/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Er 10 genstande om dagen for meget ?
Fra : flemse123
Vist : 3490 gange
100 point
Dato : 28-02-02 15:35

Hej allesammen !
Jeg håber på indlæg til ovenstående spørgsmål, der er affødt af en diskussion mellem min kone og jeg.
Jeg synes hun drikker for meget. Hun synes jeg kontrollerer hende osv, osv.
Baggrunden er den, at hvis der er alkohol i huset jamen så skal det bare udryddes. Specielt rødvin. For halvanden uge siden var vi i Tyskland og købte 30 flasker rødvin, nu er der 11 flasker tilbage. Det er der jeg er kontrollerende, selv om man jo ikke skal være den store lageroptæller til at finde ud af, hvad der er tilbage på vinreolen - ud af 30 flasker. Jeg er godt klar over, at der er mange der drikker 10 eller flere genstande, men prisen skal jo betales på et eller andet tidspunkt, når man driver veksler på sine indvolde.
Jeg har det i frisk erindring med en lillebror, der ikke kunne indfri sine veksler og døde ret ung for nylig.
Det er sådan, at hun lige skal have en flaske vin, når hun kommer hjem fra arbejde - hun har aftenarbejde. Den sidder hun og deler med sig selv . Når der er fri kan der nemt ryge en ekstra flaske mere ned. Man skal jo fejre det er week-end/fridag.
Desuden ændrer hun psyke, når det bliver for meget. Jeg tør derfor ikke være beruset sammen med hende - så går det rent galt. Så kommer alle mulige gemte, men ikke glemte ting op til overfladen.
Jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det - Det går jo godt nok i det daglige, men der har været mange "dumme" episoder, hvor sprutten har efteladt sig nogle spor i forholdet.
Man kan selvfølgelig sige, at det er hendes personlige valg - og jeg kan bare se på og være ligeglad.
Det er jo heller ikke tilfredsstillende.
Hvad synes I ?
P.s. Jeg er på ingen måder afholdsfanatiker. Jeg kan også tage en øl ind imellem.

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 28-02-02 16:19

Kære flemse,

NEJ! Du skal bestemt ikke være ligeglad, for den er jo rivende gal med din kone. Og du virker hverken fanatisk eller kontrollerende. Når jeg læser dit indslag er min umiddelbare reaktion, at her er en kærlig og bekymret mand, som har registreret, at hans kone har fået et øget behov for at drikke. Sundhedsstyrelsens anbefaling går jo på max. 14 genstande om ugen for en kvinde, så når din kone "tyller" som hun gør må det kaldes misbrug.

Kan det tænkes, at din kone er usikker på sit job, har problemer med familien/veninder, synes hendes liv er indholdsløst, er depressiv .....? Jeg har set en kollega have et alkoholproblem af ovennævnte årsager. Desuden følte hun, at hendes selvværd og selvtillid kunne ligge under gulvbrædderne og så hjalp det når hun fik et "lille" glas rødvin (som ofte var en flaske). For nogle år siden var en af mine veninder også begyndt at tage rigeligt fra flasken. Hendes problem var deres samlivsproblemer. Hun og manden havde svært ved at drøfte almindelige ægteskabelige problemer, fordi de simpelthen talte forbi hinanden. Når hun så drak, kunne hun bedre slynge "sandheder" i hovedet på manden. Det var svært at være sammen med dem i de situationer, for bedst som vi havde det hyggeligt, kammede det over for hende og så fremturede hun med alverdens beskyldninger. Og så kunne man krybe i et musehul, for det var emner, som de 2 burde tale om i enrum eller i parterapi.

At nå frem til at erkende et misbrug er nok utrolig svært for misbrugeren og det kan være en lang og smertefuld proces - også for de nærmeste. Kan du evt. hente støtte hos familien og/eller jeres læge? Det er vist for svær en sag at stå med alene. Du har også mulighed for at ringe til anonyme-alkoholikere (se linket nedenfor) for de må have en masse at fortælle dig.

Jeg kommer til at tænke på en helt anden støttemulighed, nemlig din kones arbejdsplads. Mange virksomheder har fået efterhånden fået den holdning til misbrugere, at de skal hjælpes ud af misbruget! (Det er en medarbejderpolitik som er på vej frem mange steder og det vil fremgå af virksomhedens politik, som måske kan hentes på deres hjemmeside).

Jeg synes, at det er flot af dig, at du vil tage hul på sagen og jeg krydser fingre for dig. Jeg har fundet nogle gode links, som du måske kan få udbytte af at læse.

http://www.majorgaarden.dk/
http://www.goda.dk/
http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/alkoholmisbrug.htm
http://www.anonyme-alkoholikere.dk/

Venlige tanker til dig

kjeldgaard

Kommentar
Fra : Hedemann

Dato : 28-02-02 16:44

Din kone har intet problem. Hun er ikke alkoholiker i sin egen verden. Du har et problem.
Det er, at få over bevist hende om at hun er Alkoholiker, for før hun selv erkender det kan ingen hjælpe hende. En flaske rødvin til deling om dagen er meget hyggeligt, og næsten også sundt for helbredet på flere måder, er der kommet beviser på i den sidste tid. F.eks. hemmer det udviklingen af demens.
Det er et hård og svært job du har foran dig. Den type mennesker er faktisk heller sjove at være til fest med og i det heletaget have på besøg. Jeg har en svigerinde af typen. Hvis der ikke kommer noget på bordet bliver hun ubehagelig og derfor bliver de sjældnere og sjældnere bud med til noget her.
Held og Lykke for det har du brug for.
Mvh.
HN

Kommentar
Fra : flemse123

Dato : 28-02-02 20:19

Hej allesammen !

Foreløbig tak til Jer allle for gode råd samt svar og links, som jeg har læst med interesse.

Jeg vil tillade mig ikke at godkende eller afvise svarene her og nu.
Det er jo også svært at sætte facitliste på livets store spørgsmål - og svar.
Dette vil jo medføre, at spørgsmålet bliver lukket, hvis jeg ellers har forstået systemet ret.

Jg skylder måske at sige, at vi kun har kendt hinanden et par år kun, så der er selvfølgelig stadig kanter, der skal slibes af. Da vi er i 40-erne skulle vi gerne have gjort vores erfaringer.

Men de kanter, der slibes her kan ikke klares med en neglefil - snarere en meget kraftig grovfil.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 28-02-02 22:48

Hej

Du skriver i har kendt hinanden i et par År. Dette giver mig anledning til at spørge dig,---Er din Kones misbrug startet indenfor denne periode ???? Havde hun denne trang den første tid i kendte hinanden ???
1 FL Rødvin om dagen lyder faretruende tæt på at blive til 2 FL .når afhængighedens dråbe flyder over,- ja så er der ikke langt til,- at skifte Rødvinen ud med stærkere varer for at opnå den ønskede "rustilstand" som kroppen for hver dag hungrer mere og mere efter.
At du kontrollerer din Kone,- det er jo nok noget du gør mere end du måske selv aner,---tænker her på den triste hændelse med din Bror.
Jeg kunne godt tænke mig at du lige melder tilbage omkring ovenstående Spørgsmål.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : flemse123

Dato : 01-03-02 06:47

Hej PARKENSS

>"Du skriver i har kendt hinanden i et par År. Dette giver mig anledning til at spørge >dig,---Er din Kones misbrug startet indenfor denne periode ???? Havde hun denne >trang den første tid i kendte hinanden ???"

Ja- det må jeg nok erkende. Og også inden da, når man hører hendes børn og øvrige kommentarer. Men dengang var det jo nyt altsammen, så det tænkte jeg ikke så meget over. Det skulle jo blive hverdag igen.
Det bunder vel i mange ting: En hård barndom, genetiske anlæg osv osv.
Hun mener, jeg griber dybt ind i hende handlefrihed og væremåde. ( "Der er ingen, der skal bestemme over mig " og i den dur )
Jeg har prøvet med en hvisken og med en råben for til sidst at ende med en skrigen på opmærksomhed omkring problemet.
Det er endt i en skyttegravskrig eller væbnet neutralitet.

>At du kontrollerer din Kone,- det er jo nok noget du gør mere end du måske selv >aner,---tænker her på den triste hændelse med din Bror.

Ja, det er der nok ingen tvivl om. Men det er i en god mening - på grund af min bekymring for hendes helbred. Der er ikke noget endnu, men det kan jo pludselig komme.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 01-03-02 08:47

Hej igen

Jeg er helt med på hvorfor du kontrollerer din Kone, det er klart man ikke ønsker at èn man holder af bliver syg. Det er jo også en meget kendt "adfærd" hos Coalkoholiker (som den pårørende til en misbruger kaldes)

Nej,- I forelskelsens face er det jo svært at se gennem den Lyserøde sky,-! En tanke der falder mig ind når din Kones misbrug har stået på et X antal år er, : Mon det "kun" er 1 Fl Rødvin om dagen !!!!! Det er selvfølgelig nok svært for dig at svare på,-men umiddelbart så skal der som jeg skrev tidligere mere og mere Alkohol til for at "systemet fungerer.

Har I prøvet at være sammen I længere tid feks. et døgn,- hvor du ved din Kone ikke har haft mulighed for at drikke,-?
Her tænker jeg på hvor afhængig hun er,--bliver hun urolig,-sveder,-ryster på hænderne eller andre former -for dig- synlige tegn på ubehag ??

Grunden til,-hvorfor nogen bliver afhængige af at drikke er der jo forsket meget i. Det har vist sig at Alkoholikere mangler et vigtigt signalstof i hjernen. Hos alm. mennesker går alkoholen i blodet for derefter at forsvinde ud via de forskellige kanaler i vores krop. Når en Alkoholiker drikker, passerer Alkoholen Hjernen, hvor den frigiver et stof der minder om Morfin. Det er faktisk det der skaber afhængigheden.

Men det kunne være interessant at vide om du har oplevet Abstinenssymptomer hos din Kone ??

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 01-03-02 18:47

Hej med dig
Jo jeg mener der er et problem, måske mest med at få din kone til at erkende at der er et problem.

En af de vigtigste ting i et misbrugsforhold er at familien (dig) sætter grænser for hvor meget du vil finde i.
Det vil sige at du skal sætte grænser for hvor meget du mener du vil være med til i misbruges navn. Og det skal du melde klart ud til din kone.
Hvis ikke du gør det kan du betragte dig selv som medskyldig i misbruget.
Men du må ikke glemme at de beslutninger din kone tager i forbindelse med hendes misbrug er hendes ikke dine, det vil sige at du skal bakke op omkring hende, støtte hende når det svært, men du skal samtidig stå fast på hvor langt du vil gå og ikke gå. Det vil igen sige at du skal sige fra. Jeg ved det er svært, og at det kræver lang tid inden man er helt afklaret med den meget tunge situation du står i. Hvis du/I kan skal der nok noget professionel hjælp på.
Jeg ønsker jer alt held med jeres liv fremover
Hilsen fra Freja.

Kommentar
Fra : flemse123

Dato : 02-03-02 07:43

Hej igen !
>Men det kunne være interessant at vide om du har oplevet Abstinenssymptomer hos din Kone ??
Nej, ikke synlige måske rastløshed og irritabilitet.
Til Freja:
Tak for yderligere uddybning.
Jeg vil tage det op i dag mht mine grænser for hvor meget der er rimeligt.
I går aftes røg der 3 flasker ned. Da jeg begyndte at kigge skævt til nummer to fik jeg den besked : "Du siger ikke noget !"
Det er de kræfter jeg er op i mod.
mvh
flemse

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 02-03-02 10:17

Hej Flemse

Jeg kan kun ønske dig held og med dit forehavende i dag. En ting skal du huske lige gyldigt hvad:

DU HJÆLPER IKKE DIN KONE ELLER DIG SELV VED AT LUKKE ØJNENE FOR HVAD DER SKER.

Knus og tanker fra
Freja.

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-02 13:48

Hej

kan ikke udtrykke hvor ondt det gør mig, for Dig og din Kone samt Familie.
Jeg er selv Tørlagt Alkoholiker,- har været Ædru i 8 År. Hvis du ønsker at få flere råd eller bare snakke, så kontakt mig på min Email: parkens@besked.tdcadsl.dk

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : flemse123

Dato : 05-03-02 20:18

Tak for svaret PARKENSS.
Jeg vil tillade mig at kontakte dig via e-mail på et snarligt tidspunkt.
mvh
FF