/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
psykriatisk skadestue???
Fra : mizz86
Vist : 2379 gange
100 point
Dato : 11-12-03 11:07

Hvad er en psykriatisk skadestue?
Hvor ligger der en (i Østjylland)
Hvornår kan man bruge den??

Knuz

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-12-03 11:14

mizz 86

Psykiatrisk skadestue er et sted hvor man kan tage hen, hvis man har det meget dårligt en dag. Oftest får man tilbudt en overnatning, og i nogle tilfælde indlæggelse.

Der ligger en i Århus, Risskov.

Den er åben døgnet rundt, og man kan altid komme derhen.

Jeg brugte selv i efterårsferien den i Århus, da jeg havde det meget dårligt efter en slem oplevelse. Mange har gavn af denne.

Hvis det er, så skriv mig en mail, mailen står i min profil, så giver jeg dig adresse og tlf nr dertil.

Knus Marie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-12-03 11:48
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-12-03 11:55

Hej pipzi
Det er kun dig selv der kan se hele din profil.
Fandt dette link som har lidt med det at gøre,
http://ide.idebanken.no/bibliotek/ProsjektID.asp?ProsjektID=73
Det var bare lige det. Hej og god
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-12-03 11:59

En søgning på www.google.dk med søgeordet 'Den sociale skadestue'
Giver over 1200 hits.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-12-03 11:59

natmaden, jeg har da kunne finde andres mail, så det må da også kunne lade sig gøre i min.

Men hvis det er ang payk så skriv en mail til mig på lone_marie@stofanet.dk

Så kan jeg fortælle dig lidt om hvordan det foregår når man henvender sig osv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-12-03 12:01

pipzi

Hvis du vil have at andre brugere skal kunne læse din mail adresse, så skal du skrive den i din profil.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-12-03 12:09

ans
nu har jeg skrevet min mail her på siden, så kan hun jo skrive til mig, hvis hun gerne vil vide den normale rutine

Jeg har skrevet den i min profil, men jeg kan ikke rigtig finde ud af det system her i kandu. Andet end at læse og besvare spørsgmål

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-12-03 12:25

pipzi
Din mail står ikke i din "profil"
Klikker du på dit eget navn vil du se at der er plads til at skrive om dig selv. De personlige oplysninger om navn adresse osv. er det kun dig som kan læse. Det er op til dig selv at bestemme hvor meget andre brugere skal have kendskab til om dig.

mvh ans

mizz86 undskyld dette lille sidespring.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-12-03 13:22

Jeg bor ca 3-400 meter vridsløselille fængsles lukkede anstalt,
Der er ca 4 km til Nordvang og ca 10 km til sankt hans, så jeg klare mig
Ville bare prøve at komme med lidt hjælp.

Citat
Den sosiale skadestue handler om psyksik førstehjelp. Dette er et prosjekt som forsøker å tette hullet som ofte mangler i psykisk førstehjelp. Den sosiale skadestue holder til i et gammelt gulkalket lagerhus midt i Aalborg sentrum. Det er blit lagt vekt på et trivelig innemiljø, fjernt fra instutisjonene.Med nybakte kaker og kaffe, stearinlys, humor og hyggelige mennesker skal føre til at en ikke skal gå derifra med tyngre tanker en hadde da en kom hit. Det er fire ansatte og over 50 frivillige knyttet til skadestuen. De frivillige gir ikke behandling, men en uforpliktene støtte til dem som trenger det. Det ble anslått at skadestuen ville få omlag 1000 henvendelser fårste året, tallet kom opp i 2200. Litt over halvparten tok kontakt per telefon, resten kom innom i skadestuens åpningstid fra kl.19 til kl.9 om morgenen. De aller fleste kommer fra Aalborg kommune. Det var første året 63% menn som tok kontakt. 800 personer hadde fått psykriatisk diagnose, mens 900 hadde problemer med ensomhet. (Skrevet av Endre Steen Nielsen, 02.07.99)

Numeret til Den sociale skadestue er +45 98 12 32 92
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 11-12-03 13:25

okay. Tak, men der er åbenbart ikke nogle der ligger så tæt på mig så jeg kan komme til en.. Desværre. men ellers tak..

Og forresten. Hvad betyder det at det er en visiteret skadestue???

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-12-03 13:27

Mizz86, hvor bor du henne ? Så kan jeg godt prøve at finde ud af noget. Skriv detpå mailen hvis det er.

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 11-12-03 13:32

jeg bor i Vejle. Og har desværre, for tiden, ingen mulighed for at tage til Horsens eller Kolding....

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-12-03 13:34

okay.

Så kan jeg godt se problemet. Men tænkte, kender du så nogle af de hjælpelinier der er over tlf ?
og internettet har også nogle forskellige.

Det er svært at give dig de forskellige, når jeg ikke ved hvad der specifikt drejer sig om... Men jeg har masser af steder jeg kan henvise til.

Accepteret svar
Fra : pipzi

Modtaget 100 point
Dato : 11-12-03 13:44

Jeg sidder lige og tænker.

Ellers er der mulighed for at henvende sig på den almindelig skadestue, sådan en ved jeg der er i Vejle, og så kan de tage stilling til hvad der skal ske, om du skal køres til en psykiatrisk skadestue.

Men hvis du er 86'er, er du ikke så gammel endnu. Så er der noget der hedder ungonline/ungpålinie, en chat og samtale tilbud, chatten har adressen www.dr.dk/ungonline og er åben hver aften på hverdage fra 19-22 og tlf er 70121000 forholdsvis for unge.

Ellers er der Livslinien 70201201
Linien, for personer der har det svært: 35 36 26 00

Der er mange steder at henvende sig eller.

www.depnet.dk er også en mulighed, en lignende side er http://depression.mekanix.dk/ begge steder er der en chat hvor man kan få ngoet støtte også.

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 11-12-03 15:15

Tja, Det ku jeg gøre. Jeg tror bare ikke jeg ville kunne sige noget som helst til dem i telefonen hvis jeg fik taget mig sammen til at ringe....

Men ellers tak for hjælpen....

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-12-03 15:19

Jeg synes du skal prøve at gå ind på UOL, de er meget søde at tale med.
Jeg skrev linket og åbningstiderne til dig, og jeg ved at de på telefonen også er meget søde at tale med.

ellers er der www.boernenettet.dk der er også en chat for unge. De har også tlf, der kan du bede dem om at ringe op hvis det kniber.

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 21-03-04 22:16

En psykriatisk skadestue er et sted, hvor man kan henvende sig hvis man har akutte problemer mht. psyken.
Fungerer som en almindelig skadestue, bortset fra at skaderne ikke er fysiske.
Når man henvender sig, taler man med en sygeplejerske og en læge som vurderer ens psykiske tilstand. Derefter tager disse stilling til hvad der videre skal ske. Indlæggelse, medicin eller samtale med egen læge er mulighe udfald af dette.
Århus
Risskov

Godkendelse af svar
Fra : mizz86

Dato : 22-03-04 09:45

Tak for alle dine forslag pipzi.
Knuz

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 22-03-04 10:46

Det var så lidt. Men hvis du vil, så er du altid velkommen til at skrive på lone_marie@stofanet.dk

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 23-03-04 10:41

oki..
takker!!!