/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Rettigheder som ansat.....??
Fra : Nuserpigen
Vist : 593 gange
200 point
Dato : 16-11-03 22:35

Hejsa
Hvis man er ansat på en arbejdsplads, der ikke har en overenskomst....
Hvilke rettigheder har man så, som ansat...?
Jeg arbejder på et mindre hotel, hvor jeg sådan set arbejder med lidt af hvert.... bl.a som stuepige og tjener...
Får som regl kun vagtplan for nogle dage eller en uge af gangen, og tit i sidste øjeblik... skal tit ringe på min fridag for og få oplyst vagtplanen...
Er det rimeligt...?
Får heller ikke ekstra betaling for arbejde om aftenen, søndage og hellidage...
Kan en arbejdsgiver gøre som hun/han vil, når arbejdspladsen ikke har en overenskomst...?

På forhånd tak

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-11-03 22:48

Er du ikke medlem af en fagforening?
du vil stå meget stærkere.
Er der ikke et gratis rådgivningskontor i din kommune, der kan de måske vejlede dig.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-11-03 01:52

Jeg har tidligere været ansat hos en arbejdsgiver som ikke havede overenskomst.han var heller ikke medlem hos dansk arbejdsgiverforening.efter 4 års ansættelse blev jeg fyret på gråt papir.opsigelsesfristen jeg fik var ca 4 sekunder.når man er ansat hos den form for virksomheder kan arbejdegiveren gøre som det passer ham når det passer ham.Lønmodtageren har ikke krav på en skid,ej heller løn under sygdom,overarbejdsbetaling mm.trist men sandt!!!En evt fagforening kan intet gøre uden overenskomst.
Find evt et job i en virksomhed med overenskomst.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-11-03 05:17

Du har i stort set ingen rettigheder uden overenskomst.
Ingen fagforening kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-11-03 10:03

I forlængelse af >Teil indlæg vil jeg "uden overenskomt - INGEN rettigheder".
Desværre er lige netop den nævnte branche endog meget kendt (i negativ retning), for både at benytte "ulovlig arbejdskraft" samt kraftig underbetaling til ansatte.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 18-11-03 01:01

Hmmm.... Det lyder sku ikke særlig fedt
Jeg er medlem af fagforening.... men de kan jo ikke gøre så meget...desværre....
Skulle have vidst at hotellet ikke havde en overenskomst, da jeg blev ansat.... men man kan jo altid være bagklog
De første 2 måneder, var jeg kun i praktik ( i sammenråd med en jobkonsulent).... Blev derefter ansat med tilskud..... Har snakket med jobkonsulenten om lønnen ( får det samme i timen, lige meget hvilket tidspunkt jeg er på arbejde)... men han vil intet gøre ind til videre, da han mener at en anbefaling fra dette hotel er "Guld værd"...
Hvad mener I ???

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-03 01:07

Det kommer så an på hvilket hotel du er ansat ved. ?

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 18-11-03 01:26

Hotellet´s ejer har haft hotellet i næsten 30 år.... Jobkonsulenten siger, at ejeren er rimelig anerkendt i hotelbranchen....
Min arbejdsgiver er meget dygtig og god til og lære fra sig.... En meget "bestemt" arbejsgiver, kan man vidst godt kalde det.... også en af den slags hvor man virkelig skal tænke, for man taler....en slags venden rundt på tallerkenen, hvor man aldrig rigtig ved hvor man har personen...
Jeg er næsten altid på "listetæer", når jeg er på arbejde... det kan sku godt være hårdt...
Hvis jeg møder folk, som får af vide hvor jeg arbejder, spørger de: " Kan du godt holde det ud ?"
Om det netop er det jobkonsulenten mener er en "Guld værd" anbefaling, ved jeg ikke....
Men som jeg har fået fortalt, hvis min(e) fremtidige arbejdsgiver(e) kender til dette hotel, er det en god ting... for så ved de hvad jeg magter.... (???)

Men ved nu ikke rigtig, hvor meget en "Guld værd" anbefaling er værd og kæmpe for længere....

De andre ansatte, er sku søde og flinke....
Hvis der skal være noget skyld for dårlig arbejdsmiljø, tilfalder den ihvertfald ejeren....
Et eksempel er f.eks. og fortælle ting om de andre ansatte, som ikke vedrører mig...
Det bryder jeg mig sku ikke om....
En anden ting er at arbejdsgiver, prøver og sætte os op i mod hinanden...
Det synes jeg virkelig er noget pis....
Vi andre fungerer rigtig godt sammen, og det burde sku være en god ting...

Puha, fik sku lige fyret en masse af.....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-03 01:38

Det hjælper altid at få raset ud en gang imellem.
Jeg forstår blot ikke jobkonsulenten kan sende dig ud i et arbejde, og måske netop den branche hvis der ikke er overenskomst, så kan du have ret i hvor meget guld er værd.
Og du er 100% sikker på at arbejdgiveren ikke har tegnet overenskomst?

I så fald ville jeg tage en alvorlig snak med jobkonsulenten.

ellebye

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 18-11-03 01:51

Ja det hjælper da en smule og få raset lidt ud
Jeg er 100% sikker på at min arbejdsgiver ikke, har en overenskomst... har søgt på rbf´s hjemmeside.... og arbejdsgiveren har senere fortalt mig det....
Grunden til at jeg kom i praktik og senere ansat, er at jeg gerne vil uddannes receptionist.... men det er et lille hotel, så der er ikke meget receptionist arbejde... men kommer da all around på hotellet, og det er da en god ting og have med i rygsækken....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-03 02:46

Håber du ikke skal være der så længe, så må man desværre en gang imellem "bide i det sure æble".
Men hvis han ikke giver dig en god bedømmelse, ja så

Nu tror jeg vil lægge mig

tales ved
ellebye

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 18-11-03 21:31

Er indtil videre ansat til d.20/12-03.... hotellet holder derefter lukket i en måned....
Nu får vi se om jeg bliver videre ansat.... er kun ansat på måned´s basis... så ind i mellem er man sku lidt usikker på, hvad man skal lave i næste måned....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-03 22:32

Har du hørt noget om hvor længe der skal gå, før du kan få en udtalelse fra ejeren?

Nu er jeg ved at blive nysgerrig.
Jeg har selv været tillidsrepræsentant, indtil jeg på grund af en færdselsulykke måtte gå på førtidspension.

Du skriver du kun er ansat for een måned af gangen, er der en kontrakt du underskriver?

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 18-11-03 23:56

Nej, ved ikke hvornår jeg får udtalelsen.... men går da udfra at jeg får den, når jeg stopper på stedet....
Jeg underskriver kun kontrakt fra kommunen....( som arbejdsgiver også underskriver)
Hver måned har vi en møde (arbejdsgiver, jobkonsulenten og jeg), hvor vi finder ud af, om jeg skal ansættes for en måned mere.... Sidst vi havde møde (september) blev jeg ansat frem til d.20/12-03... så det blev lidt mere end en måned...
Arbejdsgiver siger at grunden til måned´s basis ansættelse; er alt efter hvor meget, der er at lave.....
Har ikke en egentlig ansættelseskontrakt fra arbejdsgiver, burde jeg engentlig ikke have det...??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 00:54

Ikke nødvendigvis, men hvis man gennem i en periode her skrevet en forlængelse af arbejdsforholdet, kan man juridisk udtrykt påstulere en fast ansættelse. Det betyder at du vil have en normal opsigelsesfrist og ikke nødvendigvis til den dag "kontrakten" udløber, altså efter den måned de måtte have ansættelse til.

Dette er nemlig for at forhindre en arbejdsgiver blot kan nøjes mad at antage "løs" arbejdskraft. Normalt (men her der ikke meget der er det) siger man at når en forlængelse af et ansættelsesforhold har strækt sig over en normal prøvetid, er arbejdsforholdet som at betragte som permanent, med de goder der måtte medfølge.

I dit tilfælde efter 3. forlængelse = 3 måneder.

Phu ha. Jeg håber du forstod meningen.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 19-11-03 01:10

Hmmm.... prøver da ihvertfald og få en mening ud af det
Dvs. efter en hvis længde prøvetid, kan man betragte arbejdsforholdet som permanent... (???) (hvor lang prøvetid??)
Jeg var først i praktik.... har været ansat fra 15/7-03 og så til 20/12-03....
Først løb kontrakten til 31/8-03... den blev forlænget til 1/10-03... hvor den derefter blev forlænget til 20/12-03.... så den er blevet forlænget 2 gange....
Men kommunen har været lidt sløve i betrækket, så på kontrakten står der fra 1/9-03 til 20/12-03... har det så noget og sige...?
Det har jo været forlængelse, hvor der har været ydet tilskud til lønnen....

Nu får vi se om jeg opfatter dette korrekt....
Efter 3. forlængelse, har jeg 3 måneders opsigelse ??
Men arbejdsgiveren har jo stadig ingen overenskomst.... kan arbejdsgiver i princippet, så ikke bare sige "farvel og tak" efter kontraktens udløb?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 01:36

Så er det hvad kommunen har skrevet der gælder, fra 1/9-03 - 20/12-03.

Jeg fornemmer dog, at den dag kommunen ikke mere yder tilskud, så ønsker arbejdsgiveren dig heller ikke længere. Så tager har blot en ny ind med tilskud.

Usmageligt er mit ord for det.
Som sagt tror jeg at du kun har arbejde ved den hotelejer indtil tilskudet ophører.

Hvis jobkonsulenten mener du har gode muligher for at gå videre med den uddannelse du ønsker, syntes jeg du blot skal holde lav profil, og håbe på en god udtalelse.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 19-11-03 01:50

Oki......
Ja når tilskuddet stopper, så ryger jeg.... det ved jeg godt...

Stuepigen har været på tilskud i et år, og er lige blevet ansat....
Men jeg vil ikke sætte mine forventnnínger op....

Det er det du skriver, som jobkonsulenten håber på...

På den anden sige er det fandme sur røv, og ikke har nogle rettigheder, når arbejdsgiveren ikke har overenskomst.....
Troede sådan set, at jeg havde lidt rettigheder, når kommunen er blandet ind i det...

Tak for debatten ellebye

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 19-11-03 02:41

Jed blander min lige igen!!
det lyder da som om at din arbejdsgiver bare udnytter dig som billig arbejdskraft.det med at arbejdsgiveren spiller de ansatte op mod hinanden samt andre ting hænger ihverlifald ikke sammen med et godt omdømme.hvad angår en evt udtalelse er en sådan nok værdiløs.kan du ikke prøve at finde en mere anset arbejdsgiver??
Hvis jeg havede en udtalelse fra min tidligere arbejdesgiver skal jeg da slet ikke vise den til andre i brancen,så er der ikke noget job til mig da han har et meget dårligt ry!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-11-03 09:25

>webgun
Ja, desværre er det lige netop denne branche der er meget dårlig omtale af, og berettigtiget.
En ting jeg blot ikke kan få ind i mit hovede, hvordan kan kommunen sende folk ud i den slags arbejde hvor der ikke er overenskomst, har du noget bud på det>webgun.?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-03 00:38

ellebye.
Jae man får jo den opfattelse at div. kommuner er fuldstændig ligeglad med menigmand.
jeg tror at kommunerne for alt i verden vil ha folk i job så regningen ikke hænger på det offentlige/dem.overenskomst eller ej så kan man optjene timer til akassen og det er jo heller ikke uloligt ikke at ha en overenskomst."det er jo fuldt lovligt" vil kommunerne sikkert hyle i kor...at det så kan give tifold bagslag til kommunerne fatter de åbentbart ikke.man er vel sig selv nærmest.om det så er måden at motivere folk til at arbejde på må stå hen i det uvisse...
vi ser hovederystene til fra sidelinjen!!

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 20-11-03 14:36

webgun....
Jeg kan give dig ret....
Det eneste der ikke er så smart, med at folk kommer i job med løntilskud er, at timerne ikke tæller i a-kassen...
Det er ihvertfald hvad jeg har fået oplyst...
Synes det er for dårligt at nogle virksomheder ikke har overenskomst...
Det burde være lovpligtigt, for og sikre medarbejderene...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-11-03 16:12

>Nuserpigen

Betaler du da til a-kassen?, eller / og får du efter et vist antal måneder arbejdsløshedsunderstøttelse, eller indgår dit "arbejde" ikke til at optjene ret?

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 20-11-03 16:41

Nej jeg betaler ikke til a-kassen....
Fik oplyst at så længe timerne er med tilskud, tæller de ikke...
Så jeg optjener ikke ret til understøttelse i mit nuværende job....
Desværre...

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 20-11-03 16:47

Tillæg....
Det eneste jeg får ud af mit nuværende job, er lønnen og erfaringen....
Nu er jeg kun ansat til 20-12-03, så får vi se om min arbejdsgiver har nogle planer....
Ellers skal jeg da ud og have et job/læreplads.... uden tilskud, så jeg kan optjene timer til a-kassen...
Men har da også overvejen og stille det ultimatum, at hvis arbejdsgiver vi beholde mig, skal det være real løn uden tilskud...men det ved ikke rigtig endnu... skal have rådført mig med jobkonsulenten....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-11-03 17:22

Det sidste skal du holde meget fast på. Selv om han ikke er medlem af arbejdsgiverforeningen og dermed ikke har skrevet overenskomst, må du, om end på en pæn men bestemt måde fastholde, at løn og fritid skal være på lige vilkår med de overenskomstansatte.

Men hvis dine ønsker går på at få en læreplads, må de prikke til jobkonsulenten, at det skal være et sted hvor du har de rettigheder du har krav på.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 20-11-03 23:05

Ja det ville da klart være en fordel, og have de samme vilkår som de overenskomstansatte...
Når jeg skal i lære, skal det helt klart være et sted, hvor jeg har nogle rettigheder...
Gider ikke være arbejdsgivers kastebold....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-11-03 23:14

I mellemtiden har jeg fundet ud af hvilken fagforening du tilhører:
HORESTA

Du kan evt. prøve at kontakte dem for at høre om de kan gøre noget for dig.
Hvis du ikke allerede er medlem kan det være de kræver det, men spørgsmålet er om det ikke er pengene værd.

Den dag du må få en læreplads indenfor branchen kan du får stærkt brug for dem, især ved udformning af en kontrakt.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 21-11-03 20:35

Jeg er medlem af RBF...
Kunne være jeg skulle kontakte dem, og høre hvad de mener om det hele....
Hvilke rettigheder har man så, hvis der er overenskomst i virksomheden...??
Er det kun det der står i overenskomsten....??
Har man ikke generelle rettigheder...?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-11-03 21:00

Man står altid noget stærkere med en fagforening.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-11-03 22:20

Hej igen.
Der var lige en hund der skulle luftes.

Du har alle de rettigheder som der står i overenskomsten, samt lovgivningsmæssige rettigheder. De lovgivningsmæssige er så som arbejdstidsregler (11 timers reglen), og arbejdsmiljølovgivningen. De overenskomsmæssige går primært på løn-, ansættelses- og arbejdsvilkår.
Herunder at du får den overenskomstmæssige løn, at du får overtidsbetaling samt at du får de givne rettigheder evt. under en opsigelse, blot for at nævne nogen at punkterne.
Så du kan se, at det vil være en helt anden verden du vil få til gengæld for de betingelser du arbejder under nu.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 21-11-03 22:26

Den skal jo også passes
Ja der er da noget forskel....
Igen der burde være en lov om at alle virksomheder, skal have en overenskomst....
Kender du en side, hvor de lovgivningsmæssige rettigheder er oplyst ?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-11-03 22:26

En lille korrektion:

HORERSTA er din modpart, altså arbejdsgiveren "fagforening", hvor du er medlem af RBF arbejdstagerens fagforening.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-11-03 22:37

Det skal jeg nok prøve at finde til dig.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-03 15:46

Hej.

Her vil du kunne læse alt om arbejdsmiljø, hvorunder 11-timers reglen også hører.

http://www.at.dk/sw4738.asp

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-11-03 18:15

11 timers reglen...hmmm griner.
jeg har da en gang arbejdet 19,5 timer i træk

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-11-03 18:43

>webgun

Om ikke ligefrem 19,5 timer, har jeg også prøvet at arbejde 16 timer ud i en køre, det er jo heller ikke så meget hvad man under bordet gør, men ens rettigeheder ifølge lovgivningen, og der er indenfor visse fag, eks. vagter, hvor der kan dispenseres fra lovgivningen.
(Og selvfølgelig krigstilfælde, soldater)

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 23-11-03 23:34

Tak for linket ellebye
Har man de lovgivningsmæssige rettigheder lige meget, om der er en overenskomst i virksomheden eller ej?
Eller er det bare mig der er forvirret ?

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 200 point
Dato : 23-11-03 23:44

Ja, heri ligger ordet lovgivning, det selv en arbejdsgiver der ikke har tegnet overenskomt, rette sig efter.

Herudover er du i din fulde ret til at tilkalde Arbejdstilsynet, såfremt du har mistanke om, at din arbejdsgiver overtræder arbejdsmiljøloven, og bedre endnu, du har krav på at forblive annonym, så din arbejdsgiver ikke må få at vide hvem der har tilkaldt arbejdstilsynet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-11-03 23:48

Sorry
, det skal en arbejdsgiver osv.

Der må have sat sig et eller andet fast i tastaturet.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 24-11-03 00:05

Oki tark....så blev jeg da lidt klogere
Spørgsmålet er så om min arbejdsgiver overholder det.... skal vist have nær læst den lov, inden jeg bliver og

Det kan jo ske, det med tastaturet..... men forstod da meningen

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 27-11-03 00:56

Tak for svaret og debatten ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 00:59

Velbekomme. Jeg håber du har fået lidt ballast med som du kan bruge fremover.

Held og lykke

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 27-11-03 01:03

Ja er da blevet meget klogere....
Ellers ved jeg da, hvem jeg skal spørge
Hilsner fra Nuserpigen