/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Børns vilkår efter skilsmisse......
Fra : lavendel
Vist : 617 gange
40 point
Dato : 13-12-03 15:27

ER der nogle der har et godt råd til min veninde, hun har levet sammen med (ikke gift) en MEGET egoistisk mand i
ca 6 år, de har 2 drenge sammen 2 og 7 år, han vil ikke snakke med hende når han aflevere børnene,
"smider" dem bare ind og går. Han har dem hver 3 weekend fra lørdag til søndag, han fortæller den store at hans mor er hjerneløs og så videre, han må gerne være sur på hende men, hvorfor skal det gå ud over de stakkels børn...
Han har altid ønsked at hun var hjemme så han havde kontrol over hende og kan han skade hende hvis han høre at hun skal i byen, ja så kan han desværre ikke have børnene den weekend.........
Ja der ligger jo meget i det her men manden er efter MANGES udsagn selv hans mor...... meget smalsporet tænker ALTID kun på hvad der er til hans fordel.
Hun ville ønske at han slet ikke skulle have børnene, som han mener han er barnepige for når han har dem i weekenden...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-03 15:31

http://www.barnetsret.dk/splash.htm
Måske findes der råd her.
Men man må jo sikke skyde egoister.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-12-03 15:51

Din veninde skal rette henvendelse til Statsamtet http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=indeks&bogstav=s

Det er som bruger her på kandu svært at råde. Sagen skal høres fra de involverede. Statsamtet kan træffe den endelige afgørelse.

mvh ans og

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-12-03 16:11

Ikke noget godt råd eller kritik - men hvor er det kedeligt/synd, når børn bruges af en eller begge forældre som "våben". Jeg ved godt, at der ikke findes nogen lykkelig "skilsmisse", men bare forældre(ne) dog ville prøve, at gøre det tåleligt for børnene.
Det var bare et lille juleønske.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-03 16:22

Hej Lavendel

Da jeg i tidernes morgen gik fra min søns far var det, det samme som du der beskriver. Jeg henvendte mig også til Statsamtet,men de mente at det var til barnets tarv, at han så sin far. Så der var ingen hjælp at hente.

Jeg fandt ret hurtigt ud af, at hvis jeg blev irriteret på min x, så troede min søn at det var hans skyld. Det gjorde det lidt sværere, og lige gyldigt hvad jeg så end gjorde, så ville det gå ud over min søn, og det er jo ikke det man ønsker. Jeg valgte i stedet, aldrig at planlægge noget 100% når han skulle på weekend........så slap jeg for at blive irriteret over endnu en brudt aftale, og det vigtigste var, at min søn ikke følte at han var "i vejen"...... èt er at blive "afvist" af sin far, noget andet er at føle sig i vejen hjemme. Mht. til bagtalelse af den anden part, så valgte jeg aldrig at tale nedsættende om hans far, men påpegede at han elskede ham, men havde en anden måde at vise det på. Det gjorde, at han kunne skelne mellem ret og uret, for ingen børn bryder sig om at den anden forældre bliver bagtalt - så det var klart en bagdel for min x, at han bagtalte mig. Nu, hvor min søn er 14 år, har han fået ophævet samkvemmen med sin far men ser ham stadig - når han har lyst Selvfølgelig er der mange andre ting/nuancer i denne sag også

Jeg ved ikke om din veninde kan bruge det til noget, men give råd vil jeg ikke, for måden vi handler på, afhænger af den enkelte

// Toupie

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 13-12-03 19:13

Hej Toupie
God gået af dig. Det er tankevækkende og flot, at du har præsteret en sådan handlemåde. Dejligt for din søn.

Tanker fra mig

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-12-03 19:26

Hej Ibenboel

Tak skal du have, det er rart at høre

I bund og grund, handlede det om at "lytte" til min søn og så tænke rationelt, fremfor følelsesmæssigt (og æde en masse kameler) - men det er nu ikke altid nemt

// Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-12-03 19:30

Og lige et "HIP" herfra.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-12-03 20:36

Måske der er lidt ide her:
http://www.bisidderforeningen.dk/
http://www.foreningenfar.dk/
http://www.mor-far.dk/
http://www.menneskeret.dk/
http://www.kfbu.dk/
http://www.hmconsulting.dk/
http://www.sus.dk/
http://www.retshjaelpsguiden.dk/
http://www.sr-bistand.dk/
http://www.sfi.dk <- søg i deres udgivelser
http://www.voresborn.dk/ <-- for meget reklame efter min mening

Der er mange flere og alle er måske ikke lige relavante
Men det kan måske hjælpe lidt i den rigtige retning.
Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : lavendel

Dato : 14-12-03 10:04

Tak for svaret Toupie. Og alle jer andre..

Det du skriver er faktisk det som jeg har prøvet på at få min veninde til at forstå:
Ligemeget hvor gerne hun vil gøre alting godt for hendes børn, kan hun med den far ikke forvente at ALT bliver i børnenes tarv, hun må gøre alt hvad HUN kan for at de trives og en anden vigtig ting syntes jeg er: HUSKE ikke at glemme sig selv i alt det her..
Det er en flot måde du har taklet problemerne på, men det har sikkert heller ikke været uden store omkostninger for dig selv engang i mellem, men virkelig flot gået og en dejlig indstilling til tingene..

God jul til alle

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-12-03 12:29

Hej Lavendel

Selvtak, det er da kun rart at kunne hjælpe - håber så bare din veninde lytter til dig

Det er rigtigt man ikke skal glemme sig selv, for uden overskud kan man ikke stå imod det der kommer.

Det er heller ikke uden omkostninger for de børn der bliver involveret i sådanne ting, uanset hvor godt vi som forældre prøver at gøre tingene gode, så vil de altid tage det som et svigt når den anden forældre svigter - og det er nok den hårdeste kamp. De vil altid føle skyld, så det er også meget vigtigt at fortælle børnene at man godt kan forstå dem, men at det ikke er deres skyld.

Det er en ret svær ballance, for samtidig med at man skal fortælle dem dette, skal man passe på man i samme omfang ikke kommet til at tale nedsættende om sin X.

Min "kamp" stod på i 8 år, hvorefter det så var andre "kampe". Det er faktisk først nu hvor samkvemmen er ophørt - og hans far ved han kan miste - at "kampene" er helt overstået. Jeg håber ikke for din veninde, at hun skal igennem det samme, men hun må bare kæmpe

Et godt råd er, at hun ikke kan ændre sin X, men hun kan ændre sit eget syn på ham

Giv hende en krammer fra mig og ønsk hende held og lykke

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-12-03 12:58

Levandel

Glemte helt, at sige at det er flot din veninde tog skridtet og kom ud af det forhold

// Toupie

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 14-12-03 18:07

Hej Toupie

Tak fordi du vil dele de erfaringer du har haft.. Ja det har taget hende mange år at komme ud af det og hun har
måtte høre på mine moral prædikner gang efter gang, har også mistet veninder fordi han har jaget dem væk..

Jeg giver hende et stort knus og tak for sludderen..

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-12-03 18:17

Levendel

Det var godt du holdt ved, du er en god veninde

Selvtak for sludren, og hvis mine erfaringer kan hjælpe andre, deler jeg dem gerne.

Glædelig jul til dig og dine