/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Sony - smart zoom
Fra : jko
Vist : 831 gange
200 point
Dato : 15-12-03 08:46

Hej ...
Jeg overvejer at købe Elgiganten's tilbud i denne uge - et Sony digitalkamera DSC-P32 til kr. 1499 !
Er der nogen kommentarer til dette tilbud - ser umiddelbart MEGET billigt ud ???
Men hvad er "SMART ZOOM" egentlig og der står 0*optisk zoom - ka' man "leve" med det ???

Hjælp søges inden jeg ræser ud for at købe det !!!

Mvh
jko

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 15-12-03 09:20

Meget uførlig review her: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/p32.html

Optisk zoom er i mine øjne ikke bevendt. Det er simpelthen bare en forstørrelse
af det oprindelige billede, og derved formindskes kvaliteten af billedet ernormt meget.
-----klip
The Smart Zoom is a new feature for these cameras and is usable at 2.0M resolution or less. I was surprised to find that this feature worked exceptionally well. The pictures created with Smart Zoom did not exhibit the usual "enlarged-jaggies" that we see from all the other digital zoom cameras out there.
klip------

/Philip

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 10:26

Jeg vil ikke kobe det.. Da det jo har mindre end 3 Mega pixels.. Hvilket ikke er godt, og jeg synes optisk zoom er rart, specielt hvis du er til koncerter eller lign. hvor du staar langt vaek.. Og hvad med pladsen er det 16 mb.. Hvis saa er det ikke meget plads.. Og du skal ud at invistere i et paa 128 el. lign.. For ikke at skulle sidde ved comouteren hele tiden og overfore billeder.. Og det vil saa sige at du skal ligge godt 350 kr oveni den pris du har.. Og for det andet saa er digital kamerarne ved at blive saa populaere at priserne falder meget stot for tiden, saa hvis du kan vente vil jeg vente et par maaneder, maaske til efter jul..

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 10:29

saa lige at det har 3,2 pixels hvilket er udemaerket, men jeg vil personligt savne den optistiske zoom..

Men overvej lige hvad du kan leve med og ikke lave alt for forhastede kob!!

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 15-12-03 10:41

Antallet af pixels er jo MEGET individuelt hvad man "syntes" er nok. Personligt har jeg selv et
2,0 pixels kamera og til mit forbrug kan jeg sagtens klare mig. Med en opløsning på max. 1600 x 1200
skal der vist mere end en almindelig bruger til, for at ens ønsker ikke er tilfredsstillet.
Desuden kan man sagtens få lavet "rigtige" fotos ved fotohandleren på 10 x 13 cm med den opløsning/antal pixels
vel og mærket i en ok kvalitet også.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 15-12-03 11:03

Hej ....

Spørgsmålet går mere på begrebet "Smart zoom" - hvad betyder dette ???

Mvh
jko

Accepteret svar
Fra : mikael_hanna

Modtaget 200 point
Dato : 15-12-03 13:20

Her er et par beskrivelser på flere sprog:

Tysk:
Die neuen Cyber-shot-Modelle sind wahre Ausstattungswunder. Die edlen Kamera-Zwerge mit 37 mm Festbrennweite verfügen beispielsweise über die neuartige Sony SmartZoom-Technologie, die sich von anderen digitalen Zooms deutlich unterscheidet. Der Zoom-Faktor hängt hier von der gewählten Auflösung ab, und gezoomt wird ohne Verluste bei der Bildqualität. Wählt der Fotofreund eine kleinere Auflösung (VGA), kann er Motive ohne jeglichen Schärfeverlust bis zu 3,5fach heranzoomen. Bei einer Auflösung von 2 Megapixel (Bildgröße: 1600 x 1200) kann man auf ein digitales 1,4fach-Zoom zurückgreifen. Umgelegt auf herkömmliche Kleinbildkameras bewegt man sich damit immerhin noch in einem Brennweitenbereich von 37 mm bis 52 mm. Für Präzision bei Belichtung und Scharfstellen sorgen bei der DSC-FX77/F77 entweder der Mehrzonen-Autofokus oder die alternative Mehrfeldmessung mit bis zu 49 Messfeldern. Außerdem verfügen die neuen Cyber-shots über eine wirkungsvolle Rauschunterdrückung (Clear Color NR, Clear Luminace NR), einen fünfstufigen Weißabgleich und eine Serienbildfunktion.

Engelsk:
Functioning in a new and different way from other zoom technologies, this advanced feature lets users enjoy a zoom function without experiencing any deterioration in image quality. By selecting a lower resolution it is possible for the user to zoom in (using SMART Zoom) – at 2 Megapixel resolution the camera provides 1.4x zoom, whereas at VGA image quality the user enjoys the equivalent to 3.5x zoom.

og på Mikael-dansk.
Ud fra hvad jeg kan læse vil det sige at man har forskellige muligheder for at zoome alt afhængigt af hvilken billedkvalitet man bruger. Det er stadigvæk digitalzoom, men alt efter hvilken indstilling man bruger (altså billedkvalitet) så justerer kameraet selv graden af zoom, dette skulle bevirke at man ikke mister billedkvalitet som men plejer ved digitalzoom. Det skulle faktisk ligne normal optisk zoom.

Håber dette kan bruges.

Mikael

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 15-12-03 13:34

Det er ren billed manupulation, hvor "software" i Kameraet "zoomer" ind, helt som hvad man kan lave i et billedbehandlings prg. det er intet (skal man være flink og sige mega lidt) værd!
Optisk zoom er den ægte vare, hvor linsen arbejder og zoomer ind. Er der f.eks. 3x digital zoom skal man være glad hvis der kan fåes et anstændig billede med 1x der efter bliver billedet kornet.
Noget helt andet er om det til ens behov er brug for zoom? er der det så vælg et kamera med min. 3x -OPTICAL - zoom
der fåes efterhånden absolut gode kameraer på 2-3M-pixel med 3X optical til ~kr. 2000,00

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 15-12-03 13:45

Nu er det jo så også relevant lige at gøre sig klart om et billede evt. skal "fremkaldes" altså som Photo på papir!
Som bekendt kan man slet ikke udnytte alle de mange pixel på en PC eller til WEB. så igen - igen, hvad er dit behov.
Er det til web og til at sende med mail til venner/bekendte er en lav opløsning - ikke bare OK, men det er næsten en fornærmelse at sende billeder i 2-3Mpixel med en mail, som nogle kan finde på.
Der er den forskel at man med optical zoom kan tage billedet i høj opløsning, men sende det/bruge det (kopi) i lav opløsning, og så stadig have den super kvalitet liggende. Den mulighed er væk ved alt det "smarte" fis, hvor den lave opløsning er valg, så er den der bare!!

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 16-12-03 00:44

Jeg har set at bilka og føtex har haft flere typer tilbud på digital kameraer med 3 X optisk og medfølgende 64 mb ram (plads) flere gange og med 3.0 mega pixel. Til den pris som han vil betale ville jeg foretrække at vente til en af disse tilbud kom igen. godt nok er de lidt robuste, og ikke et mærke, men til prisen er der langt flere muligheder i disse kameraer.

eksempler der har været er vist dantax og medion.o.s.v

Det er de bedste tilbud jeg har set

Kommentar
Fra : PHOTOGRAPHERJACK

Dato : 26-12-03 00:29

Smartzoom er sikkert bare et smart udtryk at forstørre billedet og teknisk afrunde pic/firkanterne? men hold dig hellere til de gyldne regler.
1. Køb ikke et digitalcamere under 3.mill pix som er OK til A4 fotoprint
2. den zoom som du ville ønske skal være optisk,ellers bliver billedet bare mere utydelige v/ zoom
3. Alle kort til cameraer er lige gode, dog kan nogle nye typer være hurtigere
4. et kort under 128mb er til ingen nytte
5.Sony er toppen i digitalcamera, du kan fotograferer en bleg hvid, og alligevel får du det rødlige skær i huden.
Dette gælder også når du tager billeder af farvede menesker (Sony sparker røv) Jeg bruger Contax digital,men privat en Sony
Held og lykke

Kommentar
Fra : frederiksberg

Dato : 28-12-03 14:15

Har du købt det? overvejer nemlig det samme og vil gerne høre om erfaringer

Kommentar
Fra : jko

Dato : 05-01-04 08:31

Nej jeg har ikke købt det - jeg tror at der SKAL være optisk zoom på og venter derfor lidt endnu ....

Mvh
Jko

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 12-02-04 13:01

ingen point uddelt endnu..? Hvad med atgive et af svarene de lovede points..?

Mikael

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 13-02-04 08:11

Tak for svaret mikael_hanna.