/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Skiftning af bundkort
Fra : ksv
Vist : 577 gange
50 point
Dato : 29-11-03 10:22

Jeg har lige skiftet bundkort i min computer og nu vil computeren ikke starte op. Skal man formattere og installere windows påny efter sådan en operation?? Jeg kører Windows XP Pro!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 11:14

Ikke absolut, men måske.
Din HD er vel master på IDE 0 (1)primary
Din CD-rom er vel slave på IDE 0 (1) primary
Tag alt unødvendigt ud af comp indtil den kører.
"VIL IKKE STARTE OP" - hvor langt når den.
Emesen.

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 29-11-03 11:38

HD er primary master og CD-rom er secondary master eller slave. Det sidder som det sad på det andet bundkort!!! Tastaturet virker bl.a. ikke, så jeg kan ikke komme ind i BIOS - selv efter computeren er slukket er der lys i tastaturet...det har der aldrig været før. Den skriver bl.a. at der er sket en hardwareændring siden sidst computeren var tændt og så har jeg muligheden for at vælge i hvilken tilstand computeren skal starte op, men da tastaturet ikke virker kan jeg ikke vælge noget. Når nedtællingen er færdig genstarter computeren automatisk og det hele starter forfra...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-11-03 11:54

Hej.

Hvis du som du gør, bruger xp, betragter den udskiftningen at være så stor en konfigurationsændring at xp overhovedet ikke vil kendes ved ny.

Der er kun een ting at gøre (desværre) starte helt forfra med farmatering af harddisk og nyinstallation af xp.

Muligvis vil xp ikke umiddelbart kendes ved når du bekræftiger licensen, så du skal måske kontakte microsoft DK for at få genåbnet din licens.

Jeg har selv prøvet det som du beskriver, men skulle alligevel skifte styresystemet ud til pro-versionen, og den kom op med fuldstændig samme fejl.
Det er microsofts form for kopibeskyttelse.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 12:25

Byt lige om på mus og tastatur.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-11-03 12:39

>emesen

Det hjælper ikke. XP går ned og læser bios'en og anser xp for at være installeret på en anden computer.
hvis tastaturet ikke var tilsluttet kommer der en hel specefik meddelelse.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 17:06

Jeg har oplevet, at en anden comp kan starte op på "fremmed" HD. (og det modsatte)
Inden comp overhovedet kan se XP "kører" den på bios og der skal der være mulighed for at gå i bios med tatastur.
Prøv:
skærmkort isat hvis der ikke er indbygget skærmkort
floppy sat til
HD som master på primary IDE controler som kan hedde 0 / 1 / primary
CD-rom slave på primary IDE controler (samme kabel)
Hvis det er en IBM HD eller lignende skal den stilles med jumpere master (slave present)
Alt andet tages ud ved testen
Er det et datakabel (det flade) uden "tap" så skal den farvede ledning vende til venstre når hakket på bundkortet vender mod dig.
Lad høre om du så kan komme i bios.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-11-03 17:38

Har du prøvet med et andet tastatur? enten er det dit nye motherboard der ikke finder tastaturet rigtigt! eller det er dit tastatur! Lyder mest som det første! Prøv evt. med et usb tastatur!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-11-03 17:43

Det er xp der afviser din nye konfiguration.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-11-03 17:46

nej det er ikke ellebye! Bios ligger altså stadigvæk før styresystemet!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-11-03 17:58

Prøv at læse følgende dialog jeg har haft med den computerforretning jeg købte min første xp-home udgave:

Citat
Hvor mange gange kan man i princippet geninstallere windows xp, eksempelvis, hvis man er nødsaget til at reformatere sin HD. Jeg har yderligere fået fortalt, at en hver ændring i sin opsætning, f.eks. isættelse af et nyt kort er en ændring, som kræver ny registrering. Er dette korrekt?

I følge Microsoft kan man sagtens formatere sin harddisk og indlæse XP igen. Den skal så blot aktiveres igen. Er det samme hardware vil den interne kode der generes være den samme. Laver man ændringer i sit system, kan man komme ud for at skulle re-aktiveres XP, og her kan det blive nødvendigt at ringe til Microsoft for at få en reaktiveringskode. Derimod hvis man forsøger at installere XP på en ny maskine, vil det ikke være muligt, da alt hardware er udskiftet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 18:36

Ellebye - ja det er rigtigt, men XP kommer først på banen når comp er klar til at boote fra den tilgængelige bootsektor på floppy/CD-rom/netkort/USB/HD
Da det er bios som vælger hvor der skal bootes fra, skal det også være muligt at ændre dette inden der bootes.
Efter boot kan problemer med ændret hardware vise sig i XP.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-11-03 20:37

emesen det jeg så ikke forstår er den fejlmeddelelse (nu kan vit ikke engang stave) med ændring

Citat
at der er sket en hardwareændring siden sidst computeren var tændt

hvilket umiddelbart lyder som om den har været inde og læst reg.??

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-11-03 20:40

Lige i forlængelse:

den må på een eller anden måde sammenligne den gamle konfiguration med den nye.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 21:49

Nu ved jeg ikke hvilken comp det er, men IBM's bios kommer og fortæller om ændringer inden den booter op, (selv ekstra ram) og man skal acceptere denne ændring.
Det gør den også ved opstart med diskette, men der er et lille problem med dette motherbord, for der er ikke læst nogen bios drivere ind endnu, da den jo er helt ny, men den bør kunne "køre" på fabrikkens standardindstillinger.
Bios drivere læses ind via windows/linux/OS2 og lagres i en EEprom og ligger ikke i styresystemet. Det ses tydeligt ved valg af andet styresystem på samme HD
Ved opdatering af bios vælges biostype, uden skelen til styresystem.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-11-03 23:17

Ja, der er selvfølgelig rigtigt, ellers ville mus og keyboard ikke virke lige fra starten under en installation.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-11-03 23:52

jep og det bringer det så tilbage til, at det enten er bundkortet eller tastaturet der er noget i vejen med. Hvis man f.eks har slået bios keyboard error fra eller den er det default, så får man jo ikke den fantastiske fejlmeddelse med "Keyboard error! Press F1" , og så må man jo prøve med et andet tastatur først før man smider bundkortet tilbage til forhandleren!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-11-03 00:04

Kan der sidde rester af et knækket ben fast i keyboadstikket ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-11-03 17:12

Knækket er da muligt, men opstart uden keybord - så vil den skabe sig (altså med mindre som tedd siger at den er slået fra)
Hvis det er et fancy keyboard så prøv med et ganske almindeligt.
Men
hvor bliver "ksv" af - er han/hun gået?
Emesen.

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 30-11-03 17:48

Her er han på banen igen....det tager jo tid at komme igennem alle jeres indlæg!!! Nå, men for det første så er både mus og tastatur USB - tastaturet er et lidt fancy et, så det kan da godt være at jeg skal forsøge mig med et mere almindeligt tastatur. Det nye bundkort er et AsRock GE Pro-HT microATX. Kan ikke huske hvilket mærke HD er, men det er ihvertfald ikke en IBM!! Det er min kammerats computer og jeg har derfor ikke haft mulighed for at teste jeres foreslag her i weekenden. Derfor ingen tilbagemelding på alle foreslag indtil videre....det kommer!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-11-03 17:52

ok - jeg troede bare du havde opgivet.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-11-03 18:05

ja prøv et ps2 tastatur!

Kommentar
Fra : mugge302

Dato : 09-01-04 08:28

Jeg tror jeg har løsningen... Havde det samme problem med at tastaturet ikke virkede og lyste når den var slukket...

Det er nok "KEY-LOCK tror jeg den hedder, det stik der sidder til bundkortet, som der enten sidder forkert eller skal vendes... Prøv at kigge på det, for det kan IKKE have noget med windows at gøre når det er før den overhovedet skal læse operativsystem ind at problemet ligger. Så derfor syns jeg I skal lade være med at blive ved med at skrive om det windows når problemet allerede ligger når man skal ind i BIOS!!! Bare en opfordring....

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 09-01-04 22:02

Jeg formatterede hele lortet, så nu virker det fint med det nye bundkort.