/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bjælle/klokke.
Fra : bb1
Vist : 732 gange
200 point
Dato : 13-11-03 21:25

Mange jægere benytter sig af en klokke eller bjælle i hunden halsbånd under jagt.Da vi alle ved at hundens hørelse er menneskets langt overlegen. Kunne jeg godt lide,at vide om det er skadeligt for hundens hørelse ?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-11-03 21:34

Det er jo ikke sådan at hunden hører tingene højere end mennesker, den er bare i stand til at opfange lyde med en højere frekvens.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-11-03 21:48

Spørgsmålet er stillet fordi min nuværende hund har vist mig under praktisk jagt, at han ikke kan lide,at have klokken på.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-11-03 21:57

Det kan jo godt være, at han generelt synes lyden er ubehagelig, men det er ikke en fysiologisk faktor, ligesom nogle mennesker ikke kan lide bestemte lyde, er der jo også hunde, eller bævere for den sags skyld der har det svært med lyde, dufte eller andre sanseindtryk af bestemt karakter, det kan også være det er det rent fysiske at have noget hængende om halsen der generer ham

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-11-03 21:59

Du kan måske eksperimenter med klokker med forskellig lyd, måske er den for skinger eller måske endda for dyb, det kan være størrelsen eller vægten der er noget galt med

Kommentar
Fra : Hansriis

Dato : 13-11-03 23:53

jeg skal lige sige en ting til at hunden måske ikke kan li fløjten kan være det fordi en hund, høre 16 gange bedre en det vores øre, og hvis den klokke hunden har på,har en lyd, der senere hunden, kan den få en slags ørepine li som os. men prøv dig frem, og find en lyd som hunden og dig er tilfreds, men tænk på hunden.

mvh Hansriis

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 14-11-03 09:00

Hej bb1

Prøv at læse dette om hundens hørelse http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=985/sprog=1/grp=3/menu=13/

Karin

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-11-03 09:29

Tak for dit svar Karin. Jeg havde selvfølgelig selv været der.Det er muligt,at jeg ikke har stillet mig spørgsmål præcist nok.Det jeg gerne ville vide var om andre havde haft den samme oplevelse. For jeg er selv overbevidst om,at det genere min hund ellers ville han ikke havde sagt fra. Han er meget intiligent og dressurbar og vinder af mange prøver.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-11-03 13:58

Hvorfor skal hunden have klokke på under jagt???
Jeg ved, at mange jagthunde ikke engang har halsbånd på -for ikke at hænge fast i krat og lignende. Hvorfor så klokke?
Hvis der ikke er en rigtig god grund til det, så pil den dog af. Vi kan jo ikke vide, hvad der er ubehageligt for vores hunde uden at "spørge" dem.

Jeg kan da umiddelbart forestille mig 2 grunde til, at klokkens lyd skulle være generende. Den første er, at klokken sagtens kan have nogle klange, som vi ikke kan høre, men som er ubehagelige for din hund. Især så tæt på øret. Hvis DET er årsagen, så kan hunden måske acceptere en anden klokke.
Den anden grund er, at klokken jo støjer, og når hunden er på jagt, så bruger den jo alle sine sanser, -især hørelsen og lugtesansen. Så forstyrrer klokken selvfølgelig.
Min egen retriever bruger i hvert fald meget hørelsen, når hun apporterer.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-11-03 22:46

Brigitta - du har fat i noget af det rigtige. På mange jagter kræves det,at hundene har klokke/bjælle og rødt halsbånd.
Det pågældende sted har man måske haft "Dårlige erfaringer" Desuden kræver hundeloven,at alle hunde skal bære et halsbånd med ejerens navn og adresse. Ellers kan den optages som herreløs og man får en bøde.

Det er også disse to ting jeg gerne vil have til debat.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-03 17:28

Og RØDT??? halsbånd?? Hvad er begrundelsen for farven på halsbåndet og for bjælden?

Min retriever har kun halsbånd på, når hun går i snor! Når hun går løs tager jeg altid halsbåndet af sammen med snoren. Jeg vil ikke risikere, at hun får viklet sig ind i noget krat i kanten af en sø og drukner, fordi jeg ikke kan nå hurtigt nok ud til hende. Så vil jeg hellere betale en eventuel bøde. Men nu er det altså ikke så mange politibetjente, vi ser, når vi traver rundt i naturen.. De har da vist andet at lave.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-11-03 19:11

Ja Birgitta Jeg sætter selv spørgsmåltegn ved de to ting,men der findes en lov "Hundeloven" som stiller krav om halsbånd og adresse-et telefon nummer er ikke engang nok.
Vedr. bjælden så var den før i tiden et redskab for sneppejægeren,så han kunne høre om hunden havde stand.
Nutiden jægere bruger klokken,som en sikkerhed - så alle andre jægere kan/skal kunne høre deres hund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-11-03 17:24

Jeg kender hundeloven, og jeg er ellers et lovlydigt menneske, -men på det punkt overtræder jeg med sindsro loven.

Og min hund har da godtnok et skilt, som sidder i det halsbånd, som sidder i den hundesnor, som jeg har om skulderen.

Men på det hundeskilt står der KUN hundens navn og mit telefonnummer (igen ulovligt). For hvis min hund kommer væk fra mig med halsbånd på, -f.eks ved en ulykke, så har hun og andre mennesker først og fremmest brug for, at andre mennesker ved, hvad hun hedder, så de kan berolige hende og kalde på hende. Så hendes navn skal stå tydeligt.

Og med et almindelig fastnet telefonnummer kan man jo alligevel hurtigt finde adressen, så jeg ser ingen grund til et langt gadenavn med en masse små gnidrede bogstaver.

-Sandsynligvis får vi aldrig brug for skiltet. Jeg har haft hund i 33 år, og har aldrig haft brug for det før.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-11-03 21:02

Birgitta - vi er slet ikke uenig - det er da heller ikke mig,der har lavet hundeloven. Tænkr engang på jagtloven Den siger,at undslupne mink Kron-og då dyr først må skyde,som vildt levende når de har været undsluppet i to måneder.
Husk at spørg dem inden du skyder....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-11-03 17:52

HaHaHa