/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
hakket oksekød opskrift
Fra : liseaa
Vist : 904 gange
140 point
Dato : 15-12-03 19:31

jeg skal lave mad i en fert, men er træt af hakkedrenge og spaghetti med kødsovs. Har du et godt forslag. Jeg har et hvidkålshoved, kartofler, ris og pasta. Min hjerne er bare tom lige medens min familie er sulten.... HJÆLP!!!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 19:35

Lav alm. bøffer. Krydret med peber & salt.
Steg dem i panden.
Efter stegning, rist samme antal fransbrød i panden, på begge sider, i stegeskyen.
Tilbered bøfferne på fransbrød, med rå hakkede løs, hakkede rødbeder, og rå æggeblomme og kapers.
(pariserbøf)
Ummmm

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 15-12-03 19:41

Prøv at sætte dit spørgsmål under Madlavning
istedet for under Rejser og Udflugter, der er du
nok mere heldig med svar.

Min hjerne er også tom, så jeg kan desværre ikke
hjælpe dig.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 15-12-03 19:42

Og hvad så med kålen?
Nej lav Karrykål svits kødet og tilsæt karry. Hak hvidkålen og riv 3 gulerødder.
Tilsæt kålen og lad det simre ca et kvatertids. Tilsæt tilsidst de revne gulerødder, og du har en dejlig og hurtig ret.

Carina

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-12-03 19:58

Og så er her frit valg mellem snesevis af opskrifter med hakkekød.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg.php?sog=hakkekød

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-12-03 20:00

Ups-- du skal søge på ordet "fars" når du er logget på

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 21:47

Lav en hakkedreng, steg den hurtigt på høj varme (ikke 100% færdig bare til skorpen er branket). Op på et stykke sølvpapir, omvikle med et stykke bacon, hakket løg, champignon evt. snittede asparges og en ½ flået tomat på toppen. Pak det sammen til en lille tæt "pakke".
Når du har lavet en 10-20-30-40 stykker nedfryses disse.
Når der skal laves "bøf i folie" kaster du et par "pakker" i ovnen sammen med kartoffelbåde i et fad ved siden af evt. flütes ind 10 min. før kartoflerne er færdige. Laver Knorrs Bernaise sovs, en skål med søde ærter i microen.
Klask det hele på bordet... bon appetit... og glem ikke den gode rødvin.

Ellers kan du lave en god omgang Chilli Concarne http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7384

Varier ellers en hakkedreng ved at tage ½ kg. oksefars, 2 fed hakkede hvidløg, 1 hakket alm. løg, lidt kakket rød og grøn peber. Blandes med ½ æggeblomme og 1-2 tsk. mel. Steges som alm. hakkedrenge.

Jamen vi ku' da blive ved... det er kun fantasien som laver begrænsningen....
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 16-12-03 17:07

Tak for de gode opskrifter. Den med karrykål er lavet og den var rigtig god.
Mvh. la.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-12-03 18:23

Et lille tillæg til karrykålen... prøv næste gang at tilsætte 2-3 store løg og 1-3 fed hvidløg samt 1-2 sksk. sukker.
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-12-03 18:23

Ups! Skulle være spsk (spiseske) sukker

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 16-12-03 20:15

hej clan!
Den med sukkeret fandt jeg faktisk selv på undervejs.. Måske er min karry heller ikke den bedste!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-12-03 20:54

Søde sager hører til karry retter - f.eks ristet kokos, syltet mango, ristet banan, ananas, ristede mandel splitter - alt sammen anrettet i små skåle så folk selv ka' ta'
Søren
NB: Der findes 117 forsk. slags karry. Det er ikke et naturligt krydderi, men et blandingskrydderi (du kan selv lave det).
http://www.indiacurry.com/cpowder.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-12-03 21:02

Vi bevæger os nu lidt fra emnet.... men her er der en på dansk http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0316.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-12-03 21:16

Til slut... og tilbage til emnet (oksefarsen).
Prøv næste gang at lave en fars på følgende måde.
½ kg. oksefars
1-3 fed hvidløg (knust eller finthakket)
1 spsk Oregano
1 spsk Basilikum
salt & peber
Rør det hele sammen i en skål og lav små kugler af farsen (på størrelse med mini frikadeller). Stil dem i et ildfast fad.
Hæld et par dåser hakkede tomater (evt. dem tilsat hvidløg eller basilikum) i en anden skål. Hak et eller to løg og bland dem med de hakkede tomater sammen med lidt salt og peber... oggg 1-2 spsk sukker pr. dåse tomater brugt. Rør det sammen og hæld "massen" op i det ildfaste fad. Så'n ca. til halvdelen af dine kødboller er dækket (under vand).
Ind i ovnen ved 200-220 grader ind til toppene af kødbollerne er brune.
Serveres med løse ris (eller jasmin ris), flütes og koldt øl... vel bekomme
Hurtigt, let og billigt
Søren

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 16-12-03 22:25

hej Clan!
Den opskrift lyder spændende, den må jeg prøve!!!Det er jo nemt med hakket kød (samtidig er det billigt) og det er altid en taknemlig ret at krydre, hvilket jeg elsker, samtidig med de mange muligheder der er for tilbehør-
mvh. la.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 19:18

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Kommentar
Fra : CLAN