/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt glas til brændeovn
Fra : kfolmer
Vist : 8382 gange
40 point
Dato : 14-11-03 17:08

Er der nogen der ved hvor man kan få billige "uorginale" glas til brændeovn (på nettet eller sydsjælland). Min skorstensfejer har noget specialglas, som han kan udskære efter mål til flade glasruder. Han skal desværre have 65 øre/cm3, så det bliver dyrere end en original, men der må være andre der kan levere lignende.

Når man har et buet glas må man vel bare bide i det sure æble og købe originalt.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 14-11-03 17:41

Du må nok bide i det sure æble :-

Problemet ved buet glas er at det efter tilskæring skal en tur i ovnen,ligesom feks keramik.problemet er at en brænding af glas tager ca 24 timer ved meget høje temp.
Er glasset istykker eller hvad???eller er det bare beskidt/sort??
Div skidt indvendig på glasset fjernes nemmest med lidt aske på en tør klud!!

Kommentar
Fra : kfolmer

Dato : 14-11-03 20:23

Ok jeg ligger op til at jeg har buet glas, men det har jeg ikke (heldgvis i dette tilfælde).

Ruden er revnet. Der er en flænge hen over et hjørne. Ruden sidder i og falder ikke ud med, men den trækker falsk luft og der dannes sod langs revnen.

Kan en alm. glarmester levere en sådan vare? Han en glarmester den slags specialglas der kan klare de høje temperaturer? Er der nogen der har prøvet??

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-11-03 22:01

prøv og få hjælp hos http://www.greensquare.com

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : kfolmer

Dato : 15-11-03 12:24

Der er intet på deres hjemmeside omkring reparation af glas til brændeovn. Man kan jo spørge den til råds, men de handler jo med antikviteter, og de tips og triks de har gælder reparation af antikviteter. Der er dog ikke dårlige de råd.

mvh

kfolmer

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-11-03 13:04

Jo de er proff.
Men tænkte mere på, at de var værd, at kontakte gennem deres hjemmeside.
Flinke mennesker, med (som det ses), stor interresse for Rep. og bevarelse af
originale emner, og deres viden er god.
Kender ikke selv meget til glas/antik.
Rådet kom fra min bror, som til tider, freelancer for dem.
Mvh.
Natmaden.

Kommentar
Fra : kfolmer

Dato : 24-11-03 09:51

Jeg er blevet kontaktet af Glas-Direkt.dk, som også kan levere brandglas af typen Neoceram, og Fiberfraxbånd til brændeovne. For mit vedkommende er original glas åbentbart billigst, men der er sikkert andre der kan have meget glæde af Glas-Direkt.dk, da jeg generelt tror at priserne hos forhandlerne er høje.

Som jeg kan regne det ud koster brandglasset (Neoceram) ca. 0,43 kr/cm3 og båndet 10 kr/m. Fiberfrax skulle være et meget blødt materiale, det minder lidt om blød pap. Glas-Direkt.dk oplyser at båndet måler ca. 2 x 20 mm, og at man kan klippe det til, som man vil.

Det er ikke rundt som så meget andet og man bruger det typisk til isætning af brandruder, i bygninger og brændeovne, men man kan vel folde det, hvis man skal have lidt tykkelse.

Kommentar
Fra : gajl

Dato : 27-09-04 23:57

Jeg har fået glas til min brændeovn hos en glarmester som også laver bilruder

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-10-04 08:41

Reglen er at du skal lukke tråden.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 09:58

Ja tiden går jo
,,,, igen !

Kommentar
Fra : kfolmer

Dato : 28-12-04 10:01

Jeg kan jo ikke lukke den ved dig.

Du gav jo intet svar til spørgsmålet - blot en link til et antikvariat, som du ikke engang vidste havde tips til debatten om brandglas. Det virker mere som en reklame for egen site, end hjælp.
Glas-direkt på nettet er tilsyneladende det bedste bud og det kommer fra mig selv, der ligesom gav tippet videre, efter jeg blev kontaktet via mail af fyren bag siten. Spørgsmålet er om nogen kender andre sites eller bedre konkrete bud på hvor man konkret kan købe brandglas og tætningslister. Så skal jeg nok lukke debatten.