/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Router/switch til tele2 adsl?
Fra : Ortman
Vist : 587 gange
48 point
Dato : 02-12-03 12:45

Jeg har netop fået adsl med tele2. Jeg har fået tilsendt et speedstream 5100 modem fra tele2. Der er imidlertid kun mulighed for at tilslutte én pc direkte til modemet - jeg har to pc'ere som skal benytte forbindelsen.

Spørgsmålet lyder: hvad skal jeg bruge for at dele forbindelsen (jeg har to ip-addresser til rådighed fra tele2)? Kan jeg nøjes med en switch eller skal jeg have en router? Hvilke mærker er kompatible med mit modem? og hvilke anbefales?

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 02-12-03 13:21

En switch er nok.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 02-12-03 13:25

en switch skulle kunne klare det så længe du dine netværksindstillinger er ok. men hvis du vil være sikker så køb en router.. linksys er meget gode og billige!1

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 02-12-03 13:33

Rigtigt. Linksys er en rigtig god investering.

Kommentar
Fra : fedtmule30

Dato : 02-12-03 13:40

Her Ortman

En switch er nok og så skal du bestille 2 variable IP adresser i stedet en fast IP adresse hvis du ikke har det i forvejen det kører jeg selv med og det virker rigtig godt

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 02-12-03 13:54

Hvad er fordelen ved en router frem for en switch? og er der altid firewall indbygget i en router?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 15:40

I en router er der en firewall. Der medfølger software, til at konfigurere denne med.
Jeg vil anbefale en router.
Som noget andet, vil jeg abefale dig noget internet securiti, hvis du ikke allerede har dette. Eks. Norton Internet Securiti, så du har antivirus, med automatisk opgradering, samt en ekstra firewall som du nemt kan konfigurere.
Koster ca. 500 kr.

MVH
JMS

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 48 point
Dato : 02-12-03 18:24

Switch løsning
------
Med en switch så kan du koble flere pc'ere til dit speedstream 5100 modem.
Med modem og switch, så får de tilkoblede pc'ere en global/public IP adresse. Med andre ord, så bliver dine pc'ere fuldgyldige internet noder.

Som standard hos Tele2, så får man to dynamisk IP adresser til sin forbindelse. Det vil sige, at du kan koble maksimalt to pc'ere til dit modem/switch system, før du skal bestille yderligere IP numre hos Tele2.

Fordelen ved en global IP, det er at du kan køre alle typer programmer og alle forbindelses typer fra hver af dine pc'ere. Her tænker jeg især på programmer og funktioner som har server komponeneter indbygget, som fx. fildeling, netmeeting, remote control og remote assistance, web servere, FTP servere og lignende.

Ulempen ved en global IP, det er at der er FULD adgang til dine pc'ere fra internettet, hvorfor en software firewall er et MUST.

Dynamisk vs. Fast IP
------
Dynamiske IP adresser betyder at IP nummret KAN skifte fra gang til gang når du tænder din PC.
Fast IP betyder at din pc hver gang tildeles det samme IP når den tændes.

Da alle kunders pc'ere hos fx. Tele2 ikke er tændt samtidigt, så kan Tele2 "nøjes" med at have IP numre nok til fx. halvdelen af alle pc'ere (typisk så er maksimalt 10-15% af private pc'ere tændt på samme tid). Da der er et begrænset antal IP numre tilrådighed, og Internet udbyderne samtidigt skal betale en årlig afgift for at benytte en stor mængde IP numre, så giver Dynamiske IP numre den bedste udnyttelse af ressourcer for alle parter.

Hvis man imilderitd gerne vil have sin egen WEB server stående, hvor den kommer mange besøgende, så er det en fordel at have Fast IP nummer.

Der findes i dag systemer, så man også kan have dynamiske IP adresser på sine private web servere. Det kaldes dynamisk DNS. (se fx. www.dynDNS.dk)

------
Så er der muligheden for en router.
------
En router med NAT kan lave lokale IP numre, så dine PC'ere stort set kun kan se ud på internettet, men ingen kan se IND til dine PC'ere.
Alle dagens routere har NAT muligheden indbygget, og tilsluttet som standard når du tager dem ud af boksen.
Dette giver sikkerheds niveau 1 på dine pc'ere.

Derudover så kan der indbygges en decideret firewall i Routeren, man skal se efter om det er en "fuld application state" firewall.
En firewall arbejder som regel på den måde at den blokerer porte. Nogle porte SKAL imidlertid være åbne, for at man kan surfe på nettet, Web er fx. på port 80, sikker web (https://) er på port 443, email kører på port 110 og 25.
Dette giver sikkerhed niveau 2 på dine pc'ere.

Du er altså mere "sikker" for hvert sikkerhedslag.

Antal PC'ere på en router
------
På en router, som tildelder interne/lokale IP numre, der kan du også koble lige så mange pc'ere til som du ønsker dig. (praktisk maksimum er imidlertid som regel 254 pc'ere)
NAT funktion i Routeren bevirker at alle pc'ere får deres eget lokale IP nummer, og alle benytter ET fælles globalt IP nummer. Dette er årsagen til at du kan koble så mange pc'ere til internetet som du måtte ønske dig.

Yderligere sikkerhed på dine pc'ere
------
Niveau 3 og 4 på sikkerheden, det vil være et antivirus program og en software firewall på hver enkelt pc.

Niveau 5 vil være anti spyware program på din pc. Mange af de store antivirus beskytter også mod de værste spyware programmer.

Sikkerheds Niveau 6 vil være anti Hi-Jacking software overvågning. Dette er et ret nyt område, hvorfor der kun er få programmer som kan hjælpe dig her. Den bedste hjælp du idag kan få på dette område, det er ved at besøge www.spywarefri.dk fx. mindst en gang om måneden, for at se hvad den seneste sikkerheds trusel er.

------
kombination af switch og router.
------
Hvis du på et tidspunkt vil have en pc som er fuldt åben til og fra internettet, så kan du vælge at sætte en switch i dit modem, og koble routeren og en pc i switchen.
De pc'ere som du tilslutter på den anden side af din router er meget sikret, men kan ikke alle køre server programmer. Den pc som kobles direkte til modem switchen, er en fuldgydlig global internet node.

DMZ / Virtual Server
------
DMZ eller Virtual Server er en betegnelse for en pc på den sikre side af en router / hardware firewall, hvor man kan styre hvor mange porte som skal være fuldt tilgængelige fra internettet.

Jeg håber at denne lidt lange opsamling af de informationer som der allerede var præsenteret, har svaret flere spørgsmål, end den har skabt.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 03-12-03 09:43

Tak for svaret Per.Frederiksen. Det var virkelig en god og dækkende forklaring på problematikken for én, der som jeg selv ikke helt har overblik de forskellige muligheder.