/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Flytte til udlandet
Fra : Mone
Vist : 3246 gange
300 point
Dato : 23-02-02 06:13

Hjertesuk!!!!!!

Jeg vil høre om der er nogen der kunne hjælpe mig med, hvad jeg skal/kan gøre
for at flytte & arbejde i udlandet, og jeg tænker her helt præcist på Rhodos.

Jeg er i den uheldige situation, at jeg i "julegave" fik en opsigelse fra mit job, hvor
jeg har været ansat i 23 år. Jeg fik min opsigelse pr.1-12-2001, og er opsagt
pr. 31-05-2002, så det var lidt af et chock, når man troede at man skulle være der
til man skulle pensioneres. Men efter at være kommet mig, sådan nogenlunde over det første chock, så melder der sig jo en masse tanker HVAD NU?? for jeg er jo desværre i den alder, 51 år, hvor man ikke baaaare liiiiige kan gå ud og finde noget andet. Men så har jeg i den sidste måneds tid, gået og tumlet lidt med tanken om at afvikle alt herhjemme og flytte til Rhodos, for det var faktisk det jeg gerne ville have gjort når jeg skulle pension.

Mine spørgsmål går bla. på: Anskaffelse af bolig, måske bare et værelse til en start, hvad med arbejde, opholdstilladelse, arbejdstilladelse og i det hele taget alt praktisk ved sådan et spring.

Så hvis der skulle sidde nogen som ligger inde med erfaringer, eller kan give mig nogle tips om hvor jeg skal henvende mig eller hvem jeg skal kontakte, så hører jeg meeeeget
gerne fra jer.

Jeg håber at nogen vil hjælpe mig, med at få opfyldt mit største ønske.

Med venlig hilsen
en lidt ked, men også optimistisk
Mone

Kommentar
Fra : guffy

Dato : 23-02-02 11:13

Hej Mone

Grækenland (Rhodos ) er med i EU så du kan bare rejse derned og state en ny tilværelse

Hvis man har besluttet at flytte til Grækenland, er følgende oplysninger vigtige:
Husk EU-pas eller identitetskort;
Godt kendskab til græsk er helt klart en fordel;
Den græske møntfod hedder drachma (1EUR = ca. 350 GRD);
EU-statsborgere skal ikke have arbejdstilladelse, men de skal have opholdstilladelse, hvis de påtænker at blive over tre måneder i landet;
For at finde arbejde bør man kontakte det lokale jobcenter, private bureauer, den lokale presse, fagorganisationer og fagforeninger, handels- og industrikamre og naturligvis Eurokontoret i hjemlandet, før man tager af sted;
Husk en E111-formular for at være dækket i tilfælde af akut lægebehandling, og husk at tegne en forsikring i IKA (socialsikringsfonden). Når man har fået arbejde, har man samme rettigheder som græske statsborgere.
Hvis man er arbejdsløs (og EU-borger), kan man i op til tre måneder få overført sin arbejdsløshedsunderstøttelse til Grækenland, hvis man er jobsøgende;
Indkomstskat fratrækkes den månedlige indkomst, og den nøjagtige skat beregnes årligt i forbindelse med den endelige skatteansættelse;
Arbejdsugen i Grækenland er 40 timer, årlig betalt ferie højst 26 dage, og jobtilbud bekræftes normalt med, at der underskrives en kontrakt;
Huse, værelser og lejligheder lejes normalt i tre år ad gangen efter underskrivelse af en lejekontrakt. Udlændinge kan også købe fast ejendom undtagen i enkelte områder;
Statsuddannelse er gratis og obligatorisk i alderen 6-15 år.
Når man opholder sig i Grækenland, er man underlagt græsk lovgivning. Hvis der opstår et retsligt problem, bør man kontakte ambassaden eller konsulatet

Held og Lykke
Guffy

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 300 point
Dato : 23-02-02 14:01

Hej

Det er lidt af en barsk besked at få efter så mange års ansættelse samme sted. Specielt --som jeg kan forstå på dig at det var et Job du følte dig rimelig sikker på. Godt du kan tænke fremad igen.
Jeg har fundet frem til en Internetaddr. til dig, der "næsten" kan give dig svar på alle de praktiske ting der melder sig ved, at tage så stort et spring som du tænker over. Jeg synes siden er opbygget på en rigtig fin og meget funktionel måde. Håber du kan drage lidt nytte af den.: http://citizens.eu.int/da/da/gr/origdest.htm

Ellers vil jeg ønske dig al mulig Held og Lykke, hvad din beslutning end måtte blive.

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : Mone

Dato : 24-02-02 20:11

Tak for svaret PARKENSS.

Der er virkelig noget at gå igang med.

Venlig Hilsen
Mone