/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Lokalt netværk i W2k virker ikke
Fra : bingo63
Vist : 459 gange
50 point
Dato : 08-03-02 09:51

Jeg har et problem med at opsætte et lokalt netværk i et rent windows 2000 miljø. Det drejer sig om blot 2 maskiner. Jeg har afprøvet et hav af indstillinger, men måske er problemet at nætværksikonet i nederste højre hjørne, melder at nætværkskablet ikke er tilsluttet. Det er dog tilsluttet til begge maskiner, og både kabel og begge netværkskort fungerer 100%. Der er heller ikke lys i netværkskortet bag på maskinerne.

Kablet og netværkskortene virker som sagt fint, med lys og det hele, hvis jeg tilslutter den enkelte maskine til mit webspeed modem, med samme kabel og netkort.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-03-02 09:59

Hvis du sætter computerne direkte sammen, uden at bruge en switch eller hub som mellemled så skal kablet være et "krydset kabel". Det ligner et normalt netkabel, men det er det du skal bruge til formålet.
Du kan enten se om du har, eller kan skaffe sådan et, eller også kan du få en lille omformer-dims der kan sætte 2 alm netkabler sammen så de bliver til et krydset kabel.
Der følger muligvis et krydset kabel med til din router, så prøv at se om du har et liggende dér.

Accepteret svar
Fra : tbg

Modtaget 60 point
Dato : 08-03-02 10:04

Husk at du skal bruge et krydset ethernet kabel, hvis du tilkobler de 2 PC'er direkte til hinanden, dvs. uden brug af hub/switch!

Se hvordan du laver et krydset ethernet kable på følgende URL:

http://www.approve.dk/guides/ethernet.html

Mvh.
Torben

Kommentar
Fra : bingo63

Dato : 08-03-02 10:06

Hej Harlekin

Det skulle være et krydset kabel. Det er det ihvertfald købt til. Det virker også fint mellem mit webspeedmodem og mine netværkskort. Jeg har ingen router.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-03-02 10:11

Begge netkort skal lyse for link, og når du skriver at der er et ikon på skrivebordet der peger på samme problem bør du nok få det til at virke først. Når du sætter modemet på, er der da heller ikke lys i netkortet?

Kommentar
Fra : bingo63

Dato : 08-03-02 10:15

Det er det der er det morsomme, at der virker det helt perfekt. Med lys og hele molivitten.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-03-02 10:19

hmm... det lyder meget underligt... Og du er sikker på at det er et krydset kabel?
Har du prøvet med et andet krydset kabel? Måske er det knækket inden i, og derfor kun virker nogen gange.. tilfældigvis når du har det i modemet?

Kommentar
Fra : bingo63

Dato : 08-03-02 10:30

Jeg har godt nok luret lidt på kablet. Da jeg købte det var beskrivelsen: Crossed patch RJ45 kabel - crossed patch rj45 vith TP-connecter.

Vil det sige jeg har fat i et forkert kabel?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-03-02 11:02

hmm.. nej crossed lyder da rigtigt nok..

Kommentar
Fra : bingo63

Dato : 08-03-02 11:44

Støn!!! - Har lige talt med forhandleren, hvor jeg har købt kablet, som oplyste, ud fra de oplysninger jeg kunne give på hans forespørgelser, om at stikne i hver ende var helt ens, at det så IKKE er et krydset kabel, han har solgt mig!!!

Vender frygtelig tilbage med nyt, når det nye kabel er i hus.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-03-02 12:20

Held & Lykke!

Jeg er sikker på at det virker med det rigtige kabel