/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Problemer med russisk tekst?
Fra : 2mmy
Vist : 617 gange
200 point
Dato : 10-12-03 22:17

Hejsa,

Jeg har et problem, med en side der nu skal oversættes til russisk (så den kan læses i både dansk og russisk).

Har prøvet disse to løsninger:
1) Variabler: Hvis jeg putter teksten ind som variabler bliver den danske del hentet perfekt, men den russiske del bliver vist meget underlig. Gemmer jeg det som unicode siger IIS at den ikke kan bearbejde det.
2) Database: Hvis jeg putter det hele i en tabel, bliver den danske del hentet korrekt, men den russiske bliver hentet som spørgsmålstegn (et tegn for hvert russisk bogstav ??? ??????).

Hvordan løser jeg det? En løsning hvor jeg kan bruge variabler fra en ekstern fil er at foretrække, selvom jeg har svært ved at få øje på den.

Overvejer at kopiere det over i Frontpage, og lade den lave det om til underlige tegn (Станда) - men så mister man overblikket.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 22:45

Måske hjælper det, hvis du har den rigtige tegnopsætning, istedet for at bruge unicode. Jeg har tidligere beskrevet her, om sprogændringer på pc:
Citat
Mange har behov for, at arbejde på forskellige sprog på PCèn. Eksempelvis russisk. Hvis der er behov, gør følgende:
1. Gå i kontrolpanel, gå i international, sæt flueben i ønskede tegnsæt. (husk din windows CD i drevet)
2. Gå i kontrolpanel, gå i tastatur, klik på tilføj, og tilføj eks. her engelsk, rusisk eller andet efter ønske. Husk flueben: aktiver indikator på procceslinie.
3. sig OK, og luk.
4. Nu er der en lille ikon på bundlinien, hvor der kan vælges mellem sprogene, eks. dansk, engelsk og evt. rusisk. Klik denne op og vælg efter behov.
5. Nu har du flere sprog at vælge imellem, også ordbøgerne i eks. word.
Held og lykke....

Dette var et forslag, men jeg ved ikke om det virker.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 23:30

Jeg tror også at man kan downloade russisk tegnsæt fra microsoft update.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;292246

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 07:48

<<ellebye
hvorfor downloade, når du har den på win cd...

JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-12-03 09:04

>JMS

Helt ærligt troede jeg det var noget man skulle downloade, russisk, kinesisk, ovs.
Men det er godt at vide til en anden gang. Er der så også svensk, det har jeg brug for en gang i mellem?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 09:56

<<ellebye
Indenfor tegnsæt, er der vesteuropærisk, kyrillisk (russisk-Græsk), Vietnamesisk, Kinesisk o.s.v.
Det eneste du behøver, er at følge min anvisning ang. tastatur. Så har du også svensk på bundlinien, inkl. stavekontrol.

JMS

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 11-12-03 13:26

Det er desværre ikke nok - jeg kan godt se alle andre russiske sider, samt de russiske tegn. Ligeledes ser det godt nok ud i notepad hvor jeg laver det, samt i Outlook hvor jeg modtog den russiske oversættelse.

Det er ASP/HTML-relateret, og skyldes ikke den lokale opsætning.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 13:35

2mmy
Må være noget med lokal opsætning. Det med prørgsmåltegnene kender jeg udmærket. Vi handler med Rus. og skriver på begge sprog. Men hvordan russerne skriver deres tekster i HTML, ved jeg ikke, men det fungerer udmærket. Og unicode virker efter vor erfaring ikke.
Men held og lykke

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 16-12-03 18:54

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 16-12-03 19:21

Hvad er det for en gang fis at fyrer af?
- Der er ikke kommet et eneste svar, der løser problemet, så der bliver ikke delt point ud. Men det ser ikke ud til at jeg kan tage dem tilbage. Dit foreslag om lokal opæstning er så langt ude som den kan komme.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 29-12-03 09:41

Træls at der mangler en tag-point-tilbage funktion.

Kommentar
Fra : trierobsen

Dato : 11-02-04 22:58

Hej

Var der nogensinde nogen der fandt ud af hvordan man kan bruge russisk tekst sammen med asp

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 11-02-04 23:17

Kopierede4 det ind i Frontpage så den lavede det om til ANSII... men en mere elegant løsning var nok at foretrække :)

Kommentar
Fra : trierobsen

Dato : 11-02-04 23:20

Ja okay det dur nok ikke jeg skal have ´mine tekater i en database så der kan redigeres i mit cms system men tak for dit svar