/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Webspeed deling for 4 pcere ?
Fra : rasasasafat
Vist : 362 gange
20 point
Dato : 20-11-03 12:22

Jeg får snart webspeed med det tilhørende Motorola SurfBoard Cable Modem.
Jeg skal dog gerne ende med at have 4 pcere til at dele internet forbindelsen, og samtidig vil jeg gerne have dem i LAN sammen, (som jeg i dag har det med et 3com ISDN router/switch). Mine spørgsmål er:

- Er det ikke bedst at købe en router ? .. Skal denne så tilsluttes cable modemet via uplink forbindelsen på routeren eller bare en tilfældig port på routeren ?
- Det kan vel ikke være nødvendigt at købe ekstra dynamiske ip-adresser hos TDC ? Hvis routeren er sat op rigtigt fordeler den vel internt trafikken ?

- Er der særlige forhold i samspillet mellem webspeed cable modem og router jeg skal være opmærksom på ?

- Kan jeg undgå at skulle registrere pc'en hos webspeed hver gang jeg logger på ?

- Er der nogen der vil anbefale en router der vies at virke sammen med nævnte cable modem ?

Mvh
Michael

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 20-11-03 12:34

Jo køb en router som tilsluttes modemet via uplink forbindelsen på routeren. De 4 udgange på routeren tilsluttes hver deres comp. Altså skal du have fat i 4 kabler, den mellem router og modem, følger med en eller begge. Ja routeren fordeler selv trafikken.
Routeren sættes op til webspeed, en gang for alle, og er så hele tiden logget på. På den måde skal der kun bruges en fast eller dynamisk IP adresse.
Udbyderen anbefaler og sælger "billigt" en router, og det er nok godt at tage den, for så kan de måske give lidt gratis support, men ellers er der ikke den store forskel, en kan lide moren ....
En ting man bør overveje, vil du måske have flere comp. på senere, eller en trådløs?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 20-11-03 12:36

Jeg har selv 3 pcér kørende på webspeed over switsen , problemet er at hoved maskinen skal være tændt før de andre pcér kan komme på nettet, det undgås med en router, hvis man vil ofre de penge, .
Der skulle være kommet en D-link 804 Hv som har indbygget swits og firewall med plads til 4 pcér , fås hos http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=DI-604 der kan du finde den til kr 799 + porto, noget af det billigste jeg har set. Du behøver ike f flere IP adr.

Kommentar
Fra : lund76

Dato : 26-11-03 14:58

TDC anbefaler selv en linksys med indbygget switch. Fås på edbpriser.dk til en plovmand. Den er rigtig god, har den selv

Kommentar
Fra : heleneg

Dato : 08-12-03 07:50

jeg har selv 5 pcer på min webspeed og jeg har mit Motorola SurfBoard Cable Modem stå ind i stuen og der køre så et netkabel ud til min firewall og der efter over i en swits og det køre bare 100 % og så er der et netkabel ud til alle maskiner

Kommentar
Fra : Mad_Viking

Dato : 15-12-03 12:11

Hvad med "wireless"?? For ellers skal du have 4 cabler fra routeren og hvis hver PC er i hver deres værelse så er det nogle lang cabler du skal have!! Vi har ADSL, (ved godt at det ikke er det samme!!) men her en wirelessrouter til ADSL udgangen og så ellers en USB wireless reciver til den PC nr.3 og et pcmcia kort til laptopen (som så er sat sammen med en router videre over til PC nr.2!!). Og der kører fint..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-02-04 09:20

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : rasasasafat

Dato : 09-02-04 13:54

Tak for svaret pallebhansen.