/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ISDN / Spørgsmål
10  dk 160
Isdn, adsl og alm. modem
Fra : majbritt05
Vist : 1586 gange
200 point
Dato : 25-11-03 19:32

Hej.

Jeg skal snart flytte og bliver desværre nødt til at sige farvel til mit internet over kabeltv, da der ikke er kabeltv i den by jeg flytter til.

Og da jeg ikke har ret meget forstand på det med isdn, adsl og alm. modem, vil jeg spørge om, hvad forskellen er?

Optager de alle ens telefonlinie? Eller kan man både bruge tlf og være online samme tid?

Og har I et godt og billigt abb. at anbefale mig?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-11-03 19:43

jeg vil helt klart vælge adsl ( kommer selvfølig an på hvor meget man bruger netter ) kan kun anbefale tdc bredbånd ( har ikke haft nogen problemmer med tdc bredbånd selv ) kan bruge tlf
hvis du ikke bruger nettet meget og kun til små ting kan modem bruges ( kan ikke tale i tlf samtidig så frem der kun er en linie)

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-11-03 19:43

Modem optager din telefonlinie, og er håbløs langsom.
ISDN, på denne har du en ekstra linie, som du kan tale telefon i, mens du er på internettet. Er rimelig, men er langsom i forhold til din kabelforbindelse.
ADSL, kan købes i forskellige hastigheder, og til forskellig prid.
Undersøg selv markedet, jeg vil ikke reklamere for nogen bestemt.
Håber dette kan hjælpe dig lidt..

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-11-03 19:45

Sorry
PRID=pris
stavepladen er slidt

JMS

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-03 20:11

ADSL bruger godt nok telefon ledningen, men da den kører på en anden frekvens, kan du bruge din telefon samtidig.
Du bliver nok ikke tilfreds med alm. modem, og ISDN , når du en gang har været på kabel. Derfor bliver du nok nødt til at ofre ADSL (XDSL er næsten det samme) til 300-350kr/mdr. for den mindste løsning, som også er god nok.
Se priser www.telepriser.dk Men det er ikke nogen hemmelighed at teledanmark kommer hurtigt ud til deres egne kunder, og forsinket når de skal lave fejl for andre teleselskaber, da de har fejlretning for de andre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-03 20:38

Jeg har ikke nogen problemer med TDC ADSL med billigste udgave 256/128, dog bruges det ikke til at hente film osv.
Skal der flere comp tilkobles syntes jeg stadig det er en god løsning.
En eller flere telefoner kan også bruges samtidig.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 200 point
Dato : 26-11-03 01:03

For lige at blande mig, og samle lidt sammen på de informationer som er blevet præsenteret.

Almindelig telefon linie:
Så som du kan læse, så er et almindeligt modem langsomt, og telefonen er optaget mens du er på internettet.
Til en almindelig telefon linie skal man bruge et "56k modem" for at kunne bruge telefonlinien til internettet.
Der skal betales minut takst når man er på nettet.
Det ER dog muligt at købe fx. 2 timers dagligt brug til en fornuftig pris fast pris pr. mdr. Flere tal sidst i dette indlæg.

ISDN telefon og data overførsel:
ISDN er også en telefon løsning, men det er en digital telefon/data løsning. Dvs. det er digitale informationer som sendes helt ude fra dig og videre i systemt.
På en ISDN linie kan man føre to samtidige samtaler. Så hvis computeren er koblet til internettet via den ene digitale telefon linie, så kan man stadig tale i telefon i den anden linie.

Man KAN få særlige ISDN telefoner som kan lidt mere end almindelige telefoner, men man kan også stadig koble almindelige telefoner til sine ISDN linier.
Når jeg siger at en ISDN talefon kan lidt mere end almindelige telefoner, så er det lidt i stil med at mobiltelefoner kan lidt mere end almindelige telefoner. I en mobil telefon kan man gemme telefon numre, man kan se hvem der ringer, der kan være et indbygget ur, og meget mere. Men man kan OGSÅ benytte den til at tale i. ISDn telefoner er dog ikke lige så avancerede som mobil telefoner, man kan fx. ikke sende SMS eller spille spil på dem.
Men som sagt, så kan man også koble almindelige telefoner til en ISDN linie via den ISDN boks som telefonselskabet leverer for at man kan benytte sin ISDN linie.

På en ISDN linie skal man bruge en ISDN adapter (er et særligt ISDN modem) for at computeren kan drage fordel af de lidt større hastigheder man kan opnå for computer data overførsler på en ISDN linie.

En ISDN linie koster ca. 50% mere end en almindelig telefon linie i abonnement. Til gengæld, så får man, som nævnt, mulighed for føre to samtidige telefon samtaler.
Eller surfe på nettet via den ene linie, mens man taler i telefon på den anden linie.

Min kone taler en del i telefon, så jeg er glad for at have to telefon linier, for så kan jeg stadig modtage opkald, selv om hun er ved at udveksle detaljer om alle dagens oplevelser med sin bedste veninde. Ja, jeg får dem også at høre, men i en lidt forkortet udgave. Det har mine ører nogle gange bedst af. Som min kone siger: "Det ER jo ikke alle detaljer ens mand lige kan forstå." Nå, tilbage til Internet muligheder.

På en ISDn forbindelse skal der også betales minuttakst mens man er på nettet. Igen så er det muligt at købe et månedligt abonnement med fx. op til 2 timers daglig opkobling til en fast pris hver måned.

ADSL forbindelse:
Den bedste internet forbindelse kan opnås med en ADSL forbindelse. Det er en speciel data forbindelse, som kan opnå meget højere data hastigheder en de to andre løsningsmodeller.
Man kobler sig til ADSL linier via USB porten eller via et netkort i computeren. I dag er det mest almindeligt at man får en ADSL router, som har et netværksstik der kan forbindes til computeren via netkort i computeren.
En ADSL forbindelse koster et dfast abonnement hver måned og man har netværksforbindelse 24 timer i døgnet et ADSL abonnement.

Man kan ikke tale i telefon via en ADSL line. Man skal både en ADSL linie OG en telefon linie.
Fysisk KAN både ADSL og telefon komme ud af det samme telefon stik i væggen, men det er to forskellige abonnementer, og der skal som regel tilkobles en extra boks, så man stikker ADSL og telefon ind i deleboksen (også kaldet et skillefilter). Hvordan det præcist laves er lidt afhængigt af ADSL udbyder.

Lidt tal:
Et almindelig telefon abonnement kander du nok allerede prisen på man kan opnå hastigheder fra 28kbit/s til 56kbit/s hastigheder. Typisk så er top hastigheden omkring 48kbit/s på en almindelig telefon forbindelse.

ISDN abonnement koster ca. 50% mere end et almindeligt telefon abonnement. Hastigheden er til gengæld altid 64kbit/s på en linie.
På ISDN er der en særlig mulighed for at bruge begge linier til dataoverførsel samtidigt (det kaldes bundling), det koster dobbelt minuttakst, og hastigheden er 128kbit/s. (Det er stadig muligt at modtage telefon opkald, og foretage telefon opkald, men når det sker så vil datahastigheden automatisk falde til 64kbit/s igen).

Minuttakster for almindelige telefon samtaler og ISDN samtaler er det samme.

På en ADSL forbindelse er det muligt at få hastigheder fra 256kbit/s til 2.048kbit/s (2Mbit/s). Der er priskrig på ADSL forbindelser for tiden, så priserne svingen en del (for det meste nedad), så det kan være svært at sige noget præcist om prisen.
Men det koster fra 300-350 kr./mdr for en 256kbit/s linie og op til ca. 1500 kr./mdr for en 2Mbit/s linie. Men se på de mange tilbud for at få en god pris.
På ADSl taler man om fx. 256/128 eller 512/128 linier. Det første tal angiver din download hastighed, det andet tal angiver din upload hastighed. Som regel så downloader man jo meget mere end man uploader, derfor de to forskellige tal. Upload det er jo for det meste web adresser (de er jo meget korte), hvor download det er hele web siden.
De fleste almindelige brugere kan sagtens nøjes med en 256/128 linie. Det er kun hvis man downloader en masse, at man faktisk har brug for mere. Eller hvis man bruger video konferencer, eller bare VIL have hurtige svar tider når man surfer, at man kan have fordel af 512/256 linie eller højere.

Hvilket selskab skal man vælge?
Det er meget et spørgsmål om temperament. Statistisk set så måles fejlmeldinger i antal fejl pr. 100.000 brugere. Tallene svinger mellem 14 og 30 alvorlige fejl pr. 100.000 brugere. Så mængden af alvorlige fejl er der ikke den store forskel på mellem de forskellige selskaber.
Hvor lang tid det kan tage at komme i kontakt med kundeservice, og kvaliteten af den service man får, det er der ikke umiddelbart tal på, men der er ingen tvivl om, at netop på området for kundeservice er der meget stor forskel mellem de forskellige selskaber. Og i denne sammenhæng, der får man hvad man betaler for. De billige selskaber SKAL jo spare et eller andet sted, og kundeservice er det dyreste led i systemet, og derfor det sted hvor man "kan" spare flest penge.

Jeg bruger fx. aldrig telefon service hos min udbyder Tiscali, jeg bruger altid email kundeservice, hvorfor jeg er lidt ligeglad med om at Tiscali måske sparer på antallet af personer der svarer på telefon opkald. Jeg ved også at det alligevel tager ca. to dage at få et teknisk kvalificeret svar fra deres support team, fordi det er den tid det altid tager for at få "viderestillet" mine lidt mere tekniske spørgsmål til en dygtig tekniker, som kan kan give et kvalificeret svar "første gang".

Min mor, hun kunne fx. aldrig handel andre steder end TDC, fordi hun har brug for at tale med en tålmodig service medarbejder hver gang hun bruger to timer på at "brokke sig".

Med andre ord: Selve dataforbindelsen er af den samme kvalitet hos alle udbydere, kvaliteten af kundeservice er det der virkelig svinger mellem de forskellige selskaber.
Min erfaring med ADSL det er, at når det først er installeret, så virker det bare.

mvh. Per

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 18:42

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlig end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene.
Med venlig hilsen
JMS

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 01-02-04 11:17

Tak for svaret Per.Frederiksen. undskyld at jeg godkender så sent, men jeg er først kommet på nettet igen nu - og har ikke haft adgang til internettet i en forfærdelig lang periode.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 02-02-04 00:42

Hej majbritt05,

uha, uha, det lyder som en rigtig gyser. Godt at du er tilbage igen.

mvh. Per