/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Fluor i vandet?
Fra : Bragesvej
Vist : 1737 gange
1 point
Dato : 12-11-03 22:52

I regnvand er der jo ikke fluor!, Men kan jeg fjerne fluor i postevand ved at koge det?

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 13-11-03 00:28

Nu tror jeg heller ikke liiige der er så meget flour i postevand. Men nej, du kan ikke fjerne flour fra vand ved at koge det. Men hvis du destillerer vandet kan du adskille det fra vandet - det er jo i princippet også det der sker når det regner: at vandet først fordamper, for derefter at fortættes.

Kommentar
Fra : nonas

Dato : 13-11-03 07:37

Ionbytning fjerner også fluoridioner, samt de andre ioner der måtte være tilstede. Nu ved jeg ikke hvor meget flourid der i dit postevand, men det kan den lokale vandforsyning sikkert fortælle dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-03 08:46

Alternativet til destillation kan være omvendt osmose, men hvad de liiige kan sortere fra vandet vides ikke.

Men hvorfor vil du af med flour'en? Vi snakker jo et eller andet med PPM (parts pr million).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-11-03 10:05

Enig med 3773... der er så lidt det ikke har videnskabelig bevist (skadelig) virkning. I gamle dage (da jeg gik i skole), sad vi og gurglede flour... det skulle være godt for bisserne
Omvendt osmoses... right 3773! Det vil måske virke, men omkostninger osv. osv. så kan det vist bedre betale sig, at købe distileret vand til at drikke. Jeg ved faktisk ikke, om flour er så "små" at de slipper igennem filtret.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-11-03 10:05

NB: Snakker vi "skadeligt", så var der nok mere effekt i at udbøre alle dine almagan fyldninger.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-11-03 10:06

Upz! UDBORE

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-03 10:14

Hold da op, stormer det derude Clan? Der er noget med dit tastatur. Destillere. Amalgam. Udbøre (okay, den opdagede du selv) er vel noget man kører noget ud med "møg-børen" eller hva'? Stor griner.

Omvendt osmose var mest ment som en joke. Sådan et anlæg koster "grande money", ligesom at der er vist noget med at vandet er udrikkeligt.

Jeg tilholder mig Clan. Flaskevand, eller det i hanen. Ingen grund til flour-forskrækkelse.

PS Jeg var også på gurgleholdet, og har efter sigende ikke taget særlig skade.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-11-03 10:31

Næ jeg skal brude vandet til at vande en plante der ikke tåler for meget fluor!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 1 point
Dato : 13-11-03 10:50

Glem at filtrere vandet, brug regnvand. Det er simpelt at opsamle (hvilke plante kan ikke tåle flour?). Spørg lige dit vandværk om flour indholdet i Jeres vand. Det er slet ikke sikker der er noget særligt i vandet.

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 13-11-03 11:06

JEg tror roligt du kan bruge postevand så. Der er næppe meget flour i det.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-11-03 11:09

Tastatur virus... eller også bare mig, der har for travlt
Måske flour forgiftning
Omvendt osmoses bruges b.l.a. også til at fremstill ferskvand af saltvand (æ'haw), men der er rent ud sagt noget fanden har opfundet på en god dag. Hellere de gamle Atlas eller Alfa-Laval ferskvands generatorer (the distillery).
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-11-03 11:13

Bragesvej
Med mindre du bor i Ruhr distriktet, så brug du bare regnvand.
Citat
Næ jeg skal brude vandet til at vande en plante der ikke tåler for meget fluor!

Søren

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-11-03 11:44

Tak for svaret 3773.