/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
USB-drev
Fra : lektortl
Vist : 761 gange
150 point
Dato : 19-12-03 20:15

Jeg har WinXP.
Når jeg stikker en USB-stick i en USB-port oprettes der et "drev", som sædvanligvis er det første ledige bogstav i alfabetet.
Er det ikke muligt selv at angive, hvilket drevbogstav, ser bliver tildelt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-12-03 20:30

Jo du kan vist ændre det, ved at udelade nogle, og du kan ændre drevets navn, men hvorfor det, kan dt ikke være lige meget.
Du kan læse mere om det i start/hjælp drevbogstav.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-03 20:57

Fortsættelse af >pallebhansen<
I win2000 (ligner XP)
start>hjælp>skriv drevbogstav>tryk diskhåndtering
Nu kan du se dine harddiske og dit usb-drev står yderst til højre.
>>>>>Her har du mulighed for at slette dine partitioner så pas på<<<<<
H-klik>vælg skift drevbogstav>vælg et drevbogstav som ikke konflikter med eksisterende drev (CD-rom/DVD ol.)
Jeg har ikke testet, for mit USBdrev indeholder vigtige data.
Emesen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 22:57

Jeg bruger det også på Win-me.
Mit problem var at usb-diske/drevscanner/kamera,
presser sig ind mellem de faste drev HD CD/Netdrev.
Problemet er stort når et netdrev rykker Drevbogstav.
Jeg løste det ved, at tildele CD og netdrev nogle højre Drevbogstaver.
For cd'ernes vedkommende er vejen:
Denne computer->egenskaber->enhedshåndtering .. CD-Rom->Drev->Egenskaber
Her kan så angives et drevbogstav.
NetDrev er altid(hos mig) højrere bogstaver så hvis man bruger det.
Skal man huske at give plads i toppen(v: w: x: y: z:)
Det ender sådan(hos mig):
HD(c: d: e: f: g: h:... )
Usb( ....)
CD(s: t:)
NetDrev(x: y:)
Netdrev rykker jeg i stifinder funktioner 1. afbryd netdrev 2.tilføj netdrev

Men det jo på Win-ME,, Noget af er vel det samme.
Hej fra Natmaden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-03 23:02

Hvis man navngiver drevet er det nemmere at håndtere og det kan gøres i diskhåndtering. (max 8 tegn)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 23:14

Fint men det dur ikke med ME(fat32).
Sådden r livet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-03 23:29

Jo - du navngive et drev ved hjælp af Partition Magic.
Det gælder for 95/NT4/98/98se/ME/win2000(NT5)/XP
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-03 23:31

Og i Fat16/Fat32/NTFS

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-12-03 02:38

Nå ok det må jeg kikke på. Men det jo ikke min tråd her
Navngav en gang mit pendrive og kamera .
Resultatet er nu at, det er de sk... ligeglade med,
og mine 2 cd-drev hedder nu permanet Pendrive og kamera
Men ellers virker det fint.

Lige som at ha en hund der hedder fiddo, og leve med at den først kommer
når man kalder 'fis..'. Lidt forvirende, men det virker.
Tror jeg laver et spørgsmål om 'Navngivning af drev'
og håber at lektortl og andre også vil få glæde af det.
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 14:13

Det gør ikke noget, for det er jo samme problem, der tales om.
Emesen.

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 17-01-04 15:16

Hej!

Mit problem er, at jeg skal skrive brugsvejledninger til brugere, som absolut ikke er superbrugere, og hvor jeg gerne vil være helt sikker på, at det bliver samme drevbogstav hver eneste gang.
Det vil også være lettere, at lave bat-filer til automatisk udførelse af kommandorækker, hvis man kan være helt sikker på, at man hver gang refererer til USB-drevet med det samme bogstav.

mvh. lektortl

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 17-01-04 15:22

Fortsættelse:

Jeg kan selvfølgelig blot sætte alle drev til bogstaver over "D:", så vil USB-drevet jo nok fange det. Men hvis der er mulighed for at sætte USB-drevet til hver gang at fange et højt bogstav (fx. X:), vil jeg vide hvordan man kan gøre.

mvh lektortl

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-04 20:54

Det er lidt svært, at fastsætte et drevbogstav til noget som ikke har en fast plads.
Et USB drev H vil jo ændre sig til J hvis eks. en USB-kortlæser bliver sat til og indlæst først.
Jeg har selv udtagelige HD / USB HD / kortlæser / USB >kortlæser/HD< og de skifter drevbogstaver alt efter om de er sat til/tændt. Men for at kunne hitte rede i det hele har jeg navngivet alle mine drev men små sigende navne (højest 8 tegn).
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-02-04 09:24

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-02-04 21:46

Jeg køre selv rundt i usb-drev http://www.kandu.dk/dk/spg/28506

så sent som i går havde jeg mit usb drev med til en ven.
han har en hd der er delt i 2. (C: D:) system på c: og dokument+tapet liggende på D:
Usb-drev sættes i..... katastrofe.... den lagde sig som D: og HD-D: blev til E:
Den kan jo så ikke finde dokumentmappen og opretter så promte en ny. men det er jo nu usbdrevet der er D:
den ny-oprettede dokumentmappe var et stort kludder på 15GB(min usb er 128mb)(scandisk reddede det)

Oplevede for en uge siden at usbdrev lagde sig som det skulle men det lavede et ekstra drev mellem, mine
2 HD dette drev forsvandt først efter genstart.
Ps. hvis man bruger delte mapper, så rykker de ikke med, altså et delt drev kan nemt ende med at blive
det forkerte drev, da jeg både har ubeskyttede og skrivebeskyttede drev, er det ikke særligt heldigt.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-05-04 00:00

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-07-04 14:00

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-09-04 07:59

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men de skal jo uddeles for ikke at være tabt.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men tror du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du jo komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-01-05 05:47

Nu er der også opfundet usb2, som tiden dog går.
Da du jo ikke deltager må jeg gætte at du har fundet et svar !