/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Disklæsningsfejl i Win XP
Fra : Kopaka
Vist : 1494 gange
70 point
Dato : 29-11-03 18:43

Da jeg tændte min computer tidligere idag, gad den lige pludselig ikke at starte.
Først kom det der boot et eller andet, og med at man kan trykke Ctrl+S før at komme ind i noget boot setup.
Derefter siger den:

Disklæsningsfejl
Tryk Ctrl+Alt+Delete for at genstarte.

hmm, det er en hdd jeg købte for nogle få måneder siden. En Maxtor fluid 160gb. Jeg har ikke installeret noget for nyligt, bortset fra det nye Tomb Raider spil, og jeg har slukket/tændt igen en gang efter denne installation.

Jeg kan ikke komme så langt at jeg ka komme ind i bios eller vælge fejlsikret tilstand :(
Kan det passe at min nye harddisk er gået i stykker ?
Min far siger det måske er batteriet der er brugt op ?`

Hjælp ønskes HURTIGT !

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 18:53

Hvis batteriet på bundkortet er brugt op vil du stadig kunne komme i bios.
Men prøv lige om kabler og stik er sat helt på plads både inde og ude på comp.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 19:05

Fik du prøvet det

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-11-03 19:49

hvis du ikke kan løse problemet,så kan du prøve at køre en powerMax
test,jeg har rettet en diskfejl på en vens HDD,og den overlevede,men
det tar sin tid det endte med at jeg måtte ovreskrive hele HDD,med
nuller 0,det er den sidste og endegyldige test i powermax vis en af de foregående test's ikke finder HDD'en fejlfri og så skal man køre test 2 igen når det er overstået for at rette en mulig fejl, så kør kun testen som sidste udvej,det kan tage hele natten med en HDD på 160 GB.
Der er en bruger manual nede i bunden af siden,i PDF format.
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
læs læs
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-11-03 19:51

Husk din garanti,vis du ikke har lavet en bevist fejl,så brug din garanti

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-11-03 20:06

vis din HDD ikke består testen fra 1 til 4 og du bliver nød til at køre test 5 og 6 så slettes alle data på HDD'en.test 6 er overskrivning af hele HDD'en
med nuller 0,den HDD jeg kørte test 6 på var på 120 GB og det to 8½ time,
nå film's tid

Kommentar
Fra : Kopaka

Dato : 30-11-03 13:36

Jeg har nu prøvet at sætte min gamle disk som master, og starte op på den.
Da den startede kørte den automatisk en scandisk på den nye (den med problemet), og fandt en masse fejl, som den rettede.
Det virkede udemærket, og jeg kunne også se, og køre filerne fra den nye disk.
Så prøvede jeg at sætte den nye som master igen, og første gang, så startede den normalt og virkede fint.
MEN så da jeg satte den gamle i igen som slave, så gad den ikke at starte igen, jeg prøvede at sætte den gamle fra igen, men det hjalp ingenting.
Nu kører jeg med den gamle som master igen, og når jeg går ind i Denne Computer og prøver at gå ind i den nye hdd, så siger den:

H:\ er ikke tilgængelig
Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses

:(
Er der noget håb ??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-11-03 15:27

power max,det lyder som om din HDD er beskadiget,kør en test,sæt den beskadigede i som master,og undlad og sætte den anden i som slave,prøv