/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
exlibris/bogmærke/ejermærke
Fra : biotopp
Vist : 4735 gange
50 point
Dato : 16-12-03 11:27

Hej
Er der nogen af jer der ved noget om exlibris/bogmærke/ejermærke
Jeg tænker specielt om der er "et normalt" format, er der "regler" for hvad der skal ingå i/på mærket.
Hvad lim skal man benytte når de sættes ind i bogen, (for at ungå misfarvning,)
Er der evt nogen der kender til hjemmesider der omhandler emnet?
MVT
Topper

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 16-12-03 11:37
Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 16-12-03 11:47

Hej Don Pepe
Jeg har desværre allerede været inde på de nævnte sider men de giver ikke svar på mine spørgsmål. Den ene er kun billeder og den anden er en liste over bøger omhandlene exlibris.
Jeg søger lidt mere præcise oplysninger evt fra nogen der selv har erfaringer med at lave dem selv
MVH
Topper

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 16-12-03 12:53

Jeg kan ikke lige svare på dit spørgsmål, men du vil højst sandsynligt kunne få besvaret dine spørgsmål ved at ringe til Danmarks Biblioteksskole (hvor du kan spørge efter Martin Dyrbye eller Poul Steen Larsen) på tlf. 32586066.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 16:05

Der er ingen regler for udformning af exlibris. Det er blot et ejermærke og derfor helt op til indehaveren at bestemme layout. Imidlertid laves der konkurrencer for Exlibris og her er reglerne som følger : http://www.artifexlibris.com/blocknotesengarchive2002_11_18.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-12-03 17:05

Et exlibris (ex libris: denne bog tilhører) er meget personligt og tegningerne derpå skal gerne referere til ejermanden.
Mit exlibris ville fx indeholde en del dyr og noget med natur, god mad, vin mv.

Min far har tegnet ex libris´er i mange år... de er ca på størrelse med en halv cigaretpakke, trykt på lækkert papir og sættes så vidt jeg ved fast med en alm. limstift.

Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-12-03 17:13
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 17:23

Korrekt skingur, men det er også muligt at lave exlibris som kalligrafi, silketryk, træ-/linoleumsnit, kartoffeltryk whatever...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 11:59

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 05-07-04 14:21

Hej
Ja der er stadig nogen hjemme men jeg venter stadig på et rigtigt godt svar, der fortæller mig noget jeg ikke ved om exlibris, og som kan hjælpe mig, jeg har derfor ikke lukket spørgsmålet ennu.
Håber ikke at du har et problem med det, og hvis du har det vil jeg gerne spørge om det er meningen at man skal lukke et spørgsmål før man har fået et brugbar svar. Hvem skulle i såfald få de points der er på spil, jeg ved godt at jeg allerede har mistet dem og er derfor egentlig ligeglad, jeg kunne jo lige som så mange andre bare spørge under tips og tricks el lign
MVH
Topper

Kommentar
Fra : nene

Dato : 18-08-04 17:55

I gamle dage indeholdt Ex Libris ejerens monogram eller våbenskjold - thi kun sådanne personer ejede overhovedet bøger! Og bøger var vanvittigt kostbare, så det var vigtigt at sætte sit mærke i dem. Traditionelt udgør hovedmotivet altså monogram/initialer - gerne udformet på en sådan måde at de samtidig siger noget om personen (på samme måde som våbenskjold gjorde). Jeg har et fint ex libris med form som en lidt abstrakt violin der samtidig udgør mine initialer (jeg spillede violin da det blev fremstillet...). Øverst står der Ex Libris, i bunden står mit navn. Det er lidt slankere, men lidt højere end en cigaretpakke. Dette er der dog ingen standard for - jeg har set ganske store (og meget smukke) ex libris. Gå til en antikvarboghandel (altså sådan en med rigtig gamle bøger) og spørg om han har nogle han kan vise dig, eller gå til eftersyn på en bogauktion. Så kan du blive inspireret. På det kongelige bibliotek må de også kunne fremvise en del smukke eksemplarer.

Man kan vel godt lave et selv med en visitkort-skabelon og printe det på sin printer, men skulle jeg have lavet mig et nyt i dag, ville jeg nok ofre rigtigt tryk på særligt smukt papir.

Venlig hilsen
nene

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 16-02-05 11:15

Hej nene
UIndskyld den lange ventetid
Hvad slags lim bruger du til at montere dem med
MVH
Topper

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 22-02-05 22:31

Du er meget stædig, hvad?

LIM = Ex Libris, eller ekslibris, som det skrives på dansk, betyder "ud af mine bøger", eller "ud af min bogsamling". Og hvis man går til den anstrengelse at tegne og trykke et ekslibris, altså vil minde lånere eller fremtidige ejere om, at denne bog har været en del af MIN samling, så giver det mening, at dette ekslibris sidder rigtig godt fast, ikke sandt?

Få man det trykt hos en bogbinder, kan man vælge at få det med limbagside - der findes forskellige former for lim, som er mere eller mindre modtagelig for fugtighed i luften - vi kender det fra frimærkerne, som klæber sammen i pungen, vi har haft i lommen; hér må man tale med sin sin fornuft om, hvordan man tror sig i stand til at opbevare sine ekslibris'er i de forhåbentlig mange år, man vil fortsætte med at købe værdifulde tilføjelser til sit private bibliotekt.

Trykker man dem selv, bør man som f.eks. nene foreslog det, gøre det på lækkert papir. Det kunne være papir med vandmærke, håndlavet papir, osv. Her er almindelig hvid kontorlim tilstrækkeligt. Der er dog flere kvaliteter, og man bør holde sig fra lim indeholdende nogen form for syre. Limstift vil næppe holde bogens tid - de fleste limstifter trænger ikke ned i papiret, og ved udtørring slippes således hæftningen. 3M laver to former for spraylim, "spray mount", hvoraf én er permanent og god - men noget værre svineri at arbejde med. Jeg ville holde mig til en let oprørt hvid kontorlim af god kvalitet.

Der findes ogs folk, som håndtegner deres ekslibris'er for at manifestere værdien ved tilkendegivelsen af ejerskabet til bogen. Det synes jeg giver god mening.

Selv er jeg færdig med ekslibris'er, da alle bøger har deres tid i mit ejerskab, og forsvinder når den tid er ude.

vh,
kk

Accepteret svar
Fra : krabat

Modtaget 50 point
Dato : 22-02-05 22:32

Du er meget stædig, hvad?

LIM = Ex Libris, eller ekslibris, som det skrives på dansk, betyder "ud af mine bøger", eller "ud af min bogsamling". Og hvis man går til den anstrengelse at tegne og trykke et ekslibris, altså vil minde lånere eller fremtidige ejere om, at denne bog har været en del af MIN samling, så giver det mening, at dette ekslibris sidder rigtig godt fast, ikke sandt?

Få man det trykt hos en bogbinder, kan man vælge at få det med limbagside - der findes forskellige former for lim, som er mere eller mindre modtagelig for fugtighed i luften - vi kender det fra frimærkerne, som klæber sammen i pungen, vi har haft i lommen; hér må man tale med sin sin fornuft om, hvordan man tror sig i stand til at opbevare sine ekslibris'er i de forhåbentlig mange år, man vil fortsætte med at købe værdifulde tilføjelser til sit private bibliotekt.

Trykker man dem selv, bør man som f.eks. nene foreslog det, gøre det på lækkert papir. Det kunne være papir med vandmærke, håndlavet papir, osv. Her er almindelig hvid kontorlim tilstrækkeligt. Der er dog flere kvaliteter, og man bør holde sig fra lim indeholdende nogen form for syre. Limstift vil næppe holde bogens tid - de fleste limstifter trænger ikke ned i papiret, og ved udtørring slippes således hæftningen. 3M laver to former for spraylim, "spray mount", hvoraf én er permanent og god - men noget værre svineri at arbejde med. Jeg ville holde mig til en let oprørt hvid kontorlim af god kvalitet.

Der findes ogs folk, som håndtegner deres ekslibris'er for at manifestere værdien ved tilkendegivelsen af ejerskabet til bogen. Det synes jeg giver god mening.

Selv er jeg færdig med ekslibris'er, da alle bøger har deres tid i mit ejerskab, og forsvinder når den tid er ude.

vh,
kk

Godkendelse af svar
Fra : biotopp

Dato : 05-01-06 11:17

Tak for svaret krabat.