/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk/Sommerdæk/All Round dæk
Fra : tsl
Vist : 689 gange
100 point
Dato : 20-11-03 08:11

Hejsa

Jeg skal skifte dæk på min bil og er helt i vildrede omkring alt det der med Vinter/Sommerdæk. Vore venner så forleden en udsendelse hvori Forbrugerstyrelsen påpegede at man reelt kun har "behov" for vinterdæk i DK 3 uger om året og at såfremt man kører efter forholdende i de tre uger (går ud fra de mener ved sneglatte veje) er det faktisk mest sikkert at holde sig til alm. allround/sommerdæk. Bremselængden i regnvejr skulle f.eks. være kortere ved brug af alm. dæk kontra vinterdæk?
Er der nogen her der kan hjælpe mig lidt på vej og hvor kan jeg evt. læse lidt mere om emnet?
Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men vores kørselsbehov er alm. bykørsel hele året rundt - altså max. 2-3 "lange" motorvejsture om året.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-11-03 09:20
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-03 10:35

Tja, på min bette rallye, bruger jeg vinterdæk i vintersæsonen. Men jeg har også over tyve kilometer på arbejde af amtsveje. Mine vinterdæk står betydeligt bedre fast end sommerdækkene i vådt føre og selvfølgelig sne. I de to foregående biler har jeg kørt med vinterdæk og været særdeles tilfreds hermed. Jeg kører på Michelin vinterdæk.

Dit kørselsmønster peger efter min mening på nogle gode helårsdæk. Dit behov ser ikke ud til at ligne mit.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-11-03 10:43

I forlængelse af >3773, vil jeg også sige at det drejer sig meget om ens kørselsmønster. Bor man i en by hvor man er ude med sneskraberen næsten før der kommer sne, er helårsdæk helt ok. Omvendt hvis man bor derude hvor kragerne flyver baglæns, for ikke at få sand i øjnene, vil det være godt med rigtige vinterdæk.

Pigdæk kan til en vis grænse anbefales, men igen afhængig af hvor man bor og om man salter jævnligt. Pigdæk på tør vej kan være farligt på grund af længere bremselængde.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 20-11-03 14:53

Hej med jer alle

Vinterdæk forbinder vi alle inden i vores hoveder med sne og isglatte veje. Et vinterdæk er til meget andet. Forskellen på sommer- og vinterdæk er flere ting
1.   Gummiblandingen er af en anden type end til sommerdæk.
2.   Gummiiblandingen bevarer sin blødhed selv ved lave temperaturer. Sommerblandingen bliver hård som sten ved lave temperaturer, og mister derfor vejgreb.
3.   Et vinterdæk er grovere i mønsteropbygningen og normalt smallere end sommersutter og træder derfor bedre i gennem til fast grund. Det gælder også vandansamlinger, sludstriber og pletvise glatte spots.
Min anbefaling går på at montere vinterdæk om vinteren. Ved vejbanetemperaturer på et par grader er det på tide at bruge vinterdæk. Det allervigtigste er at bremse så styreevnen bevares, undgå at komme ud af ”sporet” og passe på drejebaner/lommer.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 02-12-03 19:42

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg nummer 1.
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene / kommentarerne var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.
(over hver kommentarboks, i højre side, er der en ”knast” der hedder accepter som svar. Det er den der skal bruges.)

Venlig hilsen fra ibasa
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-01-04 09:03

Tjaee, idag må vinterdækkene siges at være en dejlig ting. Staklerne på sommerdæk lister forskrækkede rundt og kommer ingen vegne, kan ikke bremse.

Min vinge på dette spørgsmål fjerner jeg nu, idet der ingen udvikling er i denne debat, hvorfor spørgsmålet i sagens natur burde have været lukket.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 10:24

Tjaee TSL, hvad med at acceptere en kommentar som svar (idag er vinterdæk en god ting).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 10:44

???????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-09-04 18:45

Tsl lukker du denne her inden det bliver vinter igen?