/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
rapsolie
Fra : reiffenstein
Vist : 1830 gange
100 point
Dato : 24-11-03 17:55

Er der nogen her med erfaring i fyring med rapsolie. Der findes en brænder af tysk fabrikat Kroll.

Jeg overvejer at anskaffe en sådan, men det ville være rart at høre andres erfaring inden jeg investerer

i en sådan på forhånd tak,

Reiffenstein

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-03 18:58

Ingen erfaring, men den skal nok virke.
De fleste der invisterer i den slags, undersøger markedet for priser på fyringsmediet, og de fleste køber pillefyr, men det kan kun betale sig hvis man har et temmeligt stort forbrug (2 typehuses forbrug eller derover)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 24-11-03 19:39

rigtig nok Hansen men pillefyr er ikke sagen for mig af praktske grunde . lille fyrrum osv.
Der er imidlertid mange penge at spare med rapsolie.
investering i ny brænder er ca 15000 kr. Den kan i øvrigt også brænde alm. fyringsolie.
Forøvrigt. hvorfor kan mit gamle oliefyr ikke brænde rapsolie.
v.h. reiffenstein

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-11-03 19:49

Rapsolie har ikke samme flammepunkt som fyringsolie.
Det er én grund til at du ikke kan bruge samme brænder.
Er rapsolie fritaget for co2 afgift? Er det i det hele taget
billigere at fyre med rapsolie i danmark.
Prisen pr. KWh (incl. moms) for el er 1,41 Kr
olie 0,59 Kr
træpiller 0,32 Kr
rapsolie ??? Kr.
nogen kender måske KW prisen på rapsolie

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-03 20:18

Et "olie/raps fyr", kan kan måske bruge den samme dyse, men så vil jeg tro at den skal have en elforvarmer til at opvarme rapsolien for at den kan blive tynd nok (dog uden at krakelere), så skal man jo tænke på elforbruget. Ellers har den nok 2 dyser, og kan vel ikke være lige så økonomisk, som feks. et rent oliefyr.
Men Tyskerne plejer jo at lave alle mulige målinger, og dem kan man vel få tilsendt.
Jeg kan ikke tro at rapsolie er lige så rent (måske skal man udskifte filtre ofte), og har vel ikke så stor en brændværdi (større tanke), og jeg vil tro at for at få det til en fornuftig pris, skal man tage en hel tankbilfuld (ha ha men næsten), der er jo nok ikke nogen lige i nærheden der kan leverer, og transporten kan blive dyr.
Hvis det var en rigtig god ide, skulle man tro at flere brugte rapsolie.
Men dem der ved mest om emnet, er jo nok teknologisk institut.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-11-03 20:23
Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 24-11-03 22:23

http://www.rapsoliefyr.dk/

Hvis de herrer vil vide noget om denne alternative fyringsmetode så klik på ovenstående.

Det var jo ikke teknik eller økonomi mit oprindelpge spørgsmål gik på, men kommentarer fra nuværende brugere,

men tak for indlægene alligevel det er altid spændende med nye vinkler på sagerne,
v.h. reiffenstein

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-11-03 05:24

Der er åbenbart ikke nogle brugere af rapsoliefyr i dette forum.

Kommentar
Fra : jens_poulsen

Dato : 15-12-03 14:49

Olivenolie, min ven, har gang på gang vist sig at være mere pålideligt som brændsel og allround smøringsprodukt- deraf det gamle ordsprog: "Du skal bruge olivenolie, min ven" som min kone Else, og jeg begge kan skrive under på er det bedste smøringsmiddel. Pga. oliernes store lighed i struktur kan jeg ikke forestille mig andet end at rapsolie også skulle virke..
"Olivenolie og raps, min ven..."

Mvh Jens Poulsen, Silkeborg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-02-04 09:26

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jens_poulsen

Dato : 05-02-04 22:23

i'gås?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-04 23:47

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-04 07:18

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : reiffenstein

Dato : 30-05-04 19:47

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : nejrup