/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
systembussen/systemclocken
Fra : skaarupman
Vist : 353 gange
100 point
Dato : 19-11-03 13:38

Hej!

Er der nogen som kan forklare mig hvad forskellen er på systembussen og systemclocken??
Jeg er ved at studere min pc nærmere og er kørt lidt fast her...

MVH

Skaarupman

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 14:00

Her er lidt du kan studere:

http://newz.dk/forum/item/23383/

http://www.ebar.dtu.dk/~s973357/software.html

forskel på bus og clock

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : moest

Dato : 19-11-03 14:06

Michael Karbo har skrevet et væld af hæfter og har en glimrende hjemmeside

http://www.mkdata.dk/pctutor/index.htm

Mvh
Moest

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-11-03 14:16

Du kan få en forklaring ved at læse disse links/sider igennem om overlockning
der er flere sider at gå igennem ved at gå vidre nede i bunden af siden her er start siden og en side lidt længre inde i artiklen>
http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=53
http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=57
Manse9933

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 19-11-03 16:43

Hej!

Tak til jer alle for svarene..... Det er nogle interessante sider der bliver henvist til..... De er hermed føjet til mine foretrukne... Desuden har jeg hæftet med Michael Karbo - det er ganske udmærket og dybdegørende, men alligevel er jeg lidt forvirret (måske læser jeg mere ad gangen end jeg kan nå at sluge?)... Nu vil jeg prøve at surfe lidt rundt på de her sider....

Mange tak!!!

MVH

Skaarupman

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 18:00

Hej >Skaarupman

Hvis du mener du har fået svar vil du så ikke gerne lukke spørgsmålet. Når du ser under ubesvarede spørgsmål er der mange der ikke får det gjort.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 19-11-03 19:14

Hej igen!

Ja - jeg er stadigvæk noget forvirret... Jeg forstår godt at systembussen eller front side bussen er den vigtigste bus i computeren... og at processoren er langt hurtigere end der kan transporteres data med front side bussen.... Jeg har selv en AMD Athlon xp 1800+ med en front side bus på 266 mhz... Men der er også en system clock på 133 mhz... Det er den jeg ikke helt ved hvad er??? Har det noget med mine ram at gøre???( DDR PC2100 )... Og hvad bestemmer front side bussen`s hastighed??? Bundkortet eller processoren.?? Jeg er stadig noget forvirret....! Håber nogen kan forklare mig sammenhængen.. MVH... Skarupman

PS: Hvordan lukker jeg spørgsmålet???

Kommentar
Fra : sym

Dato : 19-11-03 21:59

hej
øverst til højre er der et link der står "acepter som svar" klik på det
Søren

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 22:47

>skaarupman
Mange af os har arbejdet med pc, for mit vedkommende fra hulkortenes tid, i mange år. For mange er nutidens pc blot et spørgsmål om den virker eller ej, det er blevet mere indviklet i dag, så alene det at du prøver at sætte dig ind i det hele er noget af en udfordring. Men langsomt vil du alligevel få en større viden, specielt når du har skilt og samlet en pc 5-6 gangen.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 19-11-03 22:53

Hej ellebye!

Ja - jeg har kun haft pc i 1 år og sagde engang at jeg ALDRIG skulle have computer.... Men nu.... - hold kæft hvor er jeg blevet bidt af det... I min søgen efter viden sidder jeg som sagt fast omkring FSB.... Jeg forstår ikke hvad systemclocken er for noget.... Jeg ved FSB også kaldes systembussen... I følge eet lille program jeg har downloadet har jeg en systemclock på 133 mhz... Men hvad det er aner jeg ikke

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 19-11-03 23:39

systemclock er den clockfrekvens din cpu kører men den foregår begge veje derfor får man en fsb(systembushastighed) på det dobbelte af cpucloc hastigheden rammene "skal" passe til systembushastigheden foreks. ddr pc2100 ram kører clock 133mhz men også begge veje =266mhz,når jeg sætter skal i "" er det fordi du godt kan sætte større ram i men de vil ikke køre stærkere end systembussen,det er faktisk kun en fordel hvis man vil overclocke men det er en helt anden historie hvor du nok skal have lidt mere erfaring da der er mange faktorer der spiller ind.

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 20-11-03 00:30

ahaaaaaa. Nu er jeg med....... Jeg er faktisk ved at læse lidt om overclocking , men må hellere vente med det lidt endnu... Mange tak!

MVH: Skaarupman

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 20-11-03 20:55
Kommentar
Fra : phg1

Dato : 20-11-03 21:00

sorry der gik lidt kludder i det sidste link
der hvor der er et er til sidst skal der efter htm være et L
du gør sådan her højreklik på linket og vælger kopier linket går op i din adresse linie i internet explorer vælger indsæt og retter linket tryk derefter enter
UNDSKYLD!!!

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 20-11-03 22:55

Hej phg1....

Tak for linkene... - vil studere dem nærmere

Hilsen Skaarupman