/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Port med 9 stifter
Fra : kakaduu
Vist : 303 gange
50 point
Dato : 28-11-03 15:21

Jeg skal kode en alarm fra min PC.
Til det trækker jeg et kabel fra en port med 9 stifter på min PC til alarmenheden.
Styresystemet er Windows 98.
Der er 2 stk. port af nævnte type på PC'en.
Kan ikke komme i kontakt med alarmenheden.
Skal der installeres noget før porten fungerer?

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 28-11-03 16:19

Hvilket type kabel bruger du? Et der fulgte med alarmen?

Begge porte skulle fungere (hvis de da ikke er brændt af). Men det stykke SW du bruger kunne tænkes at have en indstilling for hvilken port den skal bruge.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 28-11-03 21:28

Hvilken type alarm ??????
Er det er RS232 der skal bruges ???

mvh

Falcham

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 30-11-03 00:12

Svar til HJP
Kabelet fulgte ikke med alarmen. Findes der forskellige slags kabler?

mvh
kakaduu

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 30-11-03 00:15

Svar til Falcham
Alarmen hedder multiGuard.
Hvad betyder RS232?

mvh
kakaduu

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 30-11-03 17:51

Der findes 2 slags kabler: lige og krydset (også kaldet nullmodem).
Hvor har du fået kablet fra? Hvis du har taget det fra et gammeldags modem, så er det ikke sikkert at det virker.

RS232 er den standard man anvender på en PC's serielle port, også kaldet COM port.

Accepteret svar
Fra : hjp1974

Modtaget 50 point
Dato : 30-11-03 17:55

Fulgte der en manual med, hvor stikket er beskrevet? Kan du sige hvilke ben der hedder hvad?

ben 5 hedder sikkert GND og 2/3 hedder RXD og TXD. Det er disse 2 som bliver krydset i nogle kabler.

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 30-11-03 18:32

Kabelet kommer fra en rodekasse.
Kan du sige om jeg skal bruge lige eller krydset kabel.
Der er ikke nogen manual der beskriver stikket.

mvh/Kakaduu

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 01-12-03 21:22

Det er højst tænkeligt at der skal en special software for at programere alarmen, har du denne ???

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 02-12-03 22:47

Det kan man ikke lige gætte på. Jeg kan ikke downloade manualen fra deres hjemmeside, men distributører kan. Jeg foreslår at du kontakter din leverandør.
Alternativt kunne du købe 2 kabler (lige og krydset) og se hvilket der virker.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 03-12-03 10:09

Tak for hjælpen bægge to!
Jeg har kontaktet leverandøren. Vi har prøvet sammen, uden at få kontakt med alarmen. De foreslår at jeg sender alarmen ind til dem for at blive efterset.
mvh/Kakaduu

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 03-12-03 20:09

Nu skal jeg ikke gøre dig nervøs, men man kan rent faktisk ødelægge en COM port ved at bruge et forkert kabel. Hvis begge ender "snakker" på samme ledning, så skal der være indbygget beskyttelse, ellers brænder en af senderne af.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 04-12-03 10:21

Tak for de nye oplysninger. Det er godt at vide, at det er noget man skal passe på.
mvh/Kakaduu

Godkendelse af svar
Fra : kakaduu

Dato : 14-11-05 23:28

Tak for svaret hjp1974.
Dit svar løste ikke problemet, men jeg blev "klogere" af at læse det.
mvh kakaduu