/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Centralvarmeanlæg ? ? ? ?
Fra : K.L.R
Vist : 728 gange
20 point
Dato : 13-12-03 14:14

Hej Alle !

Jeg går og roder med mit Centralvarmeanlæg som består af en Olieunit med en 100liter varmvandsbeholder og en Gassogen kedel (fastbrændesel) på 18Kw.
Som der køre nu har jeg ikke nogen akumuleringstank koblet til systemet med det resultatat jeg ikke kan tage alt varmen for kedlen..
Jeg vil nu udbygge systemet med en 1200liter´s lagertank som jeg laver af en gammel olietank.
Nu er spørsmålet så lige hvordan jeg lige får det til at køre optimalt ?
nogen gode råd/tegninger/links ville være Kanon !

K.L.R

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-03 09:32

http://www.uniterm.dk/dansk/install/gl-install.pdf
http://www.varmtvandfrasolen.dk/Produkter/fif_og_raad.htm

kan give lidt inspiration.

Umiddelbart ville jeg lave det med to pumpekredse, forstået således at du med en pumpe på fyret og en AVTA ventil kører varmen ind i tanken. Varmen ind fra oven og retur fra neden. Forbrugskredsen kobler to parallelt på tanken fremløb fra oven og retur for neden.

Alternativt kan du lave omløb bagest i din radiatorkreds og så sætte tanken i serie med kedlen.

Kommentar
Fra : toch

Dato : 23-12-03 21:54

Før jeg kan svare på dit spørgsmål:
ønsker du at opvarme til centralvarmevand og hvilken temperatur.
Eller til brugsvand.
og hvordan er isoleringen på din lagertank.
hvor stort er dit varmebehov (hvor mange radiator/ hus m²)
hvor stort er dit brugsvandsbehov (personer i hustanden)

Kommentar
Fra : tigginagel

Dato : 22-01-04 11:16

Jeg tror at et diagram der viser hvordan man tilslutter en sådan tank
ville være en god ide. jeg står selv for at skal tilslutte en aku tank,
men er lidt i trivl om hvordan man griber sagen an
mvh tigginagel