/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvilken forsikring?
Fra : Quarp
Vist : 807 gange
40 point
Dato : 07-12-03 20:08

Jeg var på besøg hos en ven i hans forældres sommerhus. Jeg kom til i en brændert at ødelægge en stol(ikke med vilje) Da jeg er et heldigt menneske, fandt vi ud af at det var en designerstol som skulle laves igen af en snedker. Det kom til at koste ham 2400 kr. Selvfølgelig skal han ikke betale det, så han ber´ mig om at betale.
Så er det jeg vil høre, hvilken forsikring gælder sommerhusets, forældres, mine forældres, min? Hvordan slipper jeg for at betale? Har i evt et godt råd jeg kan gøre? Dette er mit første sprøgsmål, så hvis fremvisningen er forkert, eller emnet, må i gerne be´ mig om at ændre det.
På forhånd tak

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-12-03 20:15

Udgangspunktet er, at hvis du er inviteret til at komme, er det de du besøgte der selv skal udrede erstatningen.

Kommer du uanmeldt er det dig der skal udrede erstatningen, men problemet er, at du ikke var ædru da hændelsen skete, hvorfor forsikringen vil undsige sig erstatningsansvaret.

Kort sagt, kommer du nok selv, med mindre man lyver overfor forsikringsselskabet, til selv at betale for stolen.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-03 20:18

Quarp
Din alder?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 07-12-03 20:23

ellebye har f.s.v. ret.
Uanset om du er inviteret eller ej, og pådrager dig et erstatningsansvar, skal din forsikring betale. Problemet er din beruselse, fordi nogle selskaber kan have forbehold i disse sager. Regningen vil typisk i givet fald ende hos dig selv. Er du mindreårig, hos dine forældre.
Normalt er det husstandsforsikringen der betaler for denne slags "ulykker".
Anmeld skaden til husstandsforsikringen, men er du ærlig, tvivler jeg på betaling, jf. beruselse.

JMS

Kommentar
Fra : Quarp

Dato : 07-12-03 20:42

Ja jeg var temmlog beruset *Gg Jeg er 19 år, og derfor stadig en lille dreng(håber jeg ifølge forsikringselskabet) Fik afvide af ham, at sommerhuset havde en forsikring :-/ Jeg har hørt der er noget der hedder en personforsikring, dækker den? Og hvad med forsikringen i sommerhuset? Jeg ved intet om hvilket forsikringer det er :-/ I sådan nogle tilfælde, er der så noget som hedder selvrisiko?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-12-03 20:58

desværre heller ikke en selvrisiko. For at en forsikring vil dække taler man i fagsproget "en udenfra kommende begivenhed" og det kan man ikke sige i dette tilfælde. Og problemet er stadivæk din beruselse.

En ansvarsforsikring kunne dække, men forsikringen vil under alle omstændigheder lægge regres over for dig, så du kommer til at betale.

Kommentar
Fra : Quarp

Dato : 07-12-03 21:02

Hmm...fine ord ;) Men kort sagt, hvad ville i så gøre i mit tilfælde? Jeg ved absolut intet om forsikringer, og jeg ønsker blot at hans penge blir refunderet.
Glemte at sige tak for det mange besvarelser, aktivitet..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-12-03 22:37

Nu er det i sidste ende spørgsmål om moral.

to alternativer:

1. du kom forbi uden at være inviteret. En anden falder og rammer dig, hvorved du falder og laver skade på møblet. Dette er et hændeligt uheld og hvis du er tegnet ind i dine forældres forsikring, betaler dine forældres forsikring.

2. du er blevet inviteret med og ellers det samme som ovenstående, og indehaverens forsikring dækker.

Jeg ved dog ikke om der er selvrisiko, men hvis der er skal man selv betale selvrisikoen.

Så er der tale om et hændeligt uheld. Men ingen var fulde.

Men uanset hvad, har jeg ikke skrevet noget.

ellebye

Kommentar
Fra : godtraad

Dato : 07-12-03 23:33

SIKKE EN GANG PIS !!!!
19 - årig fuld snothvalp kan ikke styre sig -er for så vidt ok - bare man selv tager konsekvensen og betaler!!!
Hvis du på nogen måde via forsikringssvig får et forsikringsselskab til at udbetale dig erstatning, så vil jeg håbe din rådne moral må give dig søvnløse nætter.
Selv om du stadig er teenager - så prøv da at opføre dig som en mand - og tag ansvar for dine handlinger.
Sidst - STYR FOR HELVEDE DIN BRANDERT(sådan staves det!) EN ANDEN GANG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
Birgit

Kommentar
Fra : Quarp

Dato : 08-12-03 16:16

Msg til godtraad

Okay sure kælling... jeg spørger på et forum hvordan jeg nemmest løser et problem. Jeg stiller det flot op, og kommer ikke med nogen provokerende bemærkninger, derved ønsker jeg heller ikke at få igen.
Copy Paste <<Så prøv da at opføre dig som en mand >> Nu vil jeg vædde med at 95 % af alle mænd/drengerøve der har været 19 år, har lavet en bommert når de har været fulde, derfor er jeg ikke en undtagelse.
Hvis man bruger sin sunde fornuft og undersøgte muligerne for at få de 2400 betalt, ville jeg vædde alt på du ville gøre det samme(sådan lyder det ikke fra din side). En klog mand fortalte "Det koster ikke noget at spørge"
Hvis det eneste du har at skrive er at jeg sTaGer er lort er okay, vi kan ikke alle være lige gode. Men hvis du er så skide sund og fornuftig, så please hold dig væk fra mine spørgsmål.(find så de fejl)
Copy Paste <<tag ansvar for dine handlinger >> jeg spørger blot fordi jeg har lavet en bommert, du skal ikke udtale dig om nogle ting, du ikke ved noget om ang hvordan det er sket..

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 09:42

<<birgit
Hvis det nu var din søn, som stillede ovenstående sprgs. og jeg gav ham det uforskammede svar, ville du så synes at mit svar var OK.
Iøvrigt synes jeg ikke dit sprogbrug er egnet her til kandu. Med et sådan sprog, kan du risikere, at brugere her, som måske ikke er så tolerante som os i denne tråd, ligger kopi af din kommentar på forsiden. Slap nu af, det er snart jul.

JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-12-03 11:55

>birgit

Jeg kan kun tilslutte mig de andres bemærkninger. >Quarp stille et et pænt og sobert spørgsmål og er helt åben og ærlig omkring hans handling, og ja, quarp du har da fuldstændig ret i at vi alle på et tidspunkt i vores liv har begået en bummert, samt at du er ærlig at stå frem, så meget desto mere syntes jeg derfor også du skal have et sobert svar tilbage.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-03 11:59

Quarp

Havde din ven fået lov til at holde fest?
Var din vens forældre til stede?

mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-12-03 12:13

>ans

Sådan rent juridisk betyder det såmen ikke noget, uanset om vennes forældre var til stede eller ej, eller om forældrerne havde givet lov eller ej, idet der er tale om et familiemedlem, og som sådan automatisk er omfattet af forsikringen.
Hvis det var vennen der havde ødelagt stolen, ville det juridisk have været det samme, dvs. at forældrernes forsikring ville have betalt hvis det havde været et hændeligt uheld forårsaget af en "udefra kommende begivenhed", og hvis dette ikke havde været tilfældet, skulle man selv betale.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-12-03 03:14

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 09-02-04 17:50

Hmm.. Jeg ville nu mene at din ansvarsforsikring skal betale, hvis altså du har en... Og tror du skal være meget uheldig hvis de vil forlange pengene tilbage fra dig...

Håber du har fået løst dit problem, for det er jo ved at være længe siden du har sendt spørgsmålet..

Hilsen MathildeP

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 09-02-04 17:50

Havde det nu været kammeraten selv der havde ødelagt noget, ville indboforsikringen måske dække...

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 09-02-04 17:50

Havde det nu været kammeraten selv der havde ødelagt noget, ville indboforsikringen måske dække...

Kommentar
Fra : Quarp

Dato : 09-02-04 18:26

Nu er spg jo gammelt :)
Men vi har fundet en løsning, og den går ud på at vi slår halv skade :) Han syntes det var fair, og han tilbød mig det i sidste ende.
Men mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 10-02-04 18:29

Oki. Det var da en løsning der var til at leve med... I og med at han har inviteret til fest, og i var fulde, har han jo også et eller andet sted selv accepteret at noget kunne gå i stykker. Så det er nok en oki løsning for jer begge 2...

Mvh. MathildeP

(Håber i får en bedre fest næste gang hvor ikke noget af værdi går i stykker... )