/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
Effektiv Træning
Fra : renekure
Vist : 1057 gange
50 point
Dato : 13-03-02 10:05

Hvilken form for styrketræning er den mest effektive, når man gerne vil tabe sig mange kilo ??

Jeg har tidligere dyrket styrketræning, og der kørte man 2x12 gentagelser pr. maskine. Nu er jeg startet i et andet motionscenter hvor de kører efter er "Super-Slow" koncept, der går ud på, at man er 10 sekunder om hver gentagelse, og så laver man kun ialt 4-6 gentagelser pr maskine. Fordelen er at det ikke tager lang tid, at komme alle maskinerne igennem - Og det er jo godt, hvis man har en lidt stresset hverdag.

Men jeg har tid nok - og vil derfor gerne finde den mest effektive trænings måde.

Håber der er en venlig sjæl, der kan komme med et par gode råd.

Kommentar
Fra : alop

Dato : 18-03-02 12:39

Hej,
Jeg har selv haft ret gode erfaringer med en kombination af puls og styrketræning. Jeg starter med at varme op i ca 10 min, hvorefter jeg kører 1/2 af kroppen igennem. Dvs enten overkrop eller underkrop. Jeg kører med 4x15 gentagelser. Derefter står den på min 45 minutter på kondicykel med pulsur, hvor din puls bør ligge i fedtforbrændingszonen, dvs. mellem 71-78% af din maxpuls. De fleste kondicykler kan selv udregne dette for dig, ellers få en af instruktørene til det. Dette giver et hurtigt og effektivt vægttab, idet du både opbygger muskeler, og derved øger din hvileforbrænding, og samtidig futter fedt af med med det samme på cyklen. Der trænes 5dage følgende på hinanden, såkaldt "Splitprogram" hvor du tager underkrop den ene dag og overkrop den anden dag. Fordelen ved dette er at du træner hver dag, men ikke træner de samme muskler hver dag. Det er vigtigt at der går 24 timer imellem du træner de samme muskelgrupper, da du ellers nedbryder muskler istedet for at opbygge dem.
En andet godt fif er Ikke at spise en time før du dyrker motion, da det dels er ubehageligt at bevæge sig meget med en masse i maven, dels får du ikke optimal udnyttelse af din fedtforbrænding. Ligeledes kan du forllænge din krops effektive fedtforbrænding efter træning, ved at lade gå en time med at indtage mad efter træning.
Rigtig meget held og lykke. Jeg håber du kan bruge min erfaring til noget godt for dig selv.

Accepteret svar
Fra : Picasso

Modtaget 50 point
Dato : 22-05-02 18:28

Hejsa Renekure,
hvis du skal tabe dig mange kilo, handler det ikke om at styrketræne, men derimod om fedtforbrænding...!

Jo mere du bevæger dig, jo mere fedt forbrænder din krop. Men ikke al motion er lige effektivt. Se her, hvilken motion der er bedst - og få tips til, hvordan du fletter den ind i din hverdag.

Særligt egnet, hvis du ...
... i forvejen kan lide at røre dig og er villig til at sætte tid af til det regelmæssigt. Også godt til dig, der gerne vil spise sundere, men helst ikke mindre, eller til dig, der spiser sundt - men alligevel ikke taber dig.
Den organiserede og analytiske type vil umiddelbart have lettest ved at gennemføre et motionsprogram. Er du stresset, spontan eller bare ikke vant til at motionere, er en personlig træner guld værd, fordi hun holder dig til ilden og sikrer, at du træner helt rigtigt.
Du kan finde en i dit lokale fitnesscenter. Er du emotionel, så aftal at motionere med kæresten eller en ven.

Sådan gør du:
Læs rådene, og pluk dem, der passer dig bedst. Prøv dog at bevæge dig mere i dagligdagen og dyrke en motionsform, du kan lide, tre gange om ugen. Men husk også, at én gang er bedre end ingenting.

1. Dyrk konditionstræning. Vælg fx aerobic, gang, løb, cykling, roning, rulleskøjteløb, langrend, svømning eller stepmaskine. Det er de bedste motionsformer, hvis du vil forbrænde fedt.

2. Skift tempo. Træn hårdt og intenst nogle dage - og blidere andre.
Du forbrænder konstant en blanding af fedt og kulhydrat. Ved blid træning som fx gang forbrænder du procentvis mere fedt. Men til gengæld forbrænder du totalt set mere ved hård træning. Og din forbrænding i tiden efter hård træning er også højere.
Hvis du træner blidt længe - fx går i en time - vil din forbrænding i de sidste minutter dog være i top. En lang gåtur er altså et fint alternativ til hård træning. Men prøv at luske en hård løbetur ind i programmet. For jo bedre din kondi er, jo bedre bliver din krop også til at forbrænde fedt - selv når du ikke bevæger dig.

3. Lav styrketræning. Jo flere muskler du har, jo højere er dit hvilestofskifte - dvs. at du konstant forbrænder mere fedt. Så kombinér kondi med styrke. Og lav styrketræning først. Så får du mest ud af begge motionsformer.

4. Spis ikke efter træning. Hvis kroppen ikke får ny energi efter træning, øger den automatisk sin naturlige fedtforbrænding. Gå ikke glip af det. Så hold dig til vand den første time.

5. Motionér før morgenmaden. Det vil kickstarte kroppen, så den hurtigere skifter over til fedtforbrænding.

6. Vær aktiv. Tag trapperne. Gå og cykl på arbejde. Lad være med at falde sammen foran skrivebordet. Skift stilling ofte, gå rundt, stå op, når du taler i telefon. Leg, dans, gå ture, og spil bold, når du har fri. Og husk, at husarbejde også er fin motion.

Det var nogle tips, som du kan plukke i; håber det var noget!!!

Mvh. Picasso

Ps. Du kan læse meget om komme i form på ja sjovt nok www.iform.dk. Her fandt jeg lige denne her artikel:

Slip af med dine fedtdepoter
Når du begynder at træne, skal du ikke blive overrasket, hvis du tager på.

I de første uger stiger mængden af blod i kroppen, og det kan let betyde en vægtforøgelse på 1-11/2 kilo.

Da din krop nu kommer på ekstra arbejde, får den brug for mere energi. Og energi kræver ilt, der skal pumpes rundt i kroppen - og mere ilt kræver mere blod.

Når du så begynder at forbrænde fedt, kan det være, at du stadig ikke kan se det på vægten. Et kilo fjer og et kilo bly vejer som bekendt det samme, men fylden af de to er helt forskellig. Det samme gør sig gældende med muskler og fedt.

Derfor kan dit udseende ændre sig radikalt, selv om vægten er den samme. Din krop vil ikke forandre sig særlig hurtigt, men alene velværet og fornemmelsen i din krop oplever du allerede efter få ugers træning. Du vil inden for kort tid begynde at tære på dine fedtdepoter, og din muskulatur vil begynde at reagere på træningen. Denne proces - at ændre kroppen fra lagerhal til kraftværk - vil begynde at ske allerede efter din første træning.

Dine gener kan dog spille en stor rolle for resultaterne i dit program. Samtidig har nogle et lille forspring, når de går i gang. Kvinden med balder af stål har sandsynligvis ikke fået fem børn og været plaget af appelsinhud, og manden med vaskebrættet har sandsynligvis altid været slank. Den eneste, du skal sammenligne dig med, er dig selv.

Kommentar
Fra : J_Doe

Dato : 16-08-02 07:04

Der er nu kommet to indlæg der siger noget helt forskelligt. Det er der en helt fornuftig grund til. Den traditionelle slanketræning er den som du ser præsenteret i indlæg nummer 2, mens det første repræcenterer den nyerer teori på området. Forskellen er at den nyere tænkning er lidt mere nyanceret i det der ikke kun er en af kroppens funktioner der tages med i betragtning - nemlig forbrædingsmekanismen. Her tages der elementer som kroppens hormoner, stofskiftet (som IKKE er det samme ligemeget hvordan du levet dit liv). I disse dage finder man konstant ny viden om kroppen (DNA, gener osv.) og det det skulle da være en utopi at tro at det ikke ændrer på vores forståelse af hvordan kroppen virker, og i sidste ende hvordan vi smider de irriterende overflødige kilo.

Jeg vil kort skrive lidt om hormoner i kroppen og deres virkning, nederest er der en reference til hjemmesider du kan tjekke for inspiration til ændret livsstil.

Når du presser dine muskler i en kort periode, med max belastning produceres der væksthormon i din krop. Dette er et meget fedtdræbende hormon, så når du efterfølgende begynder din konditionstræning - cykling, løb etc. - er pumber dette hormon stadig rundt i kroppen og hjælper til at gøre din workout mere effektiv. Når man taler om væksthormon er det normalt noget at gøre med bodybuildere, doping osv. Men glem ikke at det er et naturligt hormon din krop selv producerer, så der er intet farligt i det. Med mindre du træner virkelig målrettet med vægte skal du ikke forvente at din krop vokser i retning af en bodybuilders - den bliver snarer `spændt` op. Du bliver lidt mere fast i kødet Hvis du er pige er dette endnu mere udbredt, da de ikke producerer lige så meget væksthormon som mænd, hvilket vil sige at deres krop ikke reagerer på samme måde under styrketræning.

Du behøver at træne 15 - 20 min med styrketræning med forskellige øvelser. Du starter med de store muskelgrupper først (du vælger bare de dele af kroppen du gerne vil have spændt op. Du taber dig ikke mere disse steder end andre, men musklerne bliver mere spændstige.

Hvis du er træt af at leve efter stramme kostplaner, træne i timevis uden du kan se der kommer noget resultat ud af det, vil jeg foreslå du tjekker denne side. http://atkinscenter.com/
Lad dig ikke snyde at det lidt ammatørlign. webdesign - der står en masse guldkorn.

Kommentar
Fra : mccracken

Dato : 17-04-03 18:13

Ja, det med træning er en personlig sag, jeg mener ikke at nogen kan fortælle dig at du skal gøre sådan eller sådan. Du må selv finde ud af hvad der virker for dig. Men en rettesnor er da at hvis du efter træning føler at du har gjort et godt stykke arbejde, så er du på rette vej. Det med at tabe sig mener jeg er et fortærsket udtryk. Mener du fedt-kilo, muskel-kilo eller begge dele. Efter min ringe mening bør du køre løs med den type træning du ønsker, der er alligevel ingen fare for, at du kommer til at ligne Arnold Scwarzenegger!!!!

Mvh

McCracken