/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
optage lyd med microfon på PC
Fra : lexiben2
Vist : 4113 gange
50 point
Dato : 11-12-03 10:02

Hvordan kan man optage lyd, med microfon på PC ?

M.v.h. Lexiben2

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 10:09

Nemmest med en mikrofon direkte i lydkortets mikrofonindgang (minijackstik, mrk mic.).

Selvfølgelig skal du have en stump hardware.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 10:11

Stump software, følger normalt med lydkortet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-12-03 10:17

Hej 3773... så er jeg hjemme igen!
Hardware PC med lydkort og mikrofon, mener du ikke software? Som jo er i PC'en
For lydindspilning så kan lexiben2 prøve at kigge på http://home1.stofanet.dk/fedtmule/indspil.htm
Hygge.. og glædelig jul
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-12-03 10:21

Mere lyd... http://www.folketshus.dk/spillefolk/tips/audio-cd.pdf
Du skal ha' Acrobat Reader installeret for at læse denne fil/side.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 10:47

Ja ja Clan, havde opdaget brøleren.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-12-03 10:49

jeg ku' ik' la' vær'... men du kan jo tåle det
til jer alle sammen...
og
Søren

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 60 point
Dato : 11-12-03 10:50

En stump hardware og en Stump software ??
Jo mikrofonen skal i lydkortets mikrofonindgang, men mikrofonindgangen er nok
slået fra, den kan aktiveres ved at dobbeltklikke på det lille højtaler symbol,
som du har nederst i højre hjørne på din skærm.

Hvis du ikke ser den, skal den også lige slås til.
Det gør du, ved at du, går ind i dit kontrolpanel, og vælger multimedier ,
i bunden af det vindue der åbner, er der et lille felt med teksten
'vis ikon for lydstyrke i proceslinien' der sætter du et 'kryds' og trykker ok.

Nu har du så den lille højtaler nederst på din skærm.
dobbelt klik på den, og du får nu en lille mixer frem,
hvor du bla. kan slå din mic. til/fra og ændre dens optagestyrke.

Der er et lille program med til windows, det hedder Lydoptager, det gemmer
sig i din 'startsmenu under programmer->tilbehør->underholdning' start det,
og prøv dig frem, du vil opdage at det kun vil optage et minut af gangen.

Men det er da en start, og når det virker, er du vel ved at være 'moden' til noget.
bedre pgm.
Til det kan jeg anbefale jetaudio, det er et helt stereo-anlæg.
og kan også tilføje nogle efekter til det du optager/afspiller.
Det er gratis og du finder det her http://www.jetaudio.com/
Phu-ha ! Kan du følge med ?
God
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-12-03 11:06

Hej Natmand... fed "tingest" JetAudio
Den bør du kaste ind under Tips... har lige hentet og testet. Du får omgående 5 stjerner for den!
Hygge fra en WinAmp + en masse andet skrammel indoktrineret "nisse"

Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 11:21

Skal du bruge noget fedt, hedder et godt program Samplitude Sampling!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 11:25

Det duer, men koster

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-12-03 11:35

Tak CLAN
Det vil jeg gøre.
Mvh Natmaden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 11:40

Har du prøvet Samplitude Clan?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-12-03 11:52

3773... nææh ikke endnu, men det skal da prøves. Jeg skal til at lade være med at acceptere og bare lade stå til når jeg har fundet noget der dur'. Musik er en jungle, der er sgu' så mange afspillere, rippere, optagere osv. osv. at man bliver lettere ør i tagetagen - at adskille skrammel fra godt, kan til tider være et opgivende projekt... så er det jo got at høre fra nogen, der har prøvet tingene af.
Måske en idé at kaste link, pris osv. ind her... hvis ikke alle her på strengen kan finde rundt "out there" på nettet (tror nu ikke nogen her, har problemer med det).
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-12-03 11:56

Uha... 'den var ikke gratisse... http://www.samplitude.com/
multo-monetos.. http://www.samplitude.com/de/v7_update.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 12:03

Det er umiddelbart halvsvært at finde pirater af Samplitude!

Programmet er hel/halv proff. og giver dig mulighed for at vælge forskellinge samplingsfrekvenser, op til 99 parallelle spor (til lagkagemusik), mixer, parametrisk og liniær eq, insert af extern effekt, compressor, limiter, expander, ecko, reverb, gate, cuts, insert, fade in/out, grafisk visning og edit'ering med valgfri opløsning hvis du skal klippe tæt. Genering af surround + en masse mere jeg nok ikke har fattet endnu.

Rigtig godt legetøj. Med lidt småinstrumenter og en rimelig PC, har du det fineste hjemmestudie.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-12-03 12:55

ok mens det 'køre'
så lige først det sentimentale in memory http://www.musicmatch.com/RichardsMemorial
Derefter en download af musicmatch som har den bedste playlist til 'pladesamlingen'
og er fantastisk nem til at sammensætte en musikcd med.
Gratisversionens begrænsning ligger i at den ikke kan sample mp3 over 96khz.
http://www.musicmatch.com

En Super fryd for (musik)øjet er Lava(Live Audio Visual Animation)
fra www.lava.com men siden er ikke tilgængelig lige nu. 'HTTP-fejl 403 - Forbudt' ???
Fik det sammen med et SB-LIVE lydkort.
Måske det kan findes hos www.creative.com

Et ultimativt lyd/videostudio er soundforge men prisen ca. 500 eruo.
se det her http://www.abitz.com/multimedia/soundforge.php3
og her http://www.hallogram.com/soundforge/
Kan foreslå at finde det med http://google.dk brug søgeord 'soundforge' ,
der dukker nok osse et par links op hvor ordet crack indgår
Ja det var så lige det.
Mvh Natmaden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 13:12

Sound Forge er fin til musik CD og sådan, men til studiebrug er Samplitude klart fedest.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-12-03 13:24

jo-jo 3773 godt ord igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 13:41

Ingen kritik i det, natmaden. Soundforge er tæskenem, når du laver CD'er til bilen. Jeg har bare leget med begge og bruger Samplituden idag, og den ER fed. Men vi mangler at vide hvad lexiben vil bruge det til (for ikke at skyde gråspurve med atombomber)!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-12-03 13:47

Ja, ja i to
Hvis Reason, Emagic, Sonic, Roland, Steinberg, Waldorf, Prpellerhead og Cool Edit siger jer noget, så skriv lige på CLAN@pc.dk
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 13:54

øhhh, og hvad vil du hjælpe os med der, Clan?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-12-03 14:02

3773... du har min e-mail, jeg har 3,72 GB hvis interesse

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 14:04

okayy..........

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 12-12-03 00:18

Hej

Tak for interressen, inponerende, lydoptager i windows var der også, Hr. Natmaden jeg har downloadet i vilskab (jetaudio) det ser fornuftigt ud. Hr. 3773 jeg har en datter 11 år, der har fået "kuller" af at kikke på stjerne for en aften. Og det er lige hende vil hjælper til at kunne synge lidt, og gemme det på CD.

M.v.h. Lexiben2

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-12-03 02:11

julefrukost i 2 dage, jeg er, så sørmne træt i hovedet (hik)
tænkte lige at det måske var en serie af neme musikpgm
E-Jay to af den fælger gratis med pc-planet,
gab ante ikke at jule wiskey kunne slå en natmad ud

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-12-03 02:13

fælger= følger

pc-planet.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-12-03 08:42

Dejligt når ungerne gider synge. Har selv en datter der både synger og danser ganske meget. Er det så noget musik der er til at holde ud, det din datter synger?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 10:18

Lexiben, du har fået en række svar - flere alternativer. Hvad med at acceptere en af kommentarerne som svar så tråden lukkes?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-01-04 16:49

Ja men hvis det er julesang, der skulle laves, så der jo god tid
Jeg har selv et længe stående spørgsmål, uden en brugbar løsning.
men et ping fra lexiben2 ville da være rart.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-01-04 16:54

Forresten er mit ulukkede spørgsmål her
http://www.kandu.dk/dk/spg/28506
Ja det høre ikke til her men nu har jeg jo skrevet det (-:

Godkendelse af svar
Fra : lexiben2

Dato : 21-01-04 11:15

Tak for svaret natmaden.

Jeg klapper lige igen,
vil hermed gerne anbefale til andre der vil glæde sine børn,

M.v.h. Lexiben2

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-01-04 14:13

Takker selv.
Må også til at få lavet lidt musik med mine egne børn.
Det jo guld værd om .. mange år.
Hav en god dag.
Mvh. Natmaden.