/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Rødt øje.
Fra : miakrull
Vist : 1084 gange
40 point
Dato : 04-12-03 22:16

Jeg har en løvehoved kanin, den er lysegrå og har mørke øjne, her den sidste uge tid er dens ene øje begyndt at blive rødt, ja - nu er det næste helt rødt. Den ser åbenbart godt nok på det. Der er overhovedet ingenting at mærke på den, er der nogen der ved noget om det??
Jeg har haft en labrador der havde grå stær, den kunne næsten ikke se, men da den var født med det (eller måske kom det umiddelbart efter fødslen) havde den ingen men af det.
Kan det være det kaninen har fået. Den lever meget sundt, men er blevet lidt tyk de sidste måneder. Den er 11 måneder gammel.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-12-03 07:19

Grå stær er der næppe tale om; det giver sig normalt ikke udslag på den måde.
Mit bud er, at nogle blodkar i øjet er sprængt, men der kan også være tale om
en infektion el. lign.
At kaninen tilsyneladende er upåvirket af det dårlige øje, er ikke ensbetydende med,
at det rent faktisk ikke generer den. Så jeg vil stærkt anbefale, at du henvender
dig hos dyrlægen.
Og det svar tror jeg også du vil få, hvis du lader spørgsmålet gå videre her:
http://home1.inet.tele.dk/joy-pr/husdyr/kaniner/sporg.htm
Men du kan jo prøve.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-12-03 07:34

PS! Grå stær er en temmelig sjælden sygdom hos dyr, så at du har haft en labrador
med grå stær, gør det ikke mere sandsynligt, at din kanin også har fået det
- men mindre sandsynligt. Rent matematisk set.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 26-01-04 06:41

kaniner kan godt få grå stær, men så bliver øjet hvidt....Vi har haft en kanin på 4 år, der fik går stær på begge øjene og kunne ikke se...(den blev selvfølgelig aflivet, for det var ikke et værdigt liv den havde)
Er det selve øjet der er rødt, eller det der ellers burde være hvidt)))I så fald er det øjenbetændelse og du skal bade med kold kamillete...