig jul

Karin

Kommentar
Fra : stine1978

Dato : 23-12-03 19:26

Hejsa!

Vi har idag sprøjtet igen... Så nu håber vi, lopperne er døde!

Men men men, de har formentlig lagt masser af æg, som er sværere at "ramme" med loppegiften. Og de æg bliver jo også til lopper, så vi har aftalt at sprøjte 1 - 2 gange om ugen, indtil det er væk og så krydse fingre...!

´Venlig hilsen Stine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-12-03 16:47

Hey, hey, ho, ho! Jeg kom lige i tanker om, at jeg købte en ugiftig hundeshampo mod lopper for et års tid siden. Indholdet var bl. a. eucalyptus-olie. -Da jeg selv var ret plaget af skovflåter, så købte jeg noget "Kopattesalve" i Netto til 20 kr. for 200g. Den indeholder nemlig også eucalyptus. Og jeg tænkte, at den måske også kunne skræmme flåter væk. Og det lykkedes! Sandsynligvis kan I også holde lopperne fra livet, hvis I smører jer med et eller andet, der indeholder eucalyptus. --Så kan I da i det mindste blive boende, mens I venter på, at den resterende flok skal uddø.
Og ellers god jul til jer.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 25-12-03 02:25

Der findes en spray der indeholder Metropren den dræber æg og larver, men ABSOLUT D plejer at tage det hele af en gang, hvis I er omhyggelige.

Karin