/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Reservering af lejlighed
Fra : JohnnySRasmussen
Vist : 286 gange
40 point
Dato : 07-12-03 19:28

Hej,
Jeg har set på en lejlighed, men jeg er ikke den eneste (desværre)
Jeg er ikke helt sikker på, om jeg vil have den endnu, men ved det i slutningen af ugen.

Hvis jeg skal reservere lejligheden skal jeg indbetale 50.000 og indenfor 5 dage skaffe en bankgaranti.

Men hvad hvis jeg ikke vil have lejligheden alligevel? Er de 50.000 så tabt?
Eller får jeg pengene tilbage?

Mvh
Johnny

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 07-12-03 19:30

Er det en du vil købe eller leje??

JMS

Kommentar
Fra : glad_pige

Dato : 07-12-03 20:39

Øhhhh...som provinstøs i det mørke, lyder dit spørgsmål skræmmende.....er der mon flere end dig som indbetaler de 50.000 kr.
Personligt ville jeg sgu`ikke være tryg ved at betale pengene, når du jo endnu ikke ved, om du vil have lejligheden, kunne man så ikke i første omgang, give dem en bankgaranti på de 50.000 (så går pengene jo ikke tabt) og efterfølgende betale kontant hvis du beslutter dig for lejligheden.
Men det var blot en tanke herfra.....har ellers ikke det vilde begreb om emnet, såååå jeg klapper kaje, blot lige mine tanker

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-12-03 20:57

Hvis du skal købe ejendom/lejlighed så er udgiften til en advokat (du finder)mindre end det tab du kan komme ud for, hvis det er fup. Kan sælger ikke godkende det - så la' vær.
Emesen.

Kommentar
Fra : JohnnySRasmussen

Dato : 07-12-03 21:26

Hej,
Det er ikke fup, det er en andelslejlighed tilbudt gennem Nybolig..

Men får jeg pengene tilbage, kan de tillade sig at beholde pengene?

Mvh
J

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-12-03 23:48

Nej, selfølgelig kan de ikke tillade sig at beholde pengene. Jeg går ud fra, at det er en form for garanti, at du er en seriøs eventuel køber.

Men men men, det kan være en god ide, at tage kontakt til en advokat, så alt er på den rene side.

Men hvis du får tilbudt den, ja så er det spørgsmålet om de må beholde pengene, da du "ikke overholder en aftale" den være mundtlig såvel som skriftlig, så hellere få et råd ved en advoket til et par tusinde kroner, eller risikoen for at miste 50.000kr.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 08-12-03 10:08

>>Johnny
Hvis deponeringen sker gennem en Statsaut. ejendomsmægler, til køb af en andelsbolig eller alt mulig andet, kan du ALTID rolig deponere pengene. Alle ejendomsmæglere har en forsikring, der dækker (hvis man kan forestille sig svindel hos en ejendomsmægler), og hvis du ikke får lejligheden, får du selvfølgelig pengene retur. Der stilles enorm hårde krav til ejendomsmæglere i dag, m.h.t. deponering, og der er faktisk skrappere krav, end der er gældende for advokater.
Årsagen til kravene fra mægleren er, at det åbenbart drejer sig om en attraktiv lejlighed. Hvis man har ti købere, der alle siger de vil købe, og det senere viser sig, at de ingen penge har, og mægleren i mellemtiden til andre har sagt, at lejligheden er SOLGT, kan mægleren stå med et erstatningeansvar overfor sælger.
Konklusion:
Deponer du rolig kr.: 50.000,00, men bankgarantien, skal du ikke stille inden du er sikker på, at få lejligheden. Får du ikke lejligheden, får du med GARANTI pengene retur.
Med venlig hilsen
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 08-12-03 10:13

<<johnny TILLÆG
Ny forstår jeg, at du kun reserverer. Hvis du i forbindelse med reservationen, underskriver købsdokumentet for andelsbeviset, har du selvfølgelig KØBT lejligheden.
Hvis du KØBER vil du IKKE få dine penge retur, men så har du en andelslejlighed til SALG hvis du fortryder købet,,, Og skal stille yderligere garanti inden fem dage.
Undskyld, men dit sprgs. er ikke helt klar i formuleringen, er det reservation, eller KØB??????
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-12-03 03:15

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig