/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Hvordan laver jeg tegnet id est (det vil~
Fra : U_J
Vist : 722 gange
150 point
Dato : 22-11-03 12:24

Er der nogen der ved, hvordan man laver tegnet id est (det vil sige) på en mac. Det ligner et spejlvendt c med kolon efter.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 22-11-03 13:42

Nu har jeg ledt og ledt -også i specieltegns-fontene- uden resultat. Er du sikker på, at det overhovedet findes i mac-skrifter?
vl h lyngballe

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 22-11-03 13:45

Hej lyngballe

Nej, jeg ved ikke om det findes til Mac, men jeg skal bruge det på mac'en, det er derfor jeg stiller spørgsmålet.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 16:37

Jeg kommer lige tilbage igen! Er ved at undersøge det! OK?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-03 16:38

i.e. id est = det er (that is)
Det tegn du omtaler synes umuligt at finde.
Ved du evt. hvilket sprog/land/hvem som bruger det.
Emesen.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 22-11-03 16:46

Hej Emesen

Jeg tror det er et græsk tegn, der vist også bruges i forbindelse med matematik.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 16:55

U_J

Det findes ikke som officiel skrifttegn ! DESVÆRRE ;_(

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 22-11-03 17:04

Hej 25

Det var da ærgerligt, men hvad gør man så, når det skal bruges i en bog?
Jeg ved det fandtes i de gamle satssystemer.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 17:19

Da der ikke er nogen der bruger det tror jeg det er taget ud.

Hvad skal du bruge det til?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 17:21

Er ved at undersøge om der er en mulighed! Men du må godt beskrive hvad du skal brug det til.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 22-11-03 17:24

Hej 25

Jeg skal bruge det i en bog, der skal trykkes, det skal stå i en ordliste.
Men hvis det ikke kan lade sig gøre at finde det som et symbol, må jeg prøve om jeg finde det i en bog, for derefter at scanne det ind som et billede.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-11-03 18:47

Det lyder besværligt.
Kan du ikke bare bruge forkortelsen: dvs. ?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-11-03 19:32

Det er desværre den eneste mulighed du har!

;-(

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-03 20:53

>U_J

Du kan eventuel prøve at downloade nogen græske fonte og om ikke tegnet/bogstavet/ordet, hvis det er græsk, skulle være derimellem.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-11-03 15:40

Officiel forkortelse > i.e. = id est = det er (that is)
Det er muligt at der findet et græsk tegn men "est" er vel Latin.
Og jeg kan heller ikke finde det.
Emesen.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 23-11-03 15:43

Hej Emesen

Du har ret i at "est" er latin, så måske det er den vej man skal søge.
Men det er åbenbart ikke helt ligetil at finde ud af.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 150 point
Dato : 23-11-03 15:58

Der er noget som hedder MathType som du kan låne i 30 dage.
Om tegnet er med der ved jeg ikke.
http://www.dessci.com/en/products/mathtype/win/
Emesen.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 23-11-03 15:59

Hej Emesen

Tak for oplysningen, det vil jeg prøve.

Godkendelse af svar
Fra : U_J

Dato : 17-04-04 10:58

Tak for svaret emesen.

Tegnet var ikke på mathtype, desværre. Bogen er nu trykt, men uden tegnet id est.
Jeg er stadig nysgerrig efter at finde det, men det kan jo være jeg falder over det ved en tilfældighed.

Hilsen U_J