/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
AMD eller INTEL
Fra : superwatt
Vist : 1319 gange
40 point
Dato : 18-12-03 17:41

Hvad er forskellen på AMD og Intel?
Jeg ved at Intel er et meget kendt mærke, men hvorfor er det kendt?-
Hvad er det der gør den store forskel på dem?
Hvs jeg nu ville have en stille computer, hvilken skulle jeg så vælge?
Jeg troede, at intel var en stille computer, men min ven fortalte mig, at det er løgn, og forklarede, at det eneste der larmer, er kølerne, og derfor ville en Intel larme ligeså meget som en AMD.
Jeg håber i kan svare med gode ARGUMENTER.

og et andet spørgsål som ikke er svær: kan man mærke stor forskel på 512MBram og 256MBram?(jeg giver 40point)

På forhånd tak
superwatt

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-12-03 17:53

Efter min mening er forskellen ens. Selvfølgelig er det forskellige fabrikater, men grundlæggende er der ikke den store forskel. Her på kontoret, har vi maskiner såvel med intel som amd. Nu får jeg nok på puklen, men som almindelig bruger, skal man ikke spekulere en masse på dette.
M.h.t. ram, kan jeg sige, at hvis du spiller kabale, tror jeg ikke du kan mærke den store forskel, men arbejder du evt. med grafik, spiller store spil, ja så kan du helt sikker mærke stor forskel.

mvh
JMS

Accepteret svar
Fra : kvolsgaard

Modtaget 50 point
Dato : 18-12-03 18:09

Hmm Ikke helt enig med jmsgruppen.

Der er forskel på AMD og Intel. Ikke på larmen da en CPU ikke larmer men bliver utrolig varm og derfor er det meget meget vigtigt at den blive afkølet heletiden.

Intel er vel så og sige den prof. udgave hvor AMD er den billige udgave (hjemmebruger) Hvem er hurtigst?? Ja det er så det evige spørgsmål... Rygter sige at AMD har ændret deres metode til at måle hastigheder så det lyder som om at de er hurtigere ind Intel.. Den evige kamp. Det er mest et spørgsmål om religion når det gælder CPU til hjemme brug. Der findes dog en del undersøgelser (helt uafhængig af AMD/Intel) som viser at en Intel CPU godt kan klare langt tid ud køler (2 min) uden at den går i stykker/brænder sammen, (Det kan dog sagtens mærkes på Maskinen) mens nogle AMD'er for det første låser maskinen og efter ca 30 sekunder brænder op....

Jeg har altid brugt Intel da jeg ved at de bruge mange penge på at optimere alt i CPU'en.

Med hensyn til RAM er det lidt svært at sige om man kan mærke forskel på 256 MB og 512 MB. Det kommer jo an på hvad du installere på Maskinen. Køre du win98 eller FreeBSD vil 256 MB være meget godt, men snakker vi XP eller 2000 vil du helt sikkert kunne mærke en meget stor forskel på 256 og 512 da de bruger meget RAM.

Håber det er svart nok.

Hilsen

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 18-12-03 18:16

tak for svarene JMS og Kvolsgaard.
Ekstra tak til kvolsgaard :)

Godkendelse af svar
Fra : superwatt

Dato : 18-12-03 18:17

Tak for svaret kvolsgaard.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 18-12-03 18:21

Hej SuperWatt.

Jamen, så er det jo den store julefest i points...

Der er faktisk meget sjov bag processorer -- især hvis man har fulgt dem op igennem historien. Det har været et kæmpelangt kapløb imellem Intel og AMD, en konkurrence i hvilken Cyrix (der faktisk VAR en meget regnestærk processor tabte)...

Du kan læse mere om processorerne på http://www.amd.com/us-en/ og http://www.intel.com

Der er én ting der irriterer lidt, for AMD laver deres tal lidt om i et FORSØG på at sammenligne med Intels Pentium processorer -- en AMD 2600 processor kører altså ikke 2,6Ghz, men har fået vurderingen ud fra nogle benchmarks som AMD har foretaget... Jeg får på puklen for at kritisere dette, men der er mange faktorer der kan påvirke de vurderinger man kan foretage mellem de to processorer. Nogle har den ene foretrukne benchmark, mens en anden foretrækker en helt anden benchmark. For at sige det kort: du kan spare mange penge ved at købe en AMD i stedet for Intel... Om du så er gået 2-5% på kompromis på visse benchmarks kan vel opvejes af 10% besparelse i pris...

Jeg foretrækker at købe en AMD processor og til gengæld bruge lidt mere på mere ram, men det skal dertil siges at jeg arbejder MEGET med grafiske programmer. HVIS du skal vurdere dit ram-behov, kan du prøve at besøge http://www.kingston.com/tools/assessor/default.asp fordi du her kan vurdere ud fra hvilket operativsystem du bruger/ønsker at bruge.

HVIS du vælger en AMD kan du med fordel benytte Mandrake's Linux distribution der i version 9.1 (og 9.2 er udkommet) er FULDT kompatibel med AMD...

Dit støjproblem har JMS svaret lidt på, for det er fuldt korrekt at der findes samme støjende og samme stille processorkølingsløsninger til begge processorer + at man endda kan bruge VANDkøling.... Gå ud og leg lidt på www.edbpriser.dk og/eller www.chippen.dk for at se forskellige casemods....

Glædelig jul.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 18-12-03 18:23

Det var lige godt sørens....

Argumentet: "Jeg har altid brugt Intel da jeg ved at de bruge mange penge på at optimere alt i CPU'en." som Kvolsgaard kom med, er til at grine af, så det vil jeg lige gøre.....

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 18-12-03 18:30

ud fra jeres argumenter, har jeg fået indtrykket, at AMD er det billigste, men Intel det bedste(og dyreste).

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 18-12-03 18:38

Hey Superwatt

Intel er en bedre processor end AMD.. Det kan bevises på flere måder.. Hvis man køber en amd, så skal man på mange bundkort til at bios opdatere, for at den viser den korrekte hastighed. Når man bestiller en AMD processor som Box version, så er køleren altid for lille, og man skal herefter til at købe en større køler.. AMD bliver også mere varm end Intel processor, som resultere i ustabilitet og forringelse. Hvis køleren holder op med at virke, så kan en intel selv clocke ned i hastighed, så der ikke er noget der brænder af.. EN AMD bliver ved med at køre på fulde hammer indtil der går ild i pc´en. 80% af de maskiner som vi har inde på vores værksted er AMD´er. Man ser jo heller ikke en server blive solgt med en AMD, det ville være for usikkert. Godtnok er Intel lidt dyrer, men det er de sidste pengene hver.

Håber det var svar nok...