/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installere Win98SE på slæbbar?
Fra : simon_klunker
Vist : 312 gange
30 point
Dato : 03-12-03 20:58

Jeg har en gammel bærbar (100 mhz), og nu vil jeg til at installere win98SE. problemet er at den tilsyneladende ikke kan finde noget cd rom drev i bios, så hvordan skal jeg komme af sted med at installere det? Jeg kan godt sætte et diskette drev til, men det kræver at jeg til gengæld ikke kan have cd drevet sat til. I bios kan jeg vælge mellem at boote på c: eller a: , men der er ikke noget om noget cd drev...

sååå... Hvad skal jeg gøre for at få win98SE installeret på den?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 03-12-03 21:08

Du har faktisk hjælpen på din opstartsdiskette. Formater harddisken, med switchen /S for at medtage systemet, altså

FORMAT C: /S

Dernæst kan du kopiere alle de filer der refereres til i Config.sys og autoexec.bat til f.eks. C:\DOS -- tilret dernæst den config.sys og autoexec.bat du kopierer til RODEN af harddisken...

Genstart maskinen med cd-rom drevet tilsluttet. Nu vil driveren + MSCDEX.EXE blive indlæst, og du kan dernæst installere fra cd-rom...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : simon_klunker

Dato : 03-12-03 21:13

Jeg er ikke sikker, men har du taget højde for at det er en sprit ny blank harddisk...?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 03-12-03 21:17

Jeps, for ved formattering af disken overfører du systemet fra startdisketten...

Kommentar
Fra : simon_klunker

Dato : 03-12-03 21:19

Nåå, jeg troede du mente systemet fra harddisken, for der er jo ikke noget :)

Kommentar
Fra : simon_klunker

Dato : 03-12-03 21:30

Du bliver nok nødt til at prøve at skære det lidt ud i pap til mig, jeg er ikke helt med på hvad det er du vil have mig til at gøre

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 21:54

Du sætter en boot disk i dit diskette drev,kan du hente her>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
formatere dit drev som beskrevet her
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/index.htm
Sætter dit pc til at doote fra dit cd drev,og indstallere.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 21:59

Boote diskette drev første boot device, når du er færdig med at formatere sætter du dit cd drev som første boot device,indstaller

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 22:30

Og så kan man lege lidt>
http://www.nu2.nu/bootcd

Manse9933

Kommentar
Fra : simon_klunker

Dato : 03-12-03 22:41

Jeg tror problemet er, at computeren slet ikke kan finde noget cd drev, uanset hvad jeg gør... og så er det vel lidt svært at installere noget?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 22:51

prøv og gå ind i bios og set om der er noget der hedder default/standart/optimal settings aktiver og genstart,det skulle sætte din bios til frabriks standart,og se under standart COMS set up eller noget i den retning,det er der hvor du kan se dine diske og se om den står til auto
fordi så laver den en ny boot sekvens hver gang du booter op og skulle så finde alle drev hver gang du booter.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 22:53

se,det hedder noget forskælligt fra Bios til Bios

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 23:00

tjek også jumper settings bag på din HD og Disk drev og se og de sider rigtigt,tjek din HD manual eller det plejer at stå oven på HD'en,eller
tag dem hel af,og sæt HD'en i det øverste stik og cd drevet i det miderste stik,men så skal den setting jeg skrev om før,under standart COMS set up stå på auto,så finder den selv master og slave.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 23:03

der er sku lus i det tastatur,eller jeg må skrive lidt langsommere