/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Jeg er paa bar bund her...
Fra : saramarie
Vist : 2866 gange
150 point
Dato : 04-12-03 08:44

Jeg har set nogle smykker her i Kina, som jeg gerne vil se om kan saelge i DK. Jeg har taenkt mig at starte med en "proeve" (en kasse paa ca. 3-5 kilo)for at se om det overhovedet har nogen interesse. Behoever jeg registrere det hos Told&Skat? Og i saa falde kan det saa lade sig goere mens jeg er herude? I det hele taget vil jeg gerne vide, hvad jeg skal goere, for at det bliver legitimt... Jeg har en ide om at det her mere omstaendigt end som saa.
Jeg er paa bar bund inden for det her, saa gode raad og svar vil virkelig vaere dejligt.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 08:49

Hvis du skal følge reglerne, skal du ved ankomsten til DK, gøre tolderne opmærksom på, hvad du har med. Afhængig af hvilke smykker det er, skal der måske betales told. I sær hvis det er guld. Men du kan søge her:http://www.toldskat.dk/basic.php?source=/html/evitatarifering.cnt
(husk hele linien.) Klik tarif, og find dine varer, og se hvad avt. toldsatser er.
Dette var den danske side.
Vi importerer selv fra Rusland, og de regler kender jeg.
Hvordan det er med Kina og med hensyn til udførsel, skal du kontrollere på stedet.
Spørg igen, hvis der er mere.

MVH
JMS
(held og lykke med din import)

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 08:54

>>>TILFØJELSE
Så vidt jeg forstår, er du i kina lige nu. Et godt råd mere er, at klarlægge alt logistik imens du er der. Hvad med betaling af evt. kommende forsendelser? Kan de finde ud af at arbejde med en rembouers??? (det kan de ikke i Rusland) Har du en lokal agent i Kina, eller måske skulle du lave samarbejde med en der, måske producenten? Hvad med transport, Kan varene hjemtages som stykgods.. O.S.V.
Min erfaring er, at når man kommer hjem, har man lige glemt et par ting, og så skal man afsted igen..

JMS

Kommentar
Fra : saramarie

Dato : 04-12-03 10:14

Er lidt i tvivl om du JMS har faaet min "kommentar" til dine svar...?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 10:17

<<<saramarie
Har kun fået kommentar, hvor du skriver at du er i tvivl.. et stk
jms

Kommentar
Fra : saramarie

Dato : 05-12-03 04:38

Saa proever jeg igen - computeren gik lidt sukkerkold i gaar!
Tak for dine svar JMS. Selvom jeg blev lidt mere forvirret, giver det klart et billede af hvor omstaendigt det her er!
Lige praecis hvad indebaerer "logistik"? Hvad er en rembouers? Hjemsendelse som stykgods...?
Som du kan se mener jeg det helt bogstaveligt, naar jeg skriver jeg er paa bar bund!
Smykkerne er af snor, perler og jadesten, saa der er hverken guld eller soelv.
Jeg tror tariferingen ligger paa 2,5% - heller ikke dette ved jeg praecis hvad betyder!
Jeg skal nok acceptere dine svar JMS, men da jeg ikke helt kender systemet, er jeg bange for at jeg dermed "lukker" for mit spoergsmaal?!
Mvh. sara - hvis jeg kunne lave smileys, havde du faaet en...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 08:36

Du må ikke acceptere inden vi er færdige..Jeg skal prøve at formulere mig helt tydelig.
Logistik, er planlægning i detaljer, hvordan hele forløbet skal ske, fra at varen forlader producenten i kina, til du har den i hånden i Danmark.
Rembours, er en slags sikkerhed for både for køber og sælger. Kort: du åbner en rembours fra din bank i DK, til en bank i kina. Når den speditør du har valgt, godkender, at afsenderen af varen har opfyldt DINE betingelser der er i remboursen, bliver denne frigivet til sælger. Han får hans penge, og dine varer er på vej.
Tarif: hvis varen du har fundet i Tarif er den rigtige, og du har valgt tredieland (ikke EU), betyder 2,5% told. Dertil skal du lægge 25% importmoms. Er du momsregistreret, og sælger dine varer erhvervsmæssigt (altså varene er ikke til privat brug), får du refunderet importmomsen, nøjagtig som var det et køb i DK +moms.
M.H.T. vareprøver, fortæl tolderen i lufthavnen, at det er prøver. Få en nota i kina, (helst på engelsk) der viser hvad du har betalt for varen. Du skal til denne lægge evt. 2,5% told + 25% moms. Du kan jo også vælge at være "smugler"

Spørg endelig videre
MVH
JMS

Kommentar
Fra : saramarie

Dato : 09-12-03 11:54

Hej igen JMS. Dit sidste svar gav mere klarhed - tak. Men det gav ogsaa anledning til en ny raekke ?! Haber du har Taalmodighed og fortsat lyst til at svare...
Jeg er ikke momsregistreret. Derfor spoerger jeg: kan jeg tage proever med ud af Kina og ind i DK og vente med at saelge dem til jeg er blevet momsregistreret i DK? At vaere momsregistreret vil helt bogstaveligt sige, at man har sit eget firma?
Vil tolderne i baade Kina og DK sige god for det, bare fordi jeg fortaeller det er proever og jeg har en nota? Det sidste jeg har lyst til er at blive "stoppet" i den kinesiske told! De ser ikke skide glade ud!!!
Angaaende moms, er jeg i tvivl om, om du taler om to former for moms; en importmoms og en "almindelig moms i DK eller om det bare er mig, der roder det sammen!

Er en speditoer en, der sikre mine interesser her i Kina, og i saa falde skal jeg saa finde en speditoer inden jeg forlader Kina (jeg laeser ud af dit svar at speditoeren skal vaere her i Kina?) - Jeg ved jo ikke om varen vil saelge ordentligt, og om der dermed vil blive brug for en speditoer i fremtiden... Jeg taenker om det vil koste mig noget at lave en aftale med en speditoer, selvom jeg endnu ingen rigtig "handel' har?
Det var saa lige en raekke spoergsmaal mere her fra Kinaland - som du nok kan regne ud er min eksamen ikke fra handelsskolen;)! Afventer spaendt dit svar (grunden jeg ikke har responderet foer nu er at jeg har vaeret vaek i weekenden!). Tak og julenisser herfra, sara

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 150 point
Dato : 09-12-03 19:37

I danmark kan du have en omsætning på 50.000 kr før du behøver momsreg.
Kan ikke svare om den kinesiske told, kender ikke kina. Rusland kræver udførselspapirer. Snak med producenten.
Toldere i DK ingen problem, men måske told ifølge vita tarifferingen, som du har kikket på.
Importmoms er 25%, pålægges varer importeret. Som importør, og momsregistreret får man dem tilbage, men pålægger moms på salgsfaktura. Er inført fo private ikke skal slippe for moms.
En speditør kan hjælpe dig. Dette kan du klare fra DK. Men du skal have en samarbejdspartner på stedet. En du rimelig kan stole på, og som taler engelsk. Han kontrollerer dine varer o.s.v. Klarer ad hoc problemer.
Læg lige en e mail til mig. Vi importerer smykker fra Rusland, måske en form for samarbejde. Jeg vil maile dig, det er nemmere. Undskyld kort formulering har lidt travlt lige nu. Vi mailes.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : saramarie

Dato : 11-12-03 05:11

Saa proever jeg igen - skrev ellers et svar i gaar, men det er aabenbart ikke "gaaet ind"!
Jeg ved ikke lige om det er muligt at sende min mailadresse til dig, saa ikke alle kan se det, saa jeg tager chancen og skriver den her: saraglud@hotmail.com
Jeg har en del mere klarhed over diverse spoergsmaal nu, tak
Nu maa vi se hvad jeg faar "pruttet" mig frem til i dag - det er en sport for dem her og man bliver taget godt ved naesen som turist, hvis man bare siger ja til deres foerste pris, der som regel er 4-6 gange stoerre end det du kan faa dem ned paa!
Skriv endelig... Med venlig hilsen og endnu en gang mange tak herfra kinaland, sara

Godkendelse af svar
Fra : saramarie

Dato : 11-12-03 16:51

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 17:34

selv tak, det ar så lidt.
Og Glædelig
MVH
JMS
NB. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.