/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Keramiske kogeplade montering
Fra : stig54
Vist : 8236 gange
50 point
Dato : 29-11-03 20:24

Jeg har en glaskeramisk Blomberg plade med 4 kogezoner til nedfældning i køkkensbord.

Sidst jeg monterede den lagde jeg den i en gummifuge, men kan man mon lægge den ned i silicone.
Hvad er bedst

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 29-11-03 21:05

Hej stig54 !

Jeg har monteret mange plader i mine år som hvidevaretekniker/montør,
og har aldrig hørt om en keramikplade der er "faldet op" af sit hul !

Derfor er mit forslag til dig, at gøre som jeg altid har gjort, nemlig blot ligge pladen i hullet !

Hvorfor mon man skal fastlime pladen med et eller andet produkt ?
Ja, det er jo ud fra teorien om, at hvis uheldet er ude, og man kommer i "overkog" - ja så
ønsker man ikke at det overkogte løber ind under pladen !

Men... - det gør det jo alligevel - og hvis pladen er fuget, kan man ikke rigtigt komme til at gøre ordentligt rent !
Så er det faktisk dejligt at kunne hidkalde sin bedre halvdel ( eller naboen ?) og bede ham/hende om at skubbe
pladen lidt op nede fra, medens man gør ordentligt rent under kanten !

Ja - det var så mit råd til dig ! - lad være med at fuge !

( Hvis hullet er for stort til pladen - sæt et par afstandsstykker i hulkanten, således at pladen ikke "rutcher" )

Håber du syntes om mit råd !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-11-03 23:26

som www.hvidevaredele.dk skriver er det ikke nødvendigt at fuge. Lav hullet mindst muligt, og læg komfuret i. Skulle komfuret gå i stykker, kan du blot afmontere uden at ødelægge pladen. Det giver ingen gener i hverdagen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-11-03 12:31

Jeg tænkte på når f.eks vand koger over ville det så ikke være rart med en fuge eller en måske et glasbånd der tætner.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-11-03 12:36

Vi har en wirlpool, og ja, det er kogt over for mig, men det gør det ikke ret længe, så slukker det hele. godt for sikkerheden.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-11-03 12:36

Vi har en wirlpool, og ja, det er kogt over for mig, men det gør det ikke ret længe, så slukker det hele. godt for sikkerheden.

Accepteret svar
Fra : badass11

Modtaget 50 point
Dato : 30-11-03 16:31

hør nu her brug en silikone der er ikke indholder eddikesyre og brug det læg en pølse på komfuret og ikke på kanten af bordpladen og kom så meget på at det kommer frem når det er tørt er det lige til at skærer af
Hilsen Tømreren

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 30-11-03 17:12

Tak for svaret badass11.

Det føler jeg mig mest tryg ved, så løber der ikke vand ned i skabet under eller ind i det elektriske.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-06-13 21:08

Hej
Faldt lige over denen tråd.
Har et dukfrisk eksempel. Shatsi lægger en pose frosne champignoner på bordet ved kogepladen, fugten der dannes på posen løber ind under kogepladen og trækker ind i kanten af hullet, altså ind i spånpladen/køkken bordpladen. Bordplden er så blevt ca. 1 mm tykkere i en længde af ca. 5 cm under forkanten af kogepladen, så den nu ligger og vipper.
Jeg skal nu have fræst lidt spånplade ud under bulen, puttet noget lim i og presset bordpladen i facon igen. Heldigvis er overfladen ikke knækket. Dereftre skal hele kanten på det udskårne hul forsegles med silicone, så der ikke kan trække evt. fugt ind i træet igen. Til sidst lægger jeg så kogepladen ned i en stribe silicone.
Den gummiliste der følger med kogepladen er ikke en skid vær.