/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kan s/h negativer genfremkaldes?
Fra : LisserB
Vist : 447 gange
20 point
Dato : 25-11-03 00:37

Hej allesammen,
Jeg er netop begyndt at fremkalde mine egne s/h film, men har været så uheldig at en ret vigtig film ikke blev fremkaldt ordentligt. Jeg fik at vide, at jeg måske havde mulighed for at "genfremkalde" den. Er der nogen der ved om det er muligt, også bare rent teoretisk?
Jeg vil meget gerne kunne bruge filmen som lige nu er alt for mørk til at kunne få et ordentligt billede ud af den.

Kommentar
Fra : LarsBe

Dato : 25-11-03 01:25

Nej, desværre ikke. Det er en kemisk proses, der afsluttes og "lukkes". Din løsning kan være længere belysning når du skal fremkalde billedet.
Mvh Lars

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 25-11-03 02:07

Jo, det er sådan set rigtigt hvad LarsBe siger, men der findes nogle teknikker fra s/h's barndom hvor man både kan forstærke og afsvække sværtningen. Du skal jo have den afsvækket og så vidt jeg husker bruger man nogle kemikalier i retning af fikser der jo fjerner den ikke-sværtede del af sølvet. I princippet kunne du sikekrt opnå noget evd at fiksere filmen igen bar meget længere, men der er sikekrt specielle formuleringer af kemikalierne.
Det er bare teoretiske betragninger, jeg har ikek lige tid til at surfe rundt, men det kan du jo også selv og man kan sikekr tlære en del på vejen - der findes manbge spændende teknikker fra den tid der kan give nogle inponerende og smukke kvaliteter til billederne. Hvis du kigger på en del billeder der er et halvt århundrede gamle vil nogle af dem ahve en meget smukt formet gråskala og det var også noget man arbejdede meget med.
Vh Søren

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-11-03 05:37

Prøv med en scanner. Rediger billedet i computeren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-03 09:06

Enig med Teil, hvis du har adgang til en scanner til film med passende opløsning. Ellers vil jeg foreslå brugen af "Farmers afsvækker", som du kan finde i gamle fotobøger. Her kan anbefales "Jeg Fotograferer" fra Politikens Forlag. En gammel sag fra tresserne. Måske har dit bibliotek (eller din antkvar!) den i arkiverne. Ellers kom igen med en mailadresse. Jeg tror, jeg har den liggende i kælderen. Den ligger forresten også her:http://www.geocities.com/kambydk/diverseoversigt.html
Held og lykke med foretagendet