/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
NETKORT
Fra : frederikshavn
Vist : 762 gange
50 point
Dato : 12-12-03 14:14

Hvad er forskellen på et standart netkort 10/100-pci,og dem her hedder 10/100/tp/pci 64bit,jeg har en forbindelse der hedder 2048/512,og bruger et standart netkort,ville et 64bit,gøre det bedere,eller er det det samme,håber i forstår spørgsmålet

Kommentar
Fra : Grubsnik

Dato : 12-12-03 14:18

Pci-porten er normalt lavet til en 32-bits kanal.

Med de nye processorer og bundkort er det ved at være standard med 64-bit. Dette har altså kun en betydning hvis du har et 64-bit bundkort med 64-bit pci-sokkler.

Da dit netkort er ca. 100 gange hurtige end din internetforbindelse, så vil det absolut ikke have nogen effekt at vælge det ene eller det andet.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 12-12-03 14:41

Hej Grubsnik

Mig bekendt er 100megabit kun 50 gange så hurtigt som 2mbit...

Glædelig jul til alle.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Grubsnik

Dato : 12-12-03 14:53

Jeps, men det hedder full duplex, hvilket betyder at der er 100 mbit hver vej, så 200 Mbit vs. 2.5 Mbit = 80 gange ~ 100 gange.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 12-12-03 15:34

Og hvis en 2048-forbindelse er på 2.5Mbit, så er et 100Mbit netkort vel også noget andet - når det nu er full duplex......
2048 er nøjagtigt det samme som 2 Mbit, og et 100 Mbit netkort er 100 Mbit (full duplex betyder jo bare at det kan sende og modtage på samme tid - og det er jo kun download der er 2 Mbit)
Matematik er en svær ting - skal man regne gennemsnit eller skal de to tal lægges sammen - - så lad os stoppe her med eksakte udregninger på hvad det totale forhold er
Jeg er enig med Grubsnik i at dit kort i forvejen er hurtigere end din netforbindelse.

mvh

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 50 point
Dato : 12-12-03 18:46

Hej frederikshavn,

som du nok allerede har bemærket fra Grubsnik's svar, så har de 64-bit noget med din PCI bus at gøre, og ikke direkte noget med dit netværk at gøre.
PCI bussen er den interne kanal/bus som benyttes til kommunikation mellem din CPU og dine PCI kort og andre enheder som allerede ER indbygget på dit bundkort.

Som Grubsnik også allerede har nævnt, så er standard PCI designet lavet som en 32-bit bus, men der findes en mere avanceret udgave, en 64-bit version, som primært benyttes på bundkort som er direkte designet til at være servere.

Når man skal optimere performance, så skal man altid identificere flaske halse. På dit nuværende system, så er din ADSL forbindelse din "flaskehals" og den kan måske optimeres lidt ved at justere på diverse TCP/IP parametre i din software (læs: inde i netværkssystemet af windows, er der buffer størrelser og andet smart som man kan justere på, så det passer bedre til en given netværks konfiguration)

Men både dit netkort og din nuværende PCI bus kører mange gange hurtigere end din netværksforbindelse.

På et Gigabit netværk, og med super-duper SCSI drev indbygget, så KAN en 32-bit PCI bus være flaskehalsen i datakommunikationen i sytemet.

Du skal også bemærke at dit motherboard skal have en 64-bit PCI bus før du overhovedet kan montere et 64 bit kort.

Så det direkte svar er: Nej, dit system vil ikke, på netværket, have nogen fordel af en 64-bit PCI bus.

Hvis du ønsker at optimere din nuværende pc, så kan du kigge på netkort som har egen processor indbygget.
Lige så med lydkort og lignende, faktisk hvad som helst der kan aflaste din CPU, dvs. kort som har egen processor indbygget, vil kunne aflaste din CPU.

De fleste "små" netkort og stort set alle indbyggede netkort, benyter process kræfter fra CPU'en. En almindelig bruger opdager ikke denne belastning, det er kun når di pc er presset til sin yderste grænse at det overhovedet kan betale sig at overveje at bygge en pc med egene processorer på funktionskortene.

- SCSI bus kort kan indeholde egen processor.
- Extra IDE controllere (som ofte installeres med SCSI drivere i Windows) kan indeholde sin egen processor.
- Specielle server netkort (også 32-bit PCI netkort) kan indeholde sin egen processor.
- De-luxe lydkort kan indeholde sine egne processorer.
- Pro udgaver af grafik kort kan indeholde sin egen processor, ud over den grafik processor der i dag findes på alle grafik kort.
- Det er muligt at der også er andre funktioner som kan monteres med egen hjælpe/special processor indbyget, men jeg vil slutte denne del af min kommentar her, da det jo ikke er sikkert at det overhovedet er relevant for det som du ønsker at "vride" ud af din computer.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 12-12-03 19:19

Tak for svaret Per.Frederiksen.tak for stilen

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-12-03 19:47

He, he, he....
Ja, og jeg fik kun 6 i dansk stil i gymnasiet, så jeg har øvet mig på at gøre det bedre lige siden.

mvh. Per